Trött på snajpare...

Micke South
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:35
Ort: Österlen

Trött på snajpare...

Inlägg av Micke South »

Fasiken vad jag e less på alla snajpare på Tradera......
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Ursäkta att jag inte riktigt begriper....
Kan du utveckla dina tankar så att jag begriper?
Micke South
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:35
Ort: Österlen

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Micke South »

Det kallas så när man sitter och slänger in bud sista sekunden på auktioner för att förhindra att någon svarar imot. Många använder programmet bidnapper. Lite osmakligt , men metoden som gäller i dag. Även bland oss Svenska samlare :shock: Men jag antar att det är upp till var och ens habegär att avgöra och stå för det. Många sajter förlänger autionstiden med 5 minuter om bud läggs dem sista 2 minutrarna. För min egen del tycker jag att både Ebay och Tradera skulle ha den funktionen dem med. Just my 2 cents.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av jukka_t »

Finns lite o läsa om Sniping här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Auction_sniping

Sen är frågan vad som händer om 10 pers snipar samma auktion?

Börjar bli riktigt svårt att ropa på lampor o kök på både ebay och tradera, priserna
börjar bli lite för dyra för en vanlig dödlig...

Bara o åka runt på marknader och loppisar tror jag...

Sen tror jag att det är en god ide att köpa en lampa/kök på en loppis trotts att man
redan har den i sin samling och kanske byta den mot nått man inte har, här på forumet
eller på Primusträffen...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Marninger »

Micke South skrev:Fasiken vad jag e less på alla snajpare på Tradera......
jukka_t skrev:Finns lite o läsa om Sniping här: http://en.wikipedia.org/wiki/Auction_sniping
Se där . . . nu lärde jag mig något nytt igen!

Det är bara att erkänna, - jag är en sådan där snajpare . . . som inte lägger sitt bud förränn i sista minuten :oops:
. . men inte automatiserat, - där går en gräns även för mig :x


. . . får man vara nyfiken och fråga vad det var som senast snajpades framför din näsa Micke?
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Christer »

Jag kör rätt ofta med sniping, fast precis som Marninger så gör jag det helst manuellt om jag kan bevaka auktionen ifråga.
Jag litar inte till hundra procent på Bidnapper eftersom den inte är helt optimerad för Tradera. Däremot funkar den ypperligt på eBay.
Dessutom är det ett spänningsmoment med att ligga och klocka utgångstiden för att slänga in slutbudet när det bara återstår två-tre sekunder. :mrgreen:

Något som irriterar mig med vissa budgivare är snarare de där som ligger och småduttar bud över varandra flera dagar innan auktionen går ut.
Lägg maxbeloppet direkt, istället för att vela, om man ändå inte tänker använda snipingmetoden.

Christer
Micke South
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 17:35
Ort: Österlen

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Micke South »

Om man pysslar med det så är nog manuellt det bästa sättet. Tänk att lämna över till "nån snäll" människa som skapat ett gratiprogram alla loginuppgifter till Ebay och Tradera. All information blir ju potentiellt tillgänglig för någon som kan tänkas villja missbruka möjligheten.Har man dessutom sitt Paypal knutet till siterna så låter det riktigt otäckt . Dem flesta har ju sina kreditkort knutna till Paypal. Hua
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Aha, nu fattar jag. Men, är inte alla auktioner en form av rävspel?
Men visst kan det nog bli lite knepigt på ePay o tradyra.
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Lasse T »

Detta har jag faktiskt funderat ganska mycket på och jag har svårt att förstå varför man snipar. Jag gör det aldrig eftersom jag anser att det kan trigga mig att betala mer än jag egentligen vill ge, och även om det är kul att få hem en ny trevlig pryl så är det inte lika roligt om man känner att man har betalt för mycket.

Jag tittar på prylen, bedömer vad jag är beredd att ge och lägger det som ett maxbud direkt. Får jag den då så är allting frid och fröjd och om jag inte får den så blev den för dyr och inget att gräma sig över.

Sen är det ju så att budagenten sköter om det hela åt mig så även om någon annan bjuder de sista sekunderna ett bud som ligger under mitt maxbud så får jag ju prylen.

Nä, jag fattar inte finessen.

Lasse T
---------------
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Trött på snajpare...

Inlägg av Nils_S »

Christer skrev:Något som irriterar mig med vissa budgivare är snarare de där som ligger och småduttar bud över varandra flera dagar innan auktionen går ut.
Lägg maxbeloppet direkt, istället för att vela, om man ändå inte tänker använda snipingmetoden.
Det er jeg fuldstændig enige med. Som regel er der to som vil stå øverst på budlisten, så de byder hele tiden. Det mener jeg er med til at skubbe prisen op.
Mvh
Nils
Skriv svar