Bra soppa . . . ?

Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Bra soppa . . . ?

Inlägg av Marninger »

Hej,

Sen Jula sänkte priset på Starta Lysfotogen i fem litersförpackning till 149:- har jag eldat upp mer än 20 liter i Optimus 200 och 350 lampor med, så här långt, bra resultat. Det tänder relativt lätt, lamporna brinner i 8 timmar utan problem. Idag har jag också kollat i förgasaren på den ena lampan och med min, i och för sig ringa erfarenhet, ser det bra ut. Endast ett tunt lager av sot . . . om ens det.

I deras säkerhetsblad hittar jag följande redogörelse för produktens innehåll och sammansättning:

Destillat (petroleum) vätebehandlade lätta, EG-Nr: 265-149-8, CAS: 64742-47-8, Andel: 100%
Kokpunkt (oC, intervall) 175 – 225
Flampunkt (oC) >64
Tändpunkt (C) 250
Explosionsgränser, nedre – övre % 1 – 6
Ångtryck (Pa) vid 20 oC Ca 41
Densitet (g/ml vid 15 °C) 0.785-0.796

Producent är Sollebrunns Oljeservice AB

Vill du själv kolla på produkt, säkerhets och HMS databla så finns de här http://www.startaprodukter.se/starta/index.html
Producentens hemsida hittar du här http://www.sollebrunn.com/oljeservice/

Ehhh . . . - och jag har ingen annan förbindelse med dessa företag än som kund!
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Bra soppa . . . ?

Inlägg av tomas »

Intressant. Hur är den soppan att köra inomhus? Tänkte på avgaser och eventuella lukter. Vissa luktar ju mer eller mindre vedervärdigt, andra i princip inget.
Jag kör nämligen gärna i timmar inomhus.
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Bra soppa . . . ?

Inlägg av Marninger »

tomas skrev:Intressant. Hur är den soppan att köra inomhus? Tänkte på avgaser och eventuella lukter. Vissa luktar ju mer eller mindre vedervärdigt, andra i princip inget. Jag kör nämligen gärna i timmar inomhus.
Helt doftfri är den inte, - men mycket beror nog också på hur väl intrimmad lampa man har . . . och hur känslig man är. ;)

Med min 350 och bra tryck i tanken anser jag att det bara blir en mycket svag och för mig accepterbar doft. Jag har kört den inomhus ett par timmar både hemma och hos några vänner utan större protester. Men efter några timmar i typ normalt vardagsrum känner nog de flesta en viss doft. När trycket sjunker ökar också doften, - jag förmodar att förgasningen och förbränningen blir sämre då.

Med min 200 blir det mer av fotogendoften, - förmodligen för att förgasningen och förbränningen inte är optimal. Den ger heller aldrig riktigt lika vitt ljus som som min 350 gör.

Båda lamporna är utrustade med nominellt korrekt munstycke och glödstrumpa men jag har inte trimmat in / optimerat någon av dem ännu. Jag vet egentligen inte hur man gör så nu är jag ute på tunn is, - men jag tänker mig storleken på glödnätet ungefär som cylindervolymen på en förbränningsmotor och då måste ju munstycket avpassas mot cylindervolymen. Sen reglerar man väl blandningsförhållandet mellan luft och bränsle genom att ställa avståndet mellan munstycke och förgasare . . . för att komma så nära lambda 1 som möjligt . . . typ?

Möjligen har jag förbisett en hel del . . . som hur mycket förvärmning man har . . bränslets egenskaper . . att allt samverkar och skall fungera över ett viss spann . . . och att det här förstås är ett helt annat ämne som kanske hör hemma i någon annan avdelning. :oops:

Sen har jag inte heller erfarenhet nog för att bedöma om testperioden / mängden bränsle är tillräcklig men misstänker att man kanske behöver köra längre för att verkligen kunna bedöma hur det påverkar lampan. :?:

Det finns alldeles säkert någon här som kan det här så mycket bättre . . . .
Skriv svar