Kärvande pumpventiler

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Kärvande pumpventiler

Inlägg av tomas »

Hur göra med pumpventiler som sitter utav bara den?? Har inte lyckats få loss den, trots 5-56 samt knackningar på ventilnyckeln (är nu rädd att dra sönder antingen ventilen eller nyckeln).

Går det att värma med gasol på ventilen genom pumpröret eller kan det skada lödningarna??
Eller finns det andra vägar??
/Tomas
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Kärvande pumpventiler

Inlägg av jukka_t »

.

Jag har svårt att tro på att man skulle kunna värma utan att lödningen i pumphusets
botten skulle lossa...

Jag brukar ha i massa 5-56 i några dagar, knacka i toppen av nyckeln, fungerar inte det
så går jag ner till grannen som har specialverktyg...

Länge funderat på att tillverka specialverktyget men det har inte blitt av...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Kärvande pumpventiler

Inlägg av peo »

Hej

Du kanske skall pröva att värma på ventilen med en lödkolv - om du hittar en som når ner, och sätter spetsen mitt i ventilen. Då koncentreras värmen till själva ventilen och lödningarna klarar sig nog. Värmen borde göra att ventilen expanderar lite, och sen när den svalnar så kanske den går att få loss.

U.P.A. ;)

/P-O
mazen
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 13:06
Ort: Älvkarleö Bruk

Re: Kärvande pumpventiler

Inlägg av mazen »

Jukka här är verktyget, äkta Primus. Din granne fick den av mej. Är man lite händig så gör man en liknande med justerbar plunch under locket. Man bara lossar en bit sen skruvar lös locket

http://s152.photobucket.com/albums/s193 ... g&newest=1
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Kärvande pumpventiler

Inlägg av jukka_t »

mazen skrev:Jukka här är verktyget, äkta Primus. Din granne fick den av mej. Är man lite händig så gör man en liknande med justerbar plunch under locket. Man bara lossar en bit sen skruvar lös locket

http://s152.photobucket.com/albums/s193 ... g&newest=1
Där hade vi den ja, väldigt bra verktyg...

Vi har en svarv här på jobbet, skall se ifall man inte skulle kunna ta o svarva ihop några delar o bygga en till sigsjälv..

SL!
Jukka
Skriv svar