Stansemaskine til pakninger

Användarens profilbild
René S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 01:37
Ort: Åbyhøj-Danmark

Stansemaskine til pakninger

Inlägg av René S »

Stansemaskine til blypakninger.

Jeg har lavet et stanseværktøj, til at lave blypakninger med.
Den er lavet af hvad jeg havde i skrotkassen. Det der skal bruges, er først og fremmest en gammel borestander. Jeg har brugt en gammel borestander med tandstangs udveksling, det gør at der ikke skal bruges ret meget kraft, for at presse pakningerne ud.

I borestanderen spænder man en gammel borepatron, fra en kasseret batteri boremaskine. I patronen spændes så lokkenålen i en passende størrelse.

Derefter laver man en underlags plade, med hul der passer til ydrediametren af pakningen.
Dernæst bore man et hul, der passer med inderdiametren, fræs en rases der passer til ydrediametren, det skal bruges som styr for pakningerne, når man stanser det inderste huld. Har man ikke mulighed for at fræse, kan man monterer en 90 graders vinkel som styr for emnet.
Underlags pladen skal spædes fast, til foden af borestanderen. og så er det bare at gå i gang.
Lokkenålene kan man lave af alm. rundjern, gerne noget der er af en hård legering.

Man kan også stanse fiber pakninger efter denne metode, men så skal lokkenålen slibes en smugle skrå, ellers kræver det for meget kraft.

Med venlig hilsen René
Bilagor
Så mange får man af et stykke blyplade på ca. 80 mm.
Så mange får man af et stykke blyplade på ca. 80 mm.
stans4.jpg (108.17 KiB) Visad 12231 gånger
Lokkenåle og resultatet
Lokkenåle og resultatet
stans3.jpg (70.61 KiB) Visad 12231 gånger
Opstilling
Opstilling
stans2.jpg (89.56 KiB) Visad 12231 gånger
Stansemaskine
Stansemaskine
stans1.jpg (102.49 KiB) Visad 12231 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Stansemaskine til pakninger

Inlägg av jukka_t »

.

Klart snyggt hemmabygge!

Har själv funderat på nått liknande men det går ganska bra att använda
hålstanssarna jag använder till tanklockspackningar...

SL!
Jukka
Skriv svar