Färg och rostborttagning med elektrolys

Hacke
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 16:03
Ort: Borensberg
Kontakt:

Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av Hacke »

Hej!

Lovade att återkomma med mer bilder när jag testat elektrolys och här kommer fortsättningen:

Efter att ha läst igenon div. trådar på CCS och inventerat tväddmedelshyllan på ICA konstaterade jag att Grummes blek & fläckmedel verkar vara det bästa alternativet för elektrolyten. Verkar vara ungefär samma som "TSP washing soda". Ett labbaggregat som spänningskälla, lite labbkabel, en extra multimeter för att ha koll på strömmen och krokodilklämmor.

Bild

En riktigt gammal skiftnyckel som offeranod i första försöket, bytte ut den mot en gammal fil som inte var lika rostig för att få det att fungera. Rost från början var inget bra... Offeranoden (filen) till + och burken till -

Bild

Varmt vatten, labbaggregatet på 12V och jag har blandat i ett par teskedar tvättmedel. Från början går ingen ström genom kretsen eftersom det inte finns några laddningsbärare i vattnet. Efetr att tvättmedlet lösts upp börjar det gå ström och jag blandade försiktigt i mer tvättmedel tills strömme var ca. 1A. Ventilation är bra (nödvändigt) eftersom det bildas vätgas i processen.

Bild

Efter ca. tre timmar:

Bild

Så här såg anoden ut:

Bild
Hacke
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 16:03
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av Hacke »

Nu fortsätter vi med resultatet :D Efter tre timmar var färgen riktigt skrynklig och gick lätt att få bort med en stålborste. Lådan fick ligga i en timme till och fick sen en omgång med stålborsten och sköljdes ren:

Bild

Bild

Lådan tvättades av med rödsprit och åkte sen in i ugnen på ca. 100*C för att torka ordentligt (passade på när min kära fru inte var hemma). Direkt ifrån ugnen till lackering med Biltemas "Hot paint" i tre lager. Funderar på att lägga på ett sista lager klarlack, men frågan är hur klarlacken reagerar på värmen? Resultat blev i alla fall ganska bra:

Bild

Efter den första burken åkte en rostig Radius 43 också i badet:

Bild

Bild
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av stepside55 »

Snyggt, har du på någon grundfärg eller kör du direkt med den svarta?
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av jukka_t »

.

Detdär skulle man testa, har en Optimus 111a som fungerar perfekt men lådan är väldigt rostig....

Man måsteväl kunna måla med vanlig hammarlack?, eller använde dom någon slaggs tvåkomponent
hammarlack på dom orginal?

SL!
Jukka
Hacke
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 16:03
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av Hacke »

Jag gick på direkt med "Hot paint" när lådan ännu var varm, så den borde fäst ordentligt i första sprayningen. Har läst mig till att en del grundar med rostskyddsfärg, men jag undrar vad som händer när den blir varm? I orginal verkar det ju var någon form a hammarlack om man tittar på texturen på färgen. Tror inte att Optimus grundade med något rostskydd, men det vore intressant att veta vad de använde. Någon som vet?

Köken kommer att gå som bruks-kök, så jag räknar med att de slits och att man får bättra på efter hand. Konstaterade att jag ska ut med scouterna tre helger i rad nu, så då får jag förhoppningsvis tillfälle att testa ;)

Mvh Rickard
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av peo »

Hej

himla intressant experiment och fint resultat.

Om de använde grundfärg så borde du ha sett den när du tog bort orginalfärgen.

/P-O
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Färg och rostborttagning med elektrolys

Inlägg av peo »

Kom på en sak till, med den utrustningen du har borde det gå att omförnickla också - bara du har någon lösning med nickelsalt och justerar spänningen.

Kolla på den här länken om att omförnickla orginalbildelar: http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 174885.ece

/P-O
Skriv svar