ytterligare en tändvätska, 15kr/lit

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

ytterligare en tändvätska, 15kr/lit

Inlägg av tomas »

Fann i dag en mycket prisvärd tändvätska på dollarstore (en butik som nog bara finns norr om dalälven, tror jag). Nåväl i butiken säljer dom 2st en liters Spar tändvätska för 30kr, dvs 15 kr litern.
På flaskan står följande: Aromatfritt petroleumbränsle, innehåller Nafta (petroleum) vätebehandlad tung 60-100%.
Ska bli intressant att testa denna vätska.
/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: ytterligare en tändvätska, 15kr/lit

Inlägg av taxidriver »

priset är ju helt rätt men ett spann mellan 60 och 100% känns ju lite sådär. Om det bara är 60% vad är i sånna fall resten? men det är ju bara att testa sig fram. förgasas det lätt och brinner luktfritt så är det ju bara att elda på :D
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: ytterligare en tändvätska, 15kr/lit

Inlägg av tomas »

Har nu testat vätskan i följande apparater: Primus no 5 kök, Radius no 52 blåslampa och min pålitliga Primus 991 lampa.
Alla fungerade utmärkt med tändvätskan, 991 körde jag innomhus för att avgöra om det luktar något, men på halvtimmen jag körde kändes ingen doft alls faktist. Ska prova i någon optimus lampa också och se effekten där.

EG-nummret är förövrigt samma som biltemas fotogen (nr 265-150-3). Min favorit soppa kemek lysfotogen 80 kan ha fått en konkurent här kanske.

Det skumma med detta är att kemeksoppan (som enligt företaget är identisk med gamla statoilblå) har eg-nummer 265-149-8 och består av destillat (petroleum) väteavsvavlade lätta 100%, men vad är egentligen väteavsvavlade och vätebehandlad ?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: ytterligare en tändvätska, 15kr/lit

Inlägg av tomas »

Körde en optimus 200p i går på tändväskan, funkade kanonbra i de 2 timmar jag körde men dock så avger den lite doftavgaser. Så för längre inomhus körning är det nog bättre med annat bränsle. Tror mer och mer att innehållet i flaskan är identiskt med biltemas lysfotogen faktist, fast till halva priset.
Ska nog åka och köpa på mig ett "bra att ha hemma" lager ändå.
Skriv svar