Lock till Primus 992,392 ocu 994

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av jukka_t »

.

En fotogenkompis i Taiwan undersöker möjligheterna att tillverka topp-locket till Primus 992,392 och 994..

Han har en kompis som har en mekanisk verkstad med en laserskärare...

Jag har laggt intresseanmälan på ett antal med krav att priset skall vara överkommligt
och att locket skall se ut som orginalet, har även ställt önskemål att locket
skall vara i förniklad mässing i samma godstjocklek som orginalet.

Skall bli spännande o se om dom får fram nått som klarar kraven...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av peo »

Hej Jukka

hoppas det här funkar! Det finns ju mängder av dessa lampor som saknar hatten, och de blir ju klart snyggare med hatten på.

Ta som exempel den här lampan i lyra, redan nu 2275 kr, och vad slutpriset blir får vi se, och den saknar ändå både glas och lock och förnicklingen på tanken har sett sina bästa dagar. Nya glas går ju att få tag i, och tänk om man kunde få tag i ett lock också - vad skulle inte den kosta då?

http://www.tradera.com/ISKR-60-Primus-1 ... _112766208

/P-O
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av Christer »

PeO, 1014 ska inte ha den här huven, så jag tror bara att det är globen och rökhatten högst upp i lyran som saknas på just den auktionen.
Och skärmen förstås...

Men efterlängtade är de som sagt, de här huvarna, så vi får hoppas att han lyckas få till en bra replika.
Jag vore klar spekulant på ett par stycken.
mazen
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 13:06
Ort: Älvkarleö Bruk

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av mazen »

Hej Christer
Rökhatt sitter på 32års modeller men inte på 34års modell, enligt kataloger. Jag har en 993 Y med lyra och den har skärm men nog aldrig haft hatt, men har man en 1001 över så är hatten lika enligt Bosse
Mazen
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av Christer »

Tjena Anders.

Lyran på bilden i nämnda auktion har ju ett urtag för rökhatt i bottendelen på upphängningen. Man ser det lilla hålet längst ner i plåten.
Saknas den detaljen på katalogbilderna där rökhatten saknas?
Sedan kan man ju inte lita helt på att katalogerna visar den exakta verkligheten, men de är dock goda verktyg för att finna ut troliga förändringar.

Apropå "huven för kupan"(som den kallas i katalogerna) till 992-lampor och dylika; Jag antar att ni alla såg auktionen på Tradera som slutade i helgen?
Över 6000 spänn för en vanlig sådan. Visserligen komplett med just huven Jukkas tråd handlar om här, men ändå...
Jösses anåda!

Christer
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av Nils_S »

Hej Jukka

Jeg håber også det lykkedes for dig at få produceret nogle top hatte. Det er blevet tænkt på før, men prisen var alt for høj.

Et forslag vil være at mærke dem på indersiden så at man kan se om det er en 'kopi' eller en original.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av jukka_t »

Nils_S skrev:Hej Jukka
Jeg håber også det lykkedes for dig at få produceret nogle top hatte. Det er blevet tænkt på før, men prisen var alt for høj.

Et forslag vil være at mærke dem på indersiden så at man kan se om det er en 'kopi' eller en original.
Hej Nils.

Trotts att eventuell tillverkningen blir i Taiwan så tror jag inte att dom blir "gratis", det
blir ju inga stora serier.

Ev försäljning blir direkt från tillverkaren utan mellanhänder och med paypal betalning.

Mailade honom och la till följande i önskemåls-listan -> stämpel på insidan med texten "copy, made 2010"

SL!
Jukka
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av optipri »

Något nytt på den här fronten?
Jag undersökte själv för några år sedan möjligheten att tillverka. Problemet är att en form att pressa i blir hiskeligt dyr. Kvarstår mao andra alternativ som exempelvis trycksvarvning.
En sådan form är betydligt enklare och därför behöver det inte bli så dyrt. Kvarstår då bearbetningen. Jag visade ett lock för grannen, som håller på med vattenskärning. I princip inga problem att få till rätt mönster, däremot svårt att skära efter att den fått sin rätta form. Alltså bör den bearbetas innan svarvningen. Men då kommer urtagen att flyta ut då den trycks, så vi hamnar i ett moment 22 :cry:

Bosse
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av jukka_t »

Hej Bosse.

Min Taiwanesiske kompis la ner projektet, hans vän hade inte rätt utrustning för att
kunna tillverka locken.

Vattenskärning och trycksvarvning är nog det mest ekonomiska, klart... det kommer inte
bli exakt som orginalet, men.. det är ju en kopia vi är ute efter.

Jag är 2 lock kort och skulle inte ha nått imot att ha en i reserv till min 1022a som jag
inte hittat ännu :-)

Nils hade undersökt saken en gång i tiden, då vart det dyrt, frågan är hur hans
kontakt hade tänkt tillverkningsproceduren..


Hermanders.se trycksvarvar, jag tycker dom borde kunna fixa det när man kollar på+ denna produkt som dom fått fram:

Bild

SL!
Jukka

optipri skrev:Något nytt på den här fronten?
Jag undersökte själv för några år sedan möjligheten att tillverka. Problemet är att en form att pressa i blir hiskeligt dyr. Kvarstår mao andra alternativ som exempelvis trycksvarvning.
En sådan form är betydligt enklare och därför behöver det inte bli så dyrt. Kvarstår då bearbetningen. Jag visade ett lock för grannen, som håller på med vattenskärning. I princip inga problem att få till rätt mönster, däremot svårt att skära efter att den fått sin rätta form. Alltså bör den bearbetas innan svarvningen. Men då kommer urtagen att flyta ut då den trycks, så vi hamnar i ett moment 22 :cry:

Bosse
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Lock till Primus 992,392 ocu 994

Inlägg av jukka_t »

.

Jag mailade till Hermanders.se

Får se vad dom säger.

SL!
Jukka
Skriv svar