Mät effekten på din förgasningsapparat

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Mät effekten på din förgasningsapparat

Inlägg av peo »

Hej

för något år sen funderade jag över hur man skall uppskatta effekten på sin förgasningsapparat. Jag kom nämligen att fundera på vad effekten på min blåslampa kunde vara, och insåg att det kan man faktiskt räkna ut. Det grundläggande kravet för att det skall gå, är att apparaterna brinner med blå låga (mycket hög temperatur), och att avgaserna är färglösa och luktfria - dvs förbränningen måste vara nära nog fullständig. När man har fullständig förbränning (till enbart koldioxid och vatten), så kan man nämligen använda förbränningsdata för kolväten (fotogen och bensin t ex) och behöver inte mäta värmeutvecklingen. Metoden är inte exakt, men tillräckligt bra för en ungefärlig uppskattning - med kravet att förgasningsapparaten är i "god form".

Vi är ju ute efter att bestämma effekten, dvs hur mycket energi (i enheten Joule (J)) som skapas per sekund. Effekten anges i enheten Watt (W).
Tiden är lätt att bestämma - det är bara att klocka hur länge apparaten är igång i sekunder (s).
Energin är som sagt svårare. Men om jag väger apparaten före och efter den brunnit, kan jag räkna ut hur mycket bränsle den förbränt. I Wikipedia kan man läsa att förbränningsenergin för fotogen (och även bensin) är ca 45 kJ/gram, och för etanol är det ca 30 kJ/gram (http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbr ... v%C3%A4rme). Dvs när fotogen förbränns fullständigt till vattenånga och koldioxid skapas 45 000 J värme per gram fotogen. Viktminskningen i gram gånger 45 ger alltså energin i kJ, och på motsvarande sätt för sprit fast med faktorn 30.
Slutligen dividerar man det talet med tiden (i sekunder) som apparaten var igång, och då får man effekten i kW.

Alltså, för en förgasningsapparat som går på bensin eller fotogen:
Effekten(kW) = 45*viktminskningen(g)/tiden(s)

På motsvarande sätt blir effekten på en förgasningsapparat som går på sprit (etanol):
Effekten(kW) = 30*viktminskningen(g)/tiden(s)

Vill du gör ett experiment, kan du göra som jag gjorde:
1. Jag fyllde på bränsle (bensin) i min blåslampa (Primus 821)
2. Vägde blåslampan på en elektronisk hushållsvåg. Den vägde 936 gram.
3. Sen tände jag den på vanligt sätt, drog upp på högsta effekt, och sen gick jag och brände ogräs i 13 minuter. Tiden = 13*60 = 780 sekunder.
4. Sen vägde jag blåslampan igen. Nu vägde den 906 gram.
5. På 13 minuter hade alltså blåslampan förbränt 30 gram bränsle.
5. Effekten = 45*30/780 = 1.7 kW.

Man kan göra på samma sätt för andra sorters fögasningsapparater, t ex stormlyktor och fotogenkök. Begränsningen tror jag är vågen man använder, och att man låter apparaten gå så länge att vågen kan ge ett säkert mått på hur mycket bränsle som gått åt.

/P-O