Allmän tråd med bilder på lyktor m.m

Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Allmän tråd med bilder på lyktor m.m

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Få inlägg på ett tag så jag får bidraga lite :-)

Bild

Tyvärr hamnade bilden på snedden trots att jag vände den rätt (bildhotellet ville nå annat).

Radius 39 är ett maffig kök. Låter som en jetmotor nästan och skrämmer grannarna (ett tips är att pumpa upp ett rejält tryck, då får köket en otrolig effekt). Optimus 510 är långt ifrån lika häftigt även om dess effekt är mist lika stor. Var det matlagning som 39:an användes till?

Trevlig påsk önskar / Ljusbringaren
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Allmän tråd med bilder på lyktor m.m

Inlägg av stepside55 »

Det är något visst med maffiga kök som låter lite
Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Re: Allmän tråd med bilder på lyktor m.m

Inlägg av Ljusbringaren »

Ja :-)

Det blev en till lykta i samlingen idag. Var på DAK-marknaden. Utbudet var ganska magert. Köpte en Primus 1020 i bra bruksskick med orginalglas. Emaljen var fin trots att den verkar brukats en del. Dateringen visade att den var tillverkad år 1937 (AB). Han som sålde den berättade att han hade en liknande till hemma i mässing i nyskick, ångrar att jag inte frågade om jag kunde få köpa den.

Fick en fin tur på långfärdsskridskor efter marknaden, så det var en fin dag!

Mvh / Ljusbringaren
Ljusbringaren
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 28 jan 2011, 20:08
Ort: Gävle

Re: Allmän tråd med bilder på lyktor m.m

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Blev tvungen att tända något :-) Testade senaste inköpet en Primus 1020 från 1937. Endast gud vet när den användes senast, men troligen väldigt länge sedan. Smörjde upp pumplädret lite. Det satt en strumpa kvar som var hel. Packningarna verkar hålla tätt konstigt nog, bra kvalite på grejorna förr i tiden.

Bild

Bild

Lyktan fungerade helt felfritt med stabilt ljus.

Mvh / Ljusbringaren
Skriv svar