Erfarenheter av Norge resor?

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av jukka_t »

.

Denna sommaren hade jag tänkt campa i Norge en vecka+, tänkt området kring Trollstigen som kompisen
rekommenderat, sett lite bilder därifrån och det ser väldigt trevligt ut...

Finns det nån här som vart där som kan berätta om sevärdheter eller trevliga campingplatser i området?

Jag skulle gärna tälta men sambon och lillbasingen har aldrig förstått tjusningen med tält, så det
blir nog campingastugor eller i värsta fall hotel...

Själva trollstigsvägen ser trevlig ut:

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av peo »

Hej Jukka, vacker semester blir det!

Vi bilade i Norge för ett par år sen - mycket vackert. Det började med att frun vann en enkel resa mellan Trondheim och Bergen (2 dagar) med Hurtigrutten, och sen la vi upp en resplan efter det. Det blev så här: Järna --> Åre (2 nätter i föräldrarnas stuga) --> Trondheim (en natt på vandrarhem) --> 2 dagar med båt --> Bergen (1 natt på vandrarhem) --> Geilo (1 natt i 12-bäddars lägenhet!) --> Oslo (1 natt på hotell) --> Töcksfors (1 natt på vandrarhem) --> Järna.

I Bergen bodde vi på det här vandrarhemmet (http://se.hostelbookers.com/vandrarhem/ ... rgen/8365/) - bra utsikt annars inget att skryta över, men jag använde den här sökmotorn för att hitta alternativ och lägga en rutt. Allt vi bodde i var näst intill fullbokat, så jag rekommenderar att boka boende - annars kanske du får din vilja genom att tälta. Vi ville vara lite fria när vi var uppe på Hardangervidda och tänkte att det skall väl inte vara något problem att hitta ett ledigt boende mitt i sommaren där uppe, men det var rätt knepigt faktiskt. det slutade med att vi fick den näst sista av några väldigt fina 12-bäddars lägenheter (till priset av 2v+2b lägenhet, så det blev inte dyrt)!

Det var väldigt vackert i Norge - jag har åkt runt i Alperna, Klippiga bergen, och frun bland bergskedjorna på södra Nya Zeeland - och Norge är minsann lika fint och dramatiskt. Så här såg det ut på ett ställe vi kom till, man kunde gå bakom ett vattenfall:
Bild
På samma ställe backade jag rätt in i en norsk turistbuss när vi skulle vidare, så att den blev helt ramponerad i högra bakkanten - på min Toyota Previa syntes precis ett litet skrapmärke! Det är sant!

... och det här är Hardangerfjorden
Bild

.. och här har vi precis kört 1000 m (i höjdled) upp på Hardangervidda (det var väl syrebrist eller nåt ditåt):
Bild

/P-O
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av Christer »

Det är ett gott val av plats Jukka!

Jag har åkt på Trollstigen, och det är hisnande miljöer i alla omgivningarna där.
Men är du ändå där uppe tycker jag inte du ska missa att köra de futtiga milen söderut till Geiranger. Vad kan det skilja? 2-3 mil, kanske.
Fast det troligaste är väl att du faktiskt redan har passerat Geiranger på vägen upp till Trollstigen?
Det är ansett som den vackraste av de Norska fjordarna, och jag kan mycket väl tänka mig att det är nära sanningen!
Om du kommer uppifrån Trollstigenhållet så har du en Trollstigsliknande serpentinväg strax innan du når fram till Geiranger som jag faktiskt tycker bjuder på mycket trevligare vyer eftersom du ser en hel fjord under dig där!
Bildsök på Örneveien och Örnesvingen!

Så här ser Örneveien ut från andra sidan fjorden. Det är där man kommer nerrullande om man kommer norrifrån Trollstigshållet.
Bild

Står man vid pilen på föregående bild så ser fjordkröken ut så här om man tittar utåt mot mynningen:
Bild

Och åt andra hållet ser man fjordbottnen med lilla Geirangers samhälle:
Bild

Det är riktigt maffiga utsikter, och som vanligt så gör aldrig bilderna verkligheten rättvisa!
Ovanför samhället finns ytterligare en utsiktspunkt som heter Flydalsjuvet.
En liten klippa där man ser ut över fjorden. Vi var dock aldrig där, så jag vet inte om man verkligen får gå ut på den, eller om det är särskilt konstruerade turistfoton som visas:
Bild


Själva Geiranger hade en camping, men när vi var där tror jag bara det var för tält och husvagnar. Tror inte att de hade hyttor då åtminstone, men det är många år sedan. Vi hyrde ett helt hus långt uppe på fjällväggen.
Men en snabb sökning visar faktiskt att det direkt under Örneveien verkar finnas en camping med stugor: http://www.geirangerfjorden.net/ehoved.html
Den ligger alltså mitt emot fjordkröken där kryssningsskeppet svänger på 2:a bilden här (och alltså på den lilla udden man skymtar till höger under klipputsprånget på sista bilden). Ett riktigt bra läge för en camping. Att sitta utanför en av de stugorna och se alla Hurtigruttsfärjor passera alldeles intill sitter inte fel. Eller ännu hellre; med en småväsande Primuslampa, en whisky och en kall öl om kvällningen. Det hade smakat fågel!

Från Geiranger kunde man också ta en färjetur till en annan ort som heter Hellesylt. Det var också mäktigt eftersom man får ett nytt perspektiv på fjorden. Man känner sig liten i bottnen på ett trångt men högt fjordlandskap.
Många höga vattenfall utmed fjällbranterna dessutom.

Det var mina erfarenheter från just den speciella regionen av Norge.

/Christer

PS. Glöm inte fiskespöt! Det är djupt som attan, men det går att fiska. Och fiskarna är helskumma... Vet fortfarande inte vad tusan det var vi fick upp :lol:
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av jukka_t »

.

Finfina bilder killar,tackar för alla tips!

Pratade med polaren igår igen, han rekommenderade omvägen via lillehammer, där skall visst
vara väldigt flott natur.

Skall bli spännande...

Vi har hyrt husbil några gånger, kan hända att det blir en sån på Norgeresan oxo..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av jukka_t »

.

Resan blir med husbil, fick hyrt en till hyffsat pris, åker på midsommarafton... ( nykter midssommar !!?? )

Får bli färskpotatis och sill i husbilen :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av webra »

Hej på er alla!

Jag och en kompis låg ute i kajak runt Vikna kommun (Rörvik) en sommar. Vi körde 8 mil på 4 dar, så vi hann se en hel del.
Definitivt inte så brant som terrängen runt trollstigen, men definitivt värt ett besök. Under den turen använde vi tält. Året efter tog jag med mig sonen dit, men jag ville inte ha ut han på havet, så vi bodde i stugor och kryssade runt med bilen och fiskade.
Priserna vi betalade för logi var inte allt för blodigt. Folket vi träffade var mkt. trevliga!
Fisket var fint. Torsk sej o makrill. Dessutom hittade vi ett sund med fin havsöring, men ingen högg för oss.

Jo! två år efter fick polarn en hälleflundra på 12 kg vid Lofoten. Han tog den från kajaken, och hade tydligen blivit bogserad fram och tillbaka på fjorden ett bra tag.

Jag ska kolla om jag hittar några bilder, så kan jag lägga upp dom.

Mvh/Björn
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter av Norge resor?

Inlägg av jukka_t »

webra skrev: Jo! två år efter fick polarn en hälleflundra på 12 kg vid Lofoten. Han tog den från kajaken, och hade tydligen blivit bogserad fram och tillbaka på fjorden ett bra tag.
Hehe, det hade vart kul o se.

När vi hyde en stuga vid en sjö nära skellefteå för ca 10 år sedan blev polaren som satt själv
i en kanot bogserad av en abborre på lite över kilot, jag och en annan kompis satt på bryggan
och drack öl när han fick hugget, det roliga var att han i kanoten ropade "hjälp mig HJÄLP MIG"
Vad skulle vi gjort?, simmat ut till han och vält kanoten? :-)
Efter ca 30 minuters kamp fick han upp bjässen.

En annan polare blev bogserad med en liten pioneerjolle vid en liten mystisk sjö/damm ca 2 mil norr
om kungälv, linan brast efter 20 minuter, han misstänkte stor abborre eftersom vi fångat
några på runt halvkilot där innan...

SL!
Jukka
Skriv svar