Guide renovering av en Radius silent brännare.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av jukka_t »

.

Bytte till mig detta fina Radiuskök av Nils i Falköping, det är denna vi använder när
vi får slut på gasolen i gashällen som vi har, macken där jag byter P11 ligger bara några kilometer bort men brukar
dra på det så frugan får lära sig använda Fotogen vid matlagning :-)

Bildguiden nedan visar hur jag gör, detta behöver inte vara rätt sätt men är nästan alltid nöjd med
slutresultatet, om någon har andra tips o trix så skriv gärna...

I detta fall är det en silentbrännare, men förfarander är i princip samma när man har brusbrännare...


Köket.
Bild
Losstagning av munstycket, på detta kök passar backventilsnyckeln.
Bild
Oj va smutsigt munstycke/rensnål
Bild
mer smutsiga delar...
Bild

Bild

Detta kök måste ha haft mängder av koks innuti, det knakade och smällde och lågan var grön...

Bild

Här glöder det som det skall...

Bild

Bild

Här blåser jag tryckluft igenom den glödande brännaren, se upp här!, det sprutar glöd och
det gäller att inte ha nån av hålen riktade mot ansikte eller nått lättantändligt.

Bild

Här kör jag in vajjern på dom ställena där det går, sen kör jag på med tryckluften och det kommer
ut ett rejält dammoln...
Bild

Här har jag rengort brännaren först i ultraljudstvätten med en skvätt ättika i, sen tog jag lite
med svinto...
Bild

Mer grejjer från ultraljudstvätten, det går naturligtvis att göra detta jobb manuellt med nån grov svamp och
lösningsmedel eller låt ligga i citronsyra en stund...
Bild
Här bytte jag ut en del, tror jag monterade dessa i fel ordning, får undersöka...
Bild

För att montera rensnålen läste jag igenom en guide på Fogas hemsida....
Bild

Ny packning här, den gamla brann upp :-)

Bild

Monterat och klart!
Bild

Sen var det dags att tända, innan jag tände gick jag ut, stängde kranen och pumpade i på tok för mycket tryck i tanken för att kolla om det
läckte nånstanns....

Sen var det den spännande tändproceduren, och den tände så lätt, nästan av sigsjälv som en Radius 119 i bra skick gör...

Här är det fulltryck++ i tanken:
Bild

och nu fungerar den utmärkt på snållåga, lät den brinna såhär i närmare 10 minuter, inga konstigheter alls..

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av Nils_S »

jukka_t skrev:Här bytte jag ut en del, tror jag monterade dessa i fel ordning, får undersöka...
Fine billeder Jukka. Jeg må se at få fat i en ultralydsapparat.

Du har ret. Delene skal byttes. Messing skiven skal være mod gevindet, men den flade side mod gevindet.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av jukka_t »

Nils_S skrev:
jukka_t skrev: Fine billeder Jukka. Jeg må se at få fat i en ultralydsapparat.

Du har ret. Delene skal byttes. Messing skiven skal være mod gevindet, men den flade side mod gevindet.
Ultraljudstvätt är bra, men man måste alltid tvätta lite med hand efteråt, men blir lika förvånad varje gång när jag häller ut vattnet
på hur mycket skit som lossnar...

Mamma o pappa var o hälsade på, mamma var nyfiken på tvätten och jag bad henne ta av två ringar och ett halsband, slängde
i dom i UL tvätten, där var den verkligen bra, lossnade smuts som man inte såg och grejjerna såg väldigt bra ut efteråt...

Jag har en väldigt enkel UL tvätt, tror den kostar runt 700:- på claesohlsson... den är nog mer ämnad för hemmabruk, vi
har en proffsmaskin på jobbet, den jobbar betydligt bättre, men priset är högt på proffsmaskiner...

Skall ta loss delarna som sitter fel i helgen...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av Marninger »

Kusligt . . . . exakt den guide jag behöver!


Har ett lika dant kök som jag gått och sneglat på i ett halvår men inte fått tummarna loss eller riktigt vågat ge mig på. Har liksom fortfarande så mycket att lära mig om lampor att det håller mig fullt sysselsatt . . .


Kanon bilder, pedagogiskt, komplett . . . vore jag bara lite yngre skulle jag kunna säga något typ att "du rockar Jukka" och att det där var "fett bra" . . . men nu är jag ju lite mossig . . så jag tar i stället av hatten, bugar och tackar!!!
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av jukka_t »

Marninger skrev: Kanon bilder, pedagogiskt, komplett . . . vore jag bara lite yngre skulle jag kunna säga något typ att "du rockar Jukka" och att det där var "fett bra" . . . men nu är jag ju lite mossig . . så jag tar i stället av hatten, bugar och tackar!!!
Hehe, tackar o bugar...

Tänk på att vara försiktig när du drar ut spindeln, hade sönder min carbon-bussning denna gången, tur att jag hade en i reserv hemma.
Tänk oxo på att lösa igenom Fogas manual när du återmonterar rensnålen.

Vilken skillnad det blev på köket efter renoveringen, tänder sig nästan av sigsjälv...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av BGilbertP »

Hej, jag använder den här tråden för en fråga. Om det är fel tråd så blir jag väl flyttad kan jag tänka.
Jag har misslyckats med två brännare att skruva bort munstycket så till vida att gängorna har förstörts. jag har fått bort munstyckena så smidigt men när jag testar att skruva tillbaks så går det bara runt, Kanske satt dom bara fast av sot innan, vad vet jag. Nu undra jag om det finns något bra trix för att inte sabba det hela.
Sen undrar jag också hur jag ska komma åt att få bort munstycket på en susande brännare?
Dom jag testat på hittills har varit tysta som det går att komma åt uppifrån. Jag har helt enkelt slipat upp ett spår i en rundstång så att det blir liknande en backventilnyckel.

Grubblande Börje behöver hjälp att kunna göra en liknande rengöring som ovan. Jag har nyligen skaffat min första blåslampa som jag tänkte sätta på prov. Jag har kommit över ett gäng gamla brännare att testa på.
Håller på att lär mig efter hand, är rätt ny så det är tur att det finns ett sådant forum som detta.

Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av stepside55 »

Hej Börje
Gängproblemet har jag ocksy råkat ut för, tror helt enkelt att metallen blir utmattad med tiden. Har iallafall ingen lösning eller tips för det. Munstycks nycklar finns det däremot en del som är ledade precis framför hylsan, så att man kommer åt lite bättre. Har tyvärr ingen bild på någon i datorn vad jag hittar, bifogar bild från katalog.

mvh
Joakim
tmp.jpg
tmp.jpg (7.39 KiB) Visad 18983 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av jukka_t »

.

Börje, här är några bilder på min ledade nyckel:

Bild
Bild
Bild
Bild

Dessa säljs på Tradera då o då.. Conny kanske har på Fogas ??

Kan tänka mig att låna ut min nyckel i några dagar, kostar nog inte många frimärken att skicka tur o retur.

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av BGilbertP »

Det var ett generöst erbjudande! Jag välkomnar det. Det kan ta tid innan jag ramlar på en sån nyckel. Såg inget på tradera just nu iaf. Hittade inte heller något bland fogas grejer på nätet. Dom kanske har fast det inte är med på hemsidan.
Jag har försökt luska ut hur det ligger till med dom söndriga munstyckena, om det är själva munstyckets gänga eller gängan i brännaren. Det verkar vara både och. I ena fallet munstycket i andra brännaren.Det är väl olika typer av gods. I brännaren är det väl gjutet gods och munstycket,,, jag hur kan det vara nu? Jag är inne på om det gjutna godset utmattas lättare.
Jag skickar pm om mina uppgifter.

MVH Börje
Hälsningar Börjepojken
Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Re: Guide renovering av en Radius silent brännare.

Inlägg av Ljusbringaren »

Det är lätttare att hitta det ledade verktyget på Ebay (i USA eller UK). På Tradera förekommer den väldigt sällan.

Exempel:

http://cgi.ebay.com/Optimus-Spanner-sto ... 518b0e35f2

Den finns i flera storlekar.

Mvh / Ljusbringaren
Skriv svar