SVEA 158

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

SVEA 158

Inlägg av BGilbertP »

Som jag antydde i presentationen, så här var det. När jag hälsade på polaren Håkan i går och berättade om min ny romans med Primus, Radius, Optimus osv. då säger han plötsligt,
-Jag har visst något här i skåpet som jag köpte när jag var ute på en loppisrunda härom året. Han fortsatte, jag funderade lite hur jag skulle göra, jag tyckte den var lite dyr, dom skulle ha 100 kr för den, men sen köpte jag den. Har inte haft den framme sen dess. Den bara står där. Sen gick han till skåpet och kom med den som jag visar nedan. Helt ny SVEA 158, med garantisigill och ouppackade tillbehör och reservdelar. Till och med så att huven på toppen på brännaren är infettat.
Några frågor: Pumplädret är rätt torrt, nästan mjöligt i ytterkanten, och jag läste någonstans om att man kan använda vanlig motorolja för att liva upp lädret igen, stämmer det?
Sen blev vi förvånade, (förmodligen för att vi båda är amatörer) över att det medföljer en utbytestillsatts för att köra köket på sprit om man vill. Då menar man väl rödsprit. Fanns det någon speciell orsak till att man skulle göra det? Kanske handlade det om brist på tillgång på fotogen? Det är en mycket noggrann beskrivning och varnande text i instruktionen om att använda rödsprit.
På tal om instruktionen, artikelnumret/dokumentnumret längst ner till vänster slutar med .55 kan det vara årtalet? Jag ser på en annan SVEA 153, här på forumet att det står .54 på motsvarande ställe.( Kommentaren om SVEA 153 syftar på det gamla forumet där jag först registrerade mig i går, sen fick jag tips om flytten hit.)
För övrigt välkomnar jag tips och förslag om hur jag lämpligen gör när jag hittar något som är värt att satsa på. Jag läste nämligen på CCS, som tror jag ni kallar sidan, spiritburner, att det är lämpligt att byta alla packningar när man gör i ordning en gammal kök. Jag uppfattade det som en ren generell åtgärd för att slippa upptäcka problem i det avseendet. I så fall vore det ju bra att veta var man skaffar såna eller hur man tillverkar dom.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Påsarna innehåller dels munstycket för användning av sprit och dels ett sånt där verktyg för pumpventil, tror jag det är.

Det var lite krångligt att lägga in bilder tycker jag. På förra forumet kunde jag läsa mig till att man skulle använda Photobucket, sen såg jag att det fanns en enkel uppladdningsfunktion på sidan där man skapar tråd, den har jag inte sett här. Jag har använt Photobucket, men blir lite förvirrad när det gäller vilka mått som gäller. Jag har testat mig fram, och lyckades till slut. Finns det någon utförlig infosida om sånt?

Hälsningar Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: SVEA 158

Inlägg av stepside55 »

Det var ett kap,
Det var ganska vanligt förr att man kunde konvertera både lampor och kök till spritdrift. Det gav ju en viss flexibilitet och under vissa tider var det ont om fotogen.

Vad gäller packningar så är det mest tanklockspackningen jag brukar behöva byta. Den torkar lätt och blir då väldigt hård och tätar därmed inte. Antingen kan man köpa hos Fogas, eller tillverka själv. Det finns packningsmaterial på bl.a Biltema (finns säkert på ClaesOlsson också) som tål fotogen/bensin etc. sedan klipper du till en liten packning eller använder en håltagarsats (hålpipor).

Jo, det vore nog bra med en lite "bildguide", ska se vad som kan åstadkommas.

mvh
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: SVEA 158

Inlägg av taxidriver »

Fungerar utmärkt med motorolja att blöta upp ett gammalt pumpläder med. Glöm inte att massera ut nederkanten på lädret med tummen när det sitter monterat på pumpstången efter att den är uppblött. Själv har jag en liten konserburk med olja där det alltid står några stänger på smörning
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: SVEA 158

Inlägg av Tive »

Håller med ovanstående !

Riktigt kap ! köpte ett likadant helt oanvänt för några år sedan på överskottsbutiken i Karlsborg, har för mej att dom kostade ca 800 :-
Mitt är inte lika fint längre, den eloxerade ytan bränns av vid använding, men jag tycker om att använda mina grejor : ) och det är nog det bästa kök jag har, kokar kaffe snabbare än något annat kök jag provat, riktigt trevligt kök ! och praktiskt att ha med sig i bilen på bilträffarna !
Använde det dessutom flitigt under stormen Gudruns härjningar ( till barnens stora förvåning )

Lycka till med köket !

Mvh Tive !
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: SVEA 158

Inlägg av BGilbertP »

Hej!
Kul med kommentarer och reaktioner!
Jag har inte tittat så noga på forumet, det kanske finns en del beskrivningar om hur man bör göra med en "förgasningsapparat", (inside vokabulär, va?) som man nyligen skaffat och är färsk i branschen. När det, som i detta fall är en ny som stått oanvänd väldigt länge kan jag tänka mig någon översyn, finns det mycket som kan torka ihop? Finns det fler packningar som behöver fräschas upp? Är det våghalsigt att bara dra igång köket utan kontroll?
Vilken typ av fotogen är vettigt att använda? Tror mig förstå att det finns olika att välja på. När jag använde fotogenkök i min ungdom, på landet, då köpte vi helt enkelt fotogen på båtmacken på Ljusterö, det var fotogen, kort och gott. Nu finns det ju lysfotogen och kanske fler varianter.
Det blir ju en del frågor när man kommer igång. Jag vill också väldigt gärna lära mig om rengöring och putsning. Jag har sett en del, bl.a. Autosol, jag undrar om man menar att det ska användas till mässingen också. Även metoder med ättika läste jag om. Jag kanske hittar tillbaks till dom sidorna, tror det var på gamla forumet.

Som jag skrev i början så är ju just detta kök inte mitt utan Hockes, som nu har blivit nyfiken på den här samlarnischen, så han har just registrerat sig så han får väl fortsätta den här tråden om han har fler frågor. Han har inte synts ännu, han är nog blyg herr "primus karlsson" , men han kommer. Jag vet att han redan har varit ute på jakt efter annat liknande, och kommit över ett par saker redan. Han dyker nog upp, jag ska provocera fram killen.

MVH Börje
Hälsningar Börjepojken
Skriv svar