Ja då var det dags!

Användarens profilbild
webra
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 28 apr 2010, 22:43
Ort: Sollefteå

Ja då var det dags!

Inlägg av webra »

Med en viss slöhet, så kopierade jag min presentation från det tidigare forumet.

Här är den!


Ja då har jag kommit till presentationen av mig själv.

Jag "klampade" in på forumet för några dagar sedan, och hade ett antal erfarenheter att "delge" er forumvänner.

Min första kontakt med "förgasningsutrustning" skedde i mitten av 60-talet. Min far kokade kaffe på ett Primus 71 laddat med 100 oktan blybensin!!!
Mor förklarade för oss att en explosion skulle komma nu eller på en gång. Far svarade "Asch asch asch asch!"
Vi småpojkar upplevde spektaklet i skydd bakom varsin tall.
Explosionen fick vi inte uppleva!
Troligen grundades mitt intresse då. Tyvärr försvann köket (jag misstänker starkt min mor).

Lumpen tillbringades tidvis i ett förrådstält med en stormlykta med borttaget "tak" som belysning. Ovanpå stod en kaffepanna (bredvid stod en kvarting renat).

Kemistudier vid Ume universitet gav mig bl.a. insikt i skillnaden mellan energiinnehållet hos etanol resp. bensin/fotogen (alifatiska kolväten).
Under den tiden så kom jag över ett Optimus 88 och sedan ett Optimus 8R.
Efter ett antal fjällturer, ripjakter, harjakter, älgjakter, kajakturer lingonräder m.m. så bröt "vansinnet" lös.

Ett Primus 5S:or blev mitt första projekt.
För de som är samlare av orginalutrustning, så är jag en hädare. Det är modifierat ett otal gånger (jag skall presentera köket senare).

Ett Primus 41 för 50 kr kom sedan (det finns med i min avatar).
En stormlykta Optimus (1551/500CP) i plåt från ÖB. En militär blåslampa (stor) från ÖB är i funktion.
En låda med olika Svea, Radius, Optimus och Primuskök liknande Svea 165 ligger i en kartong. En del väntar på renovering, en del övergår till reservdelar.
Ja utrustningen strömmar sakta men säkert in i mitt garage/förråd. Ett antal optimus 111/111B (7 st.) ligger på en hylla.

"Cirkeln" är sluten. Jag är nu ägare till ett Primus 71 från tradera.

Att hitta ett forum för "fotogen/bensinnördar" har inspirerat mig. Jag skruvar mer nu än förr.

Ja det var nog allt!
Jag skall polera, "tvätta" och skruva lite, så kanske jag kan visa några bilder på vad jag har som fungerar vad det lider.

Jag måste nog deklarera att funktion och nostalgi är viktigare än samlarvärde för mig.

Här är min avatar i orginal. En lätt lunch innan en veckas öringfiske i de norska fjällen (skräpet till höger har lämnats av svenska turister).

Bild


mvh/björn