Karbid i pulverform?

Brynjolfr
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep 2012, 15:39

Re: Karbid i pulverform?

Inlägg av Brynjolfr »

Det blev ju ganska mycket oförbrukad karbid kvar. Ska jag slänga det också? :( Och var slänger man avskrädet? Är det väldigt miljöfarligt? Vad händer om man använder en halvförbrukad dos?
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Karbid i pulverform?

Inlägg av Christer »

Du menar att det blev mycket oförbrukad karbid kvar i lampan efter att du stängt av vattnet?
Det kan gå att använda igen nästa dag, eller så, men det brukar rätt snabbt övergå i kalkform av omgivningsfukten. Jag slänger ut hela satsen även om jag har kvar lite oförbrukad karbid inne i smeten som blir i lampan.
Du får ett kalkslamlager i lampan som har en tendens att täppa till de stenar som ej omvandlats, så att vattnet når dessa ganska oregelbundet med pulserande låga om du ändå kör om med den gamla satsen någon dag senare.
Försök att dosera bättre nästa gång.

Kalkslammet som blir över efter en körning kan du lägga i rabatten. ;)
Nåja, det beror ju lite på vilka växter du har där, men det är ingen miljöskadlig produkt som du har kvar efter en körning. Tvärtom. Man använde kalkslammet som jordförbättringsmedel.
Det borde vara särdeles bra på sura jordar.
Själv slår jag ut det i bäcken bakom huset så bidrar jag till att minska försurningen av sundet mellan ön och fastlandet. :D
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Karbid i pulverform?

Inlägg av taxidriver »

Och vart är bilderna brynjolfr?? ;) Trevliga actionbilder lyfter ju hela forumet
Skriv svar