Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av jukka_t »

.

Liten snabbguide om hur man kan tillverka ett verktyg för att få loss backventilerna i pumphuset.

Detta verktyg har jag fått av min lampkompis Chin i Taiwan och det är tillverkat av hans lampkompis
i riktiga verkstadsmaskiner och håller väldigt hög kvalitet.

VARNING! -> Detta är ett otroligt kraftfullt verktyg, finns en liten risk att man drar sönder pumphuset eller att
botten av pumphuset lossnar, man skall ALLTID ha i en rostlösande olja i pumphuset i minst ett dygn innan
man kör i denna dorning i hålet.


Jagsjälv har haft tur, har inte haft sönder något (ännu) och har fått loss ALLA backventiler.

OBServera att detta verktygs ytterdiameter är gjord för pumparna med större diameter, tex dom flesta lampor, vill
man ha ett verktyg för små kök typ radius 21 och Optimus 00 så skall man tillverka ett verktyg med mindre ytterdiameter.

I denna guide räcker det säkert bara med bilderna och här kommer dom:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Om någon har tillgång till verkstadsmaskiner eller känner någon som har, vi har säkert flera här på forumet som skulle
kunna tänka sig att köpa ett verktyg som detta förutsatt att priset skulle vara överkomligt.

Hade en tillverknings-deal pågång med Chin men det rann ut i sanden....

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av taxidriver »

Kommer att tillverka några så fort jag får hem min svarv...tanken är att jag också kommer att härda toppen på dom jag ska tillverka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Kommer att tillverka några så fort jag får hem min svarv...tanken är att jag också kommer att härda toppen på dom jag ska tillverka
Låter bra!
Sätt in annons i säljes arean när du luskat ut ett lämpligt pris.
SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av taxidriver »

Lyckades få ihop ett första försök med hjälp av svarven och ett 5 mm frässtift på jobbet. kommer nog inte att fasa kanterna i backventilsspåret eftersom att det minskar greppytan. Ytterkanterna kommer däremot snyggas till. Usäkta den usla bildkvaliten
Bilagor
Bild 241.jpg
Bild 241.jpg (170.24 KiB) Visad 26485 gånger
Bild 236.jpg
Bild 236.jpg (144.57 KiB) Visad 26485 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av stepside55 »

Snyggt gjort, måste vara kul och kunna göra egna arbeten.
mvh
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av taxidriver »

Jo det är rätt gött å få i hop nått som inte är masstillverkat och speciellt när man kommer på en ide om hur man ska göra och det verkligen fungerar.

Har inte bestämt än om jag ska svetsa fast T-handtaget eller göra ett genomgående som på jukkas verktyg. Hadde även en fundering om att svetsa fast en mutter längst ut + genomgående T-hantag
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av taxidriver »

Nu är dom första 6 verktygen klara. Tar med dom till älmhult. Dom kommer att kosta 150 kr st. Utförandet blev med samma typ av T-handtag som på jukkas verktyg
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av Fyrtorn »

Jag måste verkligen tacka dig, Taxidriver, för nycklen fungerar utmärkt! Bra grepp, sen så efter lite wd40 är backventilen chanslös! :lol:

Förresten, kommer du också att göra nyckeln för små kök? (Radius 20/21) Skulle vara mycket tacksamt för det. :D
jonas85
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 18:29

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av jonas85 »

Hejsan ny på detta forum, bara läst tidigare.
Håller på att försöka renovera några brukslampor och har tillverkat verktyget denna tråd handlar om.
Får loss och ut ventilen på den ena lampan men på den andra får jag loss den men får inte ur den ur hålet.
Kan skruva åt och lossa på ventilen men får inte ut den.
Någon som har tips, man får inte ner en tång så man kan få tag på den.
Har provat med ett "gripverktyg" ala biltema sån klo som kommer ut från en böjlig axel med kommer inte ut ändå.
Denna lampan är i fint skick och önskar använda den nu när mörkret är här..

Mvh Jonas
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Guide -> tillverkning av backventilsverktyg.

Inlägg av jukka_t »

Hej Jonas och välkommen till forumet.

Har själv vart med om problemet du beskriver, troligtvis har det bildats nån smuts-blobba eller
någon slaggs ärg på ventilen, jag fick loss den med en piang liknande dessa två:
http://i27.tinypic.com/2nalld5.jpg

Man kan i värsta fall löda loss pumpröret och få loss den via detta sätt, detta kräver dock bra lödkunskaper
och rätt verktyg, ungefär i mitten av denna tråd_ viewtopic.php?f=16&t=190&p=946&hilit=l%C3%B6da#p946
finns några bilder på när jag lödde loss/tillbaka ett rör.

Ge inte upp, den lossar ! :-)

SL!
Jukka


jonas85 skrev:Hejsan ny på detta forum, bara läst tidigare.
Håller på att försöka renovera några brukslampor och har tillverkat verktyget denna tråd handlar om.
Får loss och ut ventilen på den ena lampan men på den andra får jag loss den men får inte ur den ur hålet.
Kan skruva åt och lossa på ventilen men får inte ut den.
Någon som har tips, man får inte ner en tång så man kan få tag på den.
Har provat med ett "gripverktyg" ala biltema sån klo som kommer ut från en böjlig axel med kommer inte ut ändå.
Denna lampan är i fint skick och önskar använda den nu när mörkret är här..

Mvh Jonas
Skriv svar