vad missar jag

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

vad missar jag

Inlägg av stepside55 »

Hej
Vad är det för någon del som driver upp denna auktion?

http://www.tradera.com/Primus-Optimus-R ... _128609918

mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: vad missar jag

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev:Hej
Vad är det för någon del som driver upp denna auktion?
Förstår inte heller.... kan det vara två envisa personer??

Menar, det är ingen lamptillsats till nått radiuskök i denna auktion :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: vad missar jag

Inlägg av Christer »

Menar, det är ingen lamptillsats till nått radiuskök i denna auktion...
Tack för den Jukka ;)
Till mitt försvar kan jag säga att jag hade Bidnapper på just den auktionen tidigt. T.o.m. Före du lade ditt bud, så jag visste faktiskt inte om att jag bjöd mot dig.

För övrigt så kan de som inte förstått vitsen med att snipa här i auktionen denna tråd handlar om se ett praktexempel på varför många av oss väljer att lägga ett bud i absolut sista stund.
-Moonyoungson lade sitt maxbud tidigt.
-Något senare började Chonju knapra på med först 300, sedan 350, sedan 400.. och så vidare. Ända upp till 1100 kronor. Sedan gav han upp
Hade moonyoungson bara väntat till sista sekunden så hade han förmodligen sparat c:a 800 kronor eftersom Chonju är en sådan som tror att detta är en riktig auktion. Hade han fått högsta budet redan på sina 300 kronor så hade han ju stannat där, och Moonyoungson hade kunnat hiva in vinsten avsevärt mycket billigare.

F.ö. ser inte jag heller något i denna auktionen som betingar detta höga belopp. Förmodligen är det den där speciallågspridaren (Radius?) det handlar om.

/CC
Senast redigerad av Christer den sön 06 mar 2011, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: vad missar jag

Inlägg av jukka_t »

>Tack för den Jukka ;)
>Till mitt försvar kan jag säga att jag hade Bidnapper på just den auktionen tidigt. T.o.m. Före du lade ditt bud, så jag visste faktiskt inte om att jag bjöd mot dig.

Det är lungt Christer, du behöver inte försvara dig, du ville helt enkelt ha den mer än jag :-)

>F.ö. ser inte jag heller något i denna auktionen som betingar detta höga belopp. Förmodligen är det den där speciallågspridaren (Radius?) det handlar om.

Måste vara lågspridaren, kan inte se nått annat spännande på bilden...

SL!
Jukka
'
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: vad missar jag

Inlägg av taxidriver »

Samma köpare vann en auktion av samma säljare för för några veckor sen där det innehöll en likadan lågspridare och den gick för 810 kr... Känns lite som att dom hamnar i asien. Själv har jag en Radius med den lågspridaren på, kanske dags att ta tag i den renoveringen så man kan ha den som skrytobjekt ;)

För i japan vill man inte att den ska hamna även om dom har vett att betala ordentligt, nån som vet hurvida dom är ovanliga eller vanliga här i sverige? Känns ju som att dom inte var produserade under nån längre tid
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: vad missar jag

Inlägg av stepside55 »

Primus lågspridaren är väl inte jättevanlig heller kanske.
Vore kul o se ditt kök när du fått iordning på det.
mvh
Joakim
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: vad missar jag

Inlägg av Lasse T »

Nu måste jag få spy lite galla :-)

En auktion har både en köpare och en säljare. Ibland kan man ha tur och göra ett riktigt fynd men då har säljaren haft otur. Ibland kan man ha otur och kanske betala lite för mycket. Då har säljaren haft tur.

Om jag har en pryl som jag vill sälja vill jag ju självklart ha en summa som ligger någotsånär i närhetan av dess marknadsvärde. Om jag ställer mig på en marknad, eller lägger ut den på Blocket har jag möjlighet att förhandla om priset tills köparen och jag är överens. Om jag lägger ut den på Tradera kommer det in en massa strategier som alla bygger på att på olika sätt få lägsta möjliga pris. Visst, som köpare vill man ha lägsta möjliga pris men som sagt, det finns ju en säljare också. Jag blir lite rädd för att sälja via Tradera när jag läser era inlägg. Risken är att folk antingen slutar använda Tradera eller ser till att alltid ha bulvaner som kan pressa upp priset, eller lägga högsta budet så att man slipper sälja.

Nu är väl just denna auktion ett dåligt exempel på mina teorier eftersom säljaren verkar vara den stora vinnaren här.

Jag tycker att Tradera borde ändra sina regler så att en auktion inte går ut förrän den har varit utan bud en minut eller så. Det skulle betyda att intresset och inte budstrategier bestämmer priset.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: vad missar jag

Inlägg av taxidriver »

Dels så tycker jag ditt inlägg är "off-topic" eller på svenska inte har med tråden att göra eftersom vi pratar om lågspridare i en specifik auktion.

Sen så har du alla möjligheter att bestämma vad du vill ha för en pryl du säljer på tradera genom utropspris ,reservationspris eller att sätta ett "köp nu"pris likt vilken annan annonsmarknad som helst. Och att man har olika strategier som både köpare och säljare tillhör ju spelets regler.

Jag kan hålla med om att dom kanske skulle ha haft en funktion som förlängt auktionen med nån minut efter senast lagda bud Men tror ändå att det mest hadde gynnat säljarna genom att köparna lättare lagt ett högre pris än vad man tänkt från början bara för att vinna en budstrid, men snajpandet hadde ju fursvunnit
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: vad missar jag

Inlägg av jukka_t »

.

Jag fortsätter med offtopic... sorry Mattias!

Snipandet skulle fortsätta ändå, men det hade vart roligt o se hur långt en auktion mellan 2-3 snipare när auktionen förlängdes efter 1
minut efter varje bud, auktionen skulle hålla på i flera månader.. hehe...

Snajpning kommer vi inte ifrån, det är bara o inse fakta och skaffa sig en sniper själv om man vill ha en..

Mitt sätt att ropa på tradera är igentligen helt vansinnigt, hittar jag nån pryl jag vill
ha så sätter jag ett ganska högt bud och sen "håller jag för öronen och blundar"... :-)

Tiderna som var förr på tradera att man kunde få nått fint billigt är förbi, min första lampan var
en 1020 i fint skick, köpte den för nästan 4 år sen-> 50:- + frakt... idag skulle en motsvarande kosta mellan 400-600+

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: vad missar jag

Inlägg av taxidriver »

Det är väl sant att man inte skulle bli av med det helt och hållet men man skulle ju i vikket fall få reda på att det är fler som är intresserade av prylen i tid, sen får jag ju lov till att erkänna att man råkat snajpa nån gång i slutsekunderna (endast manuellt) :oops: och att det kan va kul med en intensiv slutstrid :D även om det kan bli dyrt.

Men brukar i vikket fall visa att jag finns med i auktionen med ett lågt utgångsbud i tidigt skede (oftast) och sen kolla vart priserna ligger på mot slutet av auktionstiden om det är nån ide att lägga sig i slutstriden.

Grattis till det nya järnet jukka, på tal om andra auktioner ;)
Skriv svar