Primus 1050 brunhatt (X = 1933 )

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus 1050 brunhatt (X = 1933 )

Inlägg av Christer »

Ja, det är knepigt med 1050'an.
Enligt katalogerna ska den ha en simpel, rak förgasare, men som verkligheten ser ut tycks alla nuvarande exemplar ha den med rensnål.
Ingen tycks ha sett en 1050 enligt katalogens utförande.
Det kan ju kanske bero på att en rak förgasare utan rensnål som har gått tät torde ha blivit utbytt mot 1051'ans med rensnål. Särskilt med tanke på att den lyktan tillverkades mycket längre fram i tiden.
Men man tycker ju ändå att något enstaka examplar med den raka förgasaren borde ha dykt upp!

Coleman Q77 lär passa, så vill man ha ett "nära-katalogen utseende" så kan man ju alltid köra med en sådan.
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Primus 1050 brunhatt (X = 1933 )

Inlägg av Tive »

Hej igen,

Tja, man får väl anta att man bytte förgasare efter ett tag, kanske flera gånger, min gamla silver topp 1051, har tex, en förgasare av den lite nyare varianten som sitter på grön/ Brun topparna, enl, Nils så hade dom gamla en lite annorlunda design, vet inte ens om den förgasaren var delbar, kanske var den mer lik R55 generatorn.

har kört min med Coleman R55, men lyktan brinner stadigare med original förgasaren,

Tive
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Primus 1050 brunhatt (X = 1933 )

Inlägg av Tive »

Såg just att lyktan här i tråden , ju faktiskt har just den förgasaren jag menar, den som ser mera ut som en coleman. :-)
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 1050 brunhatt (X = 1933 )

Inlägg av taxidriver »

Kan de inte ha varit så enkelt att 1050 och 1051 har samma förgasare fast att dom helt enkelt lätbli att montera dit rensnålsstången på 1050??

Skulle ju även kunna tänkas att det på den första modellen satt en annan förgasare som kom med i katalogen och att dom senare gjorde någon ändring utan att ha byta bild i katalogen...som sagt var bara spekulationer men det skulle kunna vara en förklaring på att lyktan i tråden saknade rensnålsstången och att någon aldrig sett den andra typen av förgasaren på riktigt
Skriv svar