Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av jukka_t »

.

Då var man hemma igen och nästan alla lampor och kök är uppackade.

Lite mör i kroppen efter all frisk luft (host).

Som vanligt en väldigt trevlig tillställning!, trevligt att träffa både gamla och nya vänner/forumkompissar, jag
hoppas ni hade lika trevligt som jag.

Fyra loppissar på hemvägen gav bara ett våffeljärn med ring för en hundring...

Bilder:
http://s546.photobucket.com/albums/hh43 ... =slideshow

Om någon inte vill vara med på bild, skicka ett PM på vilken bild det gäller så tar jag bort den.

Ni andra som har bilder, lägg gärna upp på photobucket.com (gratistjänst) så vi får se allt som finns.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Zanoj
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 20:40
Ort: Tranås

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av Zanoj »

Kul med alla bra bilder, synd att man missade det...

/zanoj
Saknar du något? Köp det!
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av Christer »

Fina bilder Jukka! Man tackar.

Kul att få se hur webkameran såg ut också. Jag är rätt fascinerad av den. Den låg uppe nästan hela fredagen (som synes eftersom du visade min loggade IP-adress på ena bilden :D ).
Lördagen missade jag eftersom det som alltid sista helgen i augusti var kräftskiva då.

En liten fundering... hölls föredragen på engelska (eller rentav tyska) så att alla förstod åtminstone det mesta som avhandlades?
Namnlöst-3.jpg
Namnlöst-3.jpg (117.74 KiB) Visad 7157 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Kul att få se hur webkameran såg ut också. Jag är rätt fascinerad av den. Den låg uppe nästan hela fredagen (som synes eftersom du visade min loggade IP-adress på ena bilden :D ).
Lördagen missade jag eftersom det som alltid sista helgen i augusti var kräftskiva då.

En liten fundering... hölls föredragen på engelska (eller rentav tyska) så att alla förstod åtminstone det mesta som avhandlades?
Webkameran var uppskattad, som mest var det 11 pers inne och då var det en engelsman, en norsk och resten svenskar.
Kul när Mattias "Nåsmats" fru ringer honom på mobilen och ber han säga till gubben som står framför kameran att flytta på sig :-)

Webkameran kördes på 3´s "prova på, modem och 1 veckas fri surf för 99:- "
Den har en maxgräns på 22GB, sen stryper dom farten drastiskt och jag tror att detta inträffade lördag kväll eftersom
det började sega....

Kjell pratade Svenska och Albert satt bakom Tyskarna och direktöversatte.
Nile pratade Engelska.

Kjell pratade om Optimus 111 varianterna som funnits genom tiderna, Nils pratade om bordslampor, föredragen är
riktigt trevliga inslag på mötena.

Mycket trevligt gäng!, och kul att titta och beundra varandras lampor och kök, man slipper dom vanliga kommentarerna
man får hemma typ -> Du vet att det finns ficklampor osv..... :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av jukka_t »

.

Hårdvara/programvara till kameran var:

Compaq minibärbar med dubbelkärnig Atom cpu och 1gb minne
Tre 3G modem
Logitec Sphere webkamera, snurrbar nästan 180 grader + up/ner, tyvärr fungerar inte Zoomfunktionen med denna gamla kamera.

WebcamXP freeversion, max en kamera och inget ljud (med reggad version kan man köra upp till 6 kameror)
Dynamic Update Client -> no-ip.com fria tjänst för att "hålla ipadressen" som 3G internet ibland tappar/byter.

SL!
Jukka
Jürgen Breidenstein
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 14:19

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av Jürgen Breidenstein »

Hej,

thank you for the great hospitality on your gathering! I enjoyed it very much and hopefully I will meet you again next year!
I will post here as soon as we know, where our next meeting in Germany will be. We would appreciate to see some of you folks over there.

Until then!

Jürgen
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av jukka_t »

.

En som hände:

Joakim hade på fredagen när han kom tänt en Optimus 300 gamla modellen och det brann fortfarande på morgonen, visserligen
hade han vart o pumpat några ggr på kvällen men ändå rätt imponerande att köra lampan i 16 timmar, den lös den inte speciellt
starkt på morgonen men ändå.

På lördagsmorgonen utmanade jag honnom i en tävling, hans 300 mot min 1020 mässing "dansken" som är en av mina mest
använda lampor, jag visste att dansken skulle brinna länge, men att utmana mot en 16 timmars sak kändes lite tufft.

Reglerna var att vi tände, sen fick man renssa och pumpa i 3 timmars intervaller, "service-stund" som i rally :-)

Efter 3 timmar pumpade vi, när vi närmade oss 6 timmar servicen så föreslog jag att vi skulle hoppa över den
och sen ta nästa sevice efter totalt 9 timmar....

Efter ca 7 timmar och 30 minuter började Dansken tappa trycket, jag kaxade mig lite o sa "lugnt den klarar 90 minuter LÄTT"
vilket väldigt få trodde... tiden gick och när det var 45 minuter kvar till Service så började tillome jag tvivla lite...

Vi stod och snackade och plötsligt märker jag att dansken lyser starkt som en sol och jag säger till Joakim att "kolla hur den lyser nu"
varpå flera sa att jag hade vart o pumpat, nej nej sa jag, jag har inte pumpat.... Martin sa plötsligt att "jag pumpade" varpå
alla skrattade lite och Martin såg förvånad ut, han hade ingen aning om att en tävling pågick utan han såg en lampa som
höll på o slockna och pumpade upp trycket :-)

Det blev en rolig historia av det, förmodligen en betydligt roligare minne än om dansken slocknat 3 minuter innan service :-)

Joakim vann tävlingen, efter ca.... 10+ timmar slocknade dansken pga soppatorsk...
Sen var Joakim kaxig :-)

Tävlingen var mycket roligt tyckte jag, vi borde ta en ny tävling nästa år med fler deltagare och helt utan service...

SL!
Jukka
nåsmatz
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 16:19

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av nåsmatz »

Tycker ja låter som en bra och rolig ide :) men jukka kan det inte vara så svårt att slå :D
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av jukka_t »

nåsmatz skrev:Tycker ja låter som en bra och rolig ide :) men jukka kan det inte vara så svårt att slå :D
Haha, sätter ett 100cp munstycke på 1003an och 2.5 liter fotogen så ligger ni risigt till ;-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Primusträffen 2011 bilder och eftersnack.

Inlägg av Fyrtorn »

Jag vill bara tacka för en underbar helg och för alla hjälp/reservdelar jag har fått. Bilderna ser riktigt bra ut, det är bra att man kan visa dem för familjen också. :)

Ja, man ser att en lampa slocknar så pumpar man lite, men jag viste inte att en tävling pågick. :oops:

Vi får hoppas att jag är med nästa år också! :D
Skriv svar