Lysfotogen lätt eller tung?

Användarens profilbild
Stefan Nilsson
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 08:45
Ort: Luleå

Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jag har läst det finstilta på ett par flaskor lysfotogen. På den ena stod "vätebehandlad lätt" och på den andra stod det "vätebehandlad tung". Vad är skillnaden? Har det någon betydelse? Jag märkte ingen skillnad iaf...
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av taxidriver »

Tja vad den egentliga skillnaden är vet jag inte. Men vad jag däremot vet är att det är den sorten som det står vätebehandlad tung på som passar sig bäst till förgasningsapparater. Den vätebehandlade lätta sorten är svårförgasad och sotar igen apparaterna snabbare. Kan vätebehandlingen ha något med lågaromatiseringen att göra? (anledningen att fotogenet inte doftar på samma sätt som förr) och att skillnaden på den lätta och tunga är att det är olika fraktioner i destileringsprosessen?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av tomas »

Mitt råd är sök igenom trådarna vi har angående olika bränslen, där finns mycket bra info. Sen om du hittar någon ny sort som inte finns recenserad här på forumet, prova själv i olika apparater.

Jag kör egentligen bara med två sorters lysfotogen. (ibland kallas produkten tex. tändvätska, beroende på fabrikat men det är troligen exakt samma innehåll). Viktigast är att kolla EG-numret plus innehållet.

* Destillat (petroleum) väteavsvavlade lätta 100%. EG-Nr 265-149-8, Denna tycker jag är klart bäst med avseende på funktion, lukt och sotning.

* Nafta (petroleum) vätebehandlad tung. EG-nr 918-481-9, eller EG-nr 265-150-3, Även denna är mycket bra, marginellt sämre än ovanstående i vissa apparater.

Bägge ovanstående vätskor har jag kört i flera år i olika apparater och av olika märken och har kommit fram till att det är riktigt bra bränslen.

/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av taxidriver »

Min erfarenhet är att dom typer som inehåller vätebehandlad lätta och n-parrafiner inte är bra. Mina blåslampor och kök blir rena eldkastarna med det i tanken. Lyktorna däremot verkar gå bättre på det av någon anledning men koksar igen förgasarrörena istället (inget som märks förrän efter ett tag). Frågan är om det är n-parrafinerna som ställer till det, eller det lätta?

Sökte lite på EG-nr 265-149-8 vilket verkar vara vanligt som avfettningsmedel och att q8(mk1) och statoil(miles) säljer det som diesel men då med 5%rme. Statoil dieseln provade jag i en blåslampa och det fungerade inte bra...kanske rme'n som ställde till det. Tomas: Har du någon särskild produkt med eg-nr 265-149-8 som du brukar använda? I vilken typ av apparater använder du det? Hade ju varit kul å testa i sådana fall...(man kanske får ändra uppfattning ;) )
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av tomas »

taxidriver skrev:Min erfarenhet är att dom typer som inehåller vätebehandlad lätta och n-parrafiner inte är bra. Mina blåslampor och kök blir rena eldkastarna med det i tanken. Lyktorna däremot verkar gå bättre på det av någon anledning men koksar igen förgasarrörena istället (inget som märks förrän efter ett tag). Frågan är om det är n-parrafinerna som ställer till det, eller det lätta?
Först tror jag ví måste skilja på bränslena. Destillat (petroleum) väteavsvavlade lätta 100% är en sort, Nafta (petroleum) vätebehandlad lätta är en annan sort och slutligen bränsle med n-parafiner en tredje sort. Tyvärr har jag inte kemikunskaper själv till att förklara eventuell skillnad mellan dessa.
taxidriver skrev:]Har du någon särskild produkt med eg-nr 265-149-8 som du brukar använda? I vilken typ av apparater använder du det? Hade ju varit kul å testa i sådana fall...(man kanske får ändra uppfattning )
Det som jag tycker är riktigt bra är ett bränsle som heter Lysfotogen 80, Destillat (petroleum) väteavsvavlade lätta 100%, detta säljs av en lokal grossist. mer info finns här.viewtopic.php?f=58&t=146
Jag har kört detta i optimus, primus, radius, petromax, santrax och andra kinalyktor. Optimus, primus, radius kök och blåslampor samt Coronavärmare i tältkåta. Jag kör främst vissa lyktor och kök inomhus och då vill inte frun att det ska osa och lukta så förbannat ;)
Har haft isär vissa av apparaterna och kollat sotningshalten efter några tiotal liter och märkt att sotningen varit minimal.
Visst, någon lykta kan osa lite även med detta bränsle men det tror jag beror mer på munstyckets skick eller gas/luft blandningen som bildats mellan munstycket och blandarröret. Dessa lyktor kör jag då utomhus i stället. Men rent procentuellt så funkar lysfotogen 80 klart bäst enligt mina lyktor.

Visst jag kan säkert ordna med att skicka ner nån dunk, gäller bara att lösa frakten på ett bra sätt.

/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av taxidriver »

Det här blev ju en intressant tråd. Jag ska kolla runt lite vad som finns å få tag på runt i kring här hemma vad som finns att få tag på. Hade ju varit förnämligt att få tag på en sjömack där dom sålt typ Q8 mk1 utan rme tillsats http://www.hsta.se/pdf/mk1.pdf om det hade fungerat att använda.
Senast redigerad av taxidriver den mån 10 feb 2014, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av taxidriver »

Hittade den här länken...inte för att man blev mycket klokare men det förklarar lite vad vätebehandlingen gör http://apps.kemi.se/flodessok/floden/ke ... ningsm.htm
Användarens profilbild
Stefan Nilsson
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 08:45
Ort: Luleå

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Verkar vara en hel vetenskap det här men mitt ? börjar likna ett ! . Ska leta efter 265-149-8 och prova.
Användarens profilbild
Stefan Nilsson
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 08:45
Ort: Luleå

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jag var till Thord Olsson kemiska produkter AB i Luleå och bad att få köpa några liter 265-149-8. Efter en stund stängde säljaren munnen och började bläddra i en pärm varefter han gick och hämtade en dunk Fotogen 65. Ska till fjällen om ett par veckor och tälta några dagar, då ska jag testa soppan i Optimus fotogenkök (har inte bestämt vilket ännu) och i en POD-värmare. Återkommer med resultat.
Användarens profilbild
Stefan Nilsson
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 08:45
Ort: Luleå

Re: Lysfotogen lätt eller tung?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Åter i civilisationen efter tre nätter i tält på fjället så kan jag rapportera att soppan jag köpte av Thord Olsson kemiska produkter (Fotogen 65, EG nr 265-149-8) har fungerat fint. I POD-värmaren var det lätt att ställa in en blå låga och doften av förbränningen var mycket blygsam. Optimus 111:an som jag hade med för att smälta snö till dricksvatten och matlagning tyckte också om soppan, den startade lätt och brann med ett bra ryt. Kanske aningen bättre än jag är van vid. Återstår att se hur mina lyktor trivs med detta bränsle men hittills är jag mycket nöjd! Sen tror jag att man ska hålla sig till samma bränsle när man hittar något som funkar för enkelhetens skull.
Skriv svar