V8 lyfter på hatten

Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

V8 lyfter på hatten

Inlägg av Vee-Eight »

Hej!

Daniel heter jag och blev med fotogenkök för ett par veckor sedan via loppis. Det visade sig vara en Primus no1 med no5-brännare. I skrivande stund väntar jag på delar för att få den att gå med full sprutt.

Jag är ingenjör i bakgrunden, utbildad till utvecklingsingenjör med inriktning på innovation. Jag kan erkänna redan nu att jag är tekniknörd, och största anledningen till att jag köpte Primus-köket var att fotogenapparater var för mig ett helt okänt kapitel teknik som jag bara var tvungen att förkovra mig i.

Övrigt nörderi spenderas på tre stora områden. Jag har en småtrimmad SAAB V4 från 1976 som sommarfordon som tar mig på mycket äventyr. Den används också till bilslalom, där man kör en standardiserad bana, förslagsvis på flygfält, på tid. Eftersom det deltar så väldigt olika typer av bilar och förare med mycket växlande härkomst, så tävlar man snarare mot sig själv. Men ja, jag har kört snabbare än två Porsche. Den ena fick bryta sitt åk. :oops: :D

Bild

Nörderi nummer två: jag spelar musik! Jag är basist och lirar i två band; det ena lirar covers, det andra elektronisk pop.

Bild

Nörderi tre: jag LYSSNAR på musik! Här spelar teknikintresset in igen. Jag har kanske inte samlat på Carlssonhögtalare, men jag tycker konstruktionerna är väldigt intressanta och låter underbart bra. Även Stig Carlssons liv och öden är inspirerande. Det har blivit en del apparater, gärna gamla fortfarande funkar riktigt bra. Om man bortser från cd-spelare så är det nyaste i samlingen från tidigt 90-tal. Det är kul när gammal teknik funkar, speciellt när det fortfarande smiskar mycket, om inte allt, nytt. Jag är dessutom delägare och administratör i hififorumet www.faktiskt.se .

Bild

Bild

Bild

Bild

Ber om ursäkt för en bildpervers tråd. ;)
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av Christer »

Då återstår bara mysteriet med ditt alias "V8"!
Det antyder ju att du även är intresserad av riktiga bilar... ;)
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av Vee-Eight »

Vafalls, ett påhopp!? :D

Mnja, V8 kommer från studenttiden. Jag hade "Vee-Eight" på min studentoverall, och hade det som lite småfräsigt poster-namn när jag DJ:ade på kårpuben. Sen har det fått hänga i. Jag tror jag är mer känd som V8 än mitt riktiga namn, känns det som. Runt 1999 nånstans så var jag mer besluten att bygga mig en 32:a roadster rod, typ saltökenräser med moonkapslar etc. Men efter jag fått köra brorsans saab v4 han hade då så var jag fast i en helt annan bana. Det ÄR en förbannat kul bil, och blir inte tråkigare om man breddar och sänker, och gärna trimmar motorn. Visst, det finns V8:or i planerna. Nångång vill jag bygga en tävlingsduglig Ford GT40, alternativt en Cobra. Har liksom inte haft de finanserna än. Fotogenkök är bra, det är inte en i mängden kapitalhobbies jag redan har. :ugeek:
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av taxidriver »

Tja det är nog inte helt ovanligt här på forumet med teknikintresserade biltokar som börjar med ett standard kök på en loppis.... :D Det var så det började för mig... Sen är det lätt att det rullar på
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av jukka_t »

.

Hej Daniel och Välkommen hit.

Snygg Saab, breddade stålfälgarna passar bra på den.
Saab V4 hade jag oxo en, en grön sak med dåliga drivaxlar fram men en otroligt
bekväm bil tyckte jag på den tiden när man var van med Amazoner och PVs....

Snajsiga högtalare, har själv ett par Carlsson OA-12 som jag bytte gummikanten på för ca 10+
år sedan, väldigt behagligt ljud tycker jag.

Gå nu inte o köp en tryck-lampa bara, då sitter du i klistret som alla vi andra här :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av Vee-Eight »

Tack så mycket!

Jukka; om du tittar på sista bilden så skymtar en OA12 i nederkant. De är uppdaterade med nya basar, tror det är sista revisionen innan man lade ned oa50.3. Sen sitter nya Peerless ct62-diskanter. De placerade på stativ är OA51.3. Det är ingen oficiell variant som såldes som högtalare, men man kan köpa det som uppgraderingskit från John Larsen i Skillingaryd (som tillverkade Carlsson från 1982). Egentligen skall de hängas på vägg, men jag har inte fått tummen ur än.

Saknar dock lite byglar till basarna på OA12:orna, så jag får banka till ngt slugt i pappsens garage, när jag ändå skall filura till en bygel till brännarn som saknas.
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: V8 lyfter på hatten

Inlägg av Vee-Eight »

Besökte veteranbilsmarknaden i Nossebro idag, och fick med mig hem en Optimus 200P. Nu är jag tydligen fast på riktigt. ;)
Skriv svar