Komma igång med Primus 991

bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Komma igång med Primus 991

Inlägg av bengtl »

Hej,

Jag fick tag på en gammal fin 991:a som det står stämplat AL10 under. Antar att den då är tillverkad 1947. Den ser ut att vara i fint skick och den bygger upp tryck när man pumpar den. Glaset är helt, dock ett optimus-glas.
Lampan har inte emaljerad toppkåpa. Lite rostig men annars intakt.
Lampan har inte emaljerad toppkåpa. Lite rostig men annars intakt.
Primus 991 AL10.JPG (100.72 KiB) Visad 21118 gånger
Men nu till det som jag behöver hjälp med. Den saknar spritkopp till förvärmning. Jag trodde den skulle vara så men nu då jag kollat runt lite så verkar alla andra lampor ha den spritkoppen. Kan man lösa förvärmningen på ett annat sätt eller finns det nya koppar till vettig peng att köpa och modifiera?

Sen så verkar det vara många bud på vad man ska tanka lampan med. Så jag känner jag behöver lite hjälp. Vad jag läst mig till på andra hemsidor verkar Dollarstores tändvätska vara populärt. Fungerar det bra i lampan? Finns det andra bra lättillgängliga alternativ? Vad är riskerna med vanlig lampolja som man häller i en veklampa?

Jag vill ju komma igång och få lite charmig belysning till altanen för sena höstkvällar =)

Tack på förhand!
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av stepside55 »

Hej
Du kan använda vilken lysfotogen som helst, finns i de flesta större butiker. Vill man spara några kronor kan man köpa tändvätska från t.ex Dollarstore eller Willys. Ska man bara ha någon liter så gör det ju inte så stor skillnad. Däremot ska du låta bli lampoljan då den inte är tänkt för detta ändamål.
lycka till
Joakkm
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av Christer »

Vi har ett lågprisvaruhus á la Ullared här på ön.
Det heter Göksäter, och på "gubbdagiset" säljer de tändvätska för 19 kronor litern, vilket är det billigaste jag sett. Det är väl samma pris som dom kör med på Dollarstore?
Den funkar fint till våra lyktor, och är precis samma fabrikat som dom tar det dubbla för hos Granngården (gamla Lantmännen).
Ta med frugan och låt henne shoppa loss billigt bland alla kläder och annat krims-krams medan ni rullar ut en kundvagn med tändvätska... :mrgreen:
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av bengtl »

Haha, ja det var ju en idé med kombinerad shopping. Men jag cyklade till dollarstore idag och fixade en flaska. Nu är det bara förvärmaren som jag behöver lösa. Inte så billigt att få tag i så jag tänkte försöka snickra ihop en själv. Hoppas det blir ljus i lyktan. Annars blir det att riva och rengöra. Nån som vet nåt om rökhatten som är kromad istället för emalj? Är det original eller bytt från en annan lykta? Den är köpt på ett militäröverskott.
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av bengtl »

Hej igen. Har nu fått igång lampan med en hemsnickrad spritskål. Gick sådär och sotade massor men nu lyser den. Men det läcker fotogen och den tappar trycket. Packningen vid påfyllning verkar vara en bov. Sen fuktar det rejält vid skruven där rensnålsratten sitter. Är det svårt att byta alla packningar. Räcker det med en servicesats från fogas?

Bifogar en bild på skönheten.
phpvHPdnjAM.jpg
phpvHPdnjAM.jpg (98.07 KiB) Visad 20975 gånger
dlon21
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 17:59

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av dlon21 »

Hejsan!

Boxpackning till rensnålsaxeln funkar utmärkt att göra av en bit gängtejp. 5:- för en rulle på biltema. Tanklockspackning kan du använda en o-ring av lämplig dimension till.

Om backventilen läcker kan du göra en egen sådan också, av något lämpligt gummi, t ex ''Viton'', men det har inte funkat för mig. Annars kan man ju köpa en ny ventil från Fogas. Sen borde den funka perfekt när du tätat de ställena.

God jul!
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av bengtl »

Hej igen,

Ny tanklockspackning och att dra åt muttern vid rensnålsratten gjorde susen. Men efter första provkörningen som gick helt ok med lite läcka mellan tanken och röret. Men nu får jag den inte att tända igen. Det bara rinner och brinner mörkgult och sotar massor. Har strumpan gjort sitt?

När den lyste var det med klart fint sken. Fick rensa någon gång ibland men inte oftare än en gång i halvtimmen. Vill ju gärna ha igång den till nyår :)

Jag gör kanske något fel. Ska man vänta tills spriten nästan brunnit ut innan man pumpar eller behövs det lite lågor in i strumpan för att det ska tända?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av tomas »

Om den tidigare gick bra så borde den gå bra efter tanklocksbytet. Är strumpan fortfarande hel så så behöver du inte byta den heller. Svartsoten försvinner efter ett tag när den går igång igen.
Gissar att du är för snabb med att börja pumpa igång den bara. Speciellt om du är ute i vinterkylan när du ska tända den, då behöver vissa lyktor att man kör två (ibland tre) spritkoppar i förvärmning eftersom luften ute, samt tanken ock bränslet är kallt. Prova och låt en eller två förvärmningar brinna ut helt, fyll därefter på i förvärmningskoppen en dos till och just innan den andra ( eller tredje) förvärmningen brunnit ut försöker du pumpa igång den. Det brukar garantera att förgasaren är tillräckligt varm vid tex utomhusstart i kallt väder.
bengtl
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 07:44

Re: Komma igång med Primus 991

Inlägg av bengtl »

Tack för tipset. Jag fick efter några körningar med sprit till slut igång den. Sen tror jag det satt nå skit i munstycket för jag fick köra många gånger med rensnålen innan den gick rent.

Men ytterligare några nybörjarfrågor. Det ryker något mellan tanken och glaset. Genom gallret. Är det normalt eller något jag behöver se över? Får fixa boxtätningen också för nu sipprar det en del där igen efter att han varit rätt förra provkörningen. Är det bara att ta bort ratten och muttern och se vad som gömmer sig bakom?
Skriv svar