Etanol som luktar minimalt

henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Etanol som luktar minimalt

Inlägg av henrikfred »

Jag använder mina lyktor flitigt inomhus utan tillgång till balkong. Frugan klagar alltid när jag förvärmer. Har ni några tips på sprit som luktar minimalt..?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av jukka_t »

henrikfred skrev:Jag använder mina lyktor flitigt inomhus utan tillgång till balkong. Frugan klagar alltid när jag förvärmer. Har ni några tips på sprit som luktar minimalt..?
Starta lampan under en köksfläkt, det är i tändningsfasen när fotogenet inte
är 100% varmt som det kommer en "puff" som i en kvinnonäsa doftar illa...

Sen en lampa som är helt ok med munstycken, rätt fotogen osv skall inte dofta
mer än värme ...

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av taxidriver »

Någon som provat Kemtyl tenol. vill minnas at det skrivits om det i en annan tråd ,sotar mindre i vilket fall
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av stepside55 »

Jag har provat Tenol, det tänder betydligt lättare än rödspriten, dock vet jag inte huruvida det luktar mer/mindre.
mvh
Joakim
henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av henrikfred »

Igår köpte jag på Watski här i Stockholm Originol som enligt trådar på andra forum ska vara detsamma som Tenol. Det luktade som vanligt enligt min fru som börjar bli rejält trött på mina lampäventyr.
När de väl är tända inomhus så är det ok- inte en tillstymmelse till odörer från fotogenet.

Det kan säkert vara så att Tenol/Originol spriten sotar mindre men det har ju ringa betydelse för oss som bara tänder lampor. Men det är trots allt sprit som skall brännas och det luktar ju alltid. Och jag har gått igenom en hel del olika märken.. Jukkas råd om att att tända under fläkt (eller för egen del, att knalla ut på innergården) är nog att förespråka trots allt.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Är det verkligen os från förvärmningen som klagas på?
Som redan nämnt i tråden så brukar det komma en "doft-puff" av "fotogen" vid tändning.
När jag läser trådskaparens inlägg så blir jag övertygad om att det inte är ett problem relaterat till förvärmningsbränslet.

Jag använder vanlig T-sprit, en gång provade jag Tenol, vilket förstörde en Optimus spritflaska av plast.
Den fick sprickbildning och började läcka, har ALDRIG sett detta fenomen om man har vanlig T-sprit.

Att tända under köksfläkten går ju bra, OM INTE lampan flammar upp!
Jag kan fantisera om vad som i värsta fall kan hända när det kommer eldslågor från lampan upp i köksfläktens inte nyss rengjorda metalltrådsfilter.


Hoppas du hittar en god lösning så att du kan fortsätta med dina "tokerier"... ;) ;)
PS. Jag tänder ute, för att slippa os och övriga kommentarer, ärligt talat, jag uppskattar inte fotogenos...
henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av henrikfred »

Det är ju inget ENORMT problem men jag märkte en klar förbättring om jag har munstycket/rensnålen i "stängt läge" när jag förvärmer. Normalt har jag annars alltid haft "öppna spjäl" från början.
Jag körde "tricket" på frugan och det var ok. Kan ju förstås vara att hon reagerar på det minimala fotogen som finns otänt i förgasaren under förvärmningen. Lite fotogen strömmar ju ut trots allt. Hon reagerar antagligen på otänt fotogen med andra ord.
Gällande etanol i allmänhet så har jag kört med några riktigt dåliga märken där till och med jag har reagerat på lukten från spriten i sig.

Sen det som föregående författare skriver är förstås bra råd att undvika fläktar helt och hållet- risk för undertändning finns ju trots allt. Brand i fläktsystemet.. Huh..
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Etanol som luktar minimalt

Inlägg av stepside55 »

Jag är lite försiktig med att ha rensnålen i stängt läge. Jag har fått för mig att det kan bli så varmt att den kärvar fast där. Men funkar det är det ju bra, kan ju tom vara värt en rensnål någon gång.
Lycka till
Joakim
Skriv svar