Muurikka

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Muurikka

Inlägg av Lasse T »

Hej !

Jag har just införskaffat en Muurikka 58 cm. Normalt ställer man den på sina 3 ben över en öppen eld men jag funderar på att bygga upp en ställning av sten typ mursten eller marksten och värma den med ett fotogenkök. Jag har en Phrabath som ger ett par tusen watt. Frågan är om värmen blir för koncentrerad till mitten. Ju större avstånd mellan lågan och muurikkans botten desto större yta bör bli uppvärmd men med större avstånd minskar ju också värmen. Här kanske det vore läge för ett Optimus monsterkök med flera brännare men de tenderar att bli ganska dyra.

Är det någon som har testat eller funderat på detta? Jag tycker en Muurikka är betydligt roligare än en grill och kunde jag värma upp den på ett bra sätt med fotogen så blir ju sommarens matlagningsaktiviteter fulländade.

http://www.outnet.se/50.0.1.2/21972/1/i ... d86d4d.png

Lasse T

Hmm... Denna tråd hamnade nog lite fel. Moderator kanske kan flytta den till Allmänt snack.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Muurikka

Inlägg av stepside55 »

Tjena Lasse
Härlig ide, tror du inte att värmen sprider sig ganska duktigt?
Är tanken stekhäll eller lite wok ?
Hur ser en Phrabath ut ??

mvh
Joakim
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Muurikka

Inlägg av Lasse T »

Hej !!

tanken är stekhäll men eftersom den är svagt kupad så kan man ju hälla på lite vätska också så det bör inte bli några problem att dra ihop t,ex en thaigryta med kyckling och kokosmjölk mm.

Prabhat är en ett indiskt monsterkök i samma stil som våra Primusar. Det ger faktiskt 3500 watt visade det sig, så det räcker till det mesta.

http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=197

Lasse T
-----------------
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Muurikka

Inlägg av Conny »

Hej Lasse

jag har prövat med en muurikka 38 på ett primus 5 och det funkade kanon.
http://www.swedlamp.se/index.php?option ... &Itemid=61

Med kök No.2 skall det nog funka för dig , kanske blir lite kalt i kanterna.

Mvh Conny
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Muurikka

Inlägg av Lasse T »

Det där ser ju trevligt ut.

En fråga bara. Sitter det något värmeskydd för tanken inuti den där "hinken" du har köket i? Jag har oroat mig lite för att tanken skall bli väldigt varm om man sätter köket under en muurikka och då har jag ändå planerat att ha det ganska öppet runt köket. Här har du ju stängt in köket helt.

När tanken börjar bli så varm att den är svår att hålla handen på en tid så börjar jag bli orolig men jag jag kanske oroar mig i onödan?

Lasse T
--------------
Användarens profilbild
Conny
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 16:07
Ort: Vallentuna

Re: Muurikka

Inlägg av Conny »

Det finns inget skydd i den, jag öppnade den efter ett tag när tanken blev för varm.
Kör du helt öppet så bör det inte vara något problem.
Det fanns förr ett skydd man kunde sätta på tanken, det var typ en plåt bit.

Mvh Conny
Skriv svar