Sammanställd tråd 3 "Bensin i fotogenkök"

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Sammanställd tråd 3 "Bensin i fotogenkök"

Inlägg av Lasse T »

Hej! (mitt första inlägg)

Jag har ett Optimus nova kök som jag använt i flera år med bensin (heptan) som bränsle och det har funkat bra ( det går att köra på diesel och fotogen också)

Idag har jag meckat med ett gammalt Primus No 5 och provkörde det med bensin i tanken och det fungerade utan problem även om jag läst att det ska vara fotogen. Men jag hade ingen fotogen hemma.

Nu till mina frågor:
Vad är skilnaden om jag kör Primus No 5 på bensin eller fotogen?
Olika effekt? Olika låga? Är det säkrare med fotogen?

Tack på förhand/ Magnus


Du bör vara mycket försiktig att använda ett fotogenkök med bensin. Om det finns en avstängning är allt okey men ett ett vanligt fotogenkök stänger genom att öppna luftskruven eller liknqnde. Öppnar du luftskruven på ett kök som är avsett för fotogen då har du en bomb och du har laddat med bensin låt det brinna till det slocknar
polaris

Tack för ditt svar POlaris! Jag ska i fortsättningen använda fotogen i köket.
Du kan inte utveckla det där med "bomb" lite? Vag är det som kan hända?
/M


[quote="POlaris"]Du bör vara mycket försiktig att använda ett fotogenkök med bensin. Om det finns en avstängning är allt okey men ett ett vanligt fotogenkök stänger genom att öppna luftskruven eller liknqnde. Öppnar du luftskruven på ett kök som är avsett för fotogen då har du en bomb och du har laddat med bensin låt det brinna till det slocknar
polris
Har du en lampa, blåslampa eller ett kök som är avsett för bensin finns det någon anordning som gör det möjligt att stänga av den. En apparat
avsedd för fotogen stänger man oftast av genom att öppna luftskruv eller
lock, det finns några få fotgenapparater med avstängning men de är få
Bensin i en fotogeapparat och man stänger av genom att släppa trycket
är risken stor att det blir en bomb
Polaris