Primus 1094

joakimk
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 16:50

Primus 1094

Inlägg av joakimk »

Jag köpte på mej en primus 1094 i oanvänt skick och har nu problem att få den att fungera, det som sker är att det kommer inget eller lite fotogen ur stigarröret jag tror problemet sitter i vredet till rensnålen, man får jucka lite fram och tillbaka med vredet då pyser det lite ibland och ibland pyser det inte alls, min fundering är sitter det någon typ av filter i själva ventilen, den som går in ned i tanken? Tryck blir det när jag pumpar så det räcker och blir över.

Sedan undrar jag hur den där snabb värmaren fungerar som lampan är utrustad med?
Och rensnåls vredet sitter på en axel som går in i någon typ av ventil, där läcker det lite när det blir tryck i tanken vad för typ av tätning sitter där och vart får man tag på den.
Mvh Joakim kullberg
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Primus 1094

Inlägg av matti »

Hejsan!

Det låter som att du behöver demontera förgasaren och vredet. Rensnålen eller ventilen nere i tanken kärvar troligen. Vredet tätas med en boxpackning av grafit. Det finns nog lite kvar så du bara drar åt den yttre hylsan närmst ratten sen när du löst det första problemet.

Mvh Matti
joakimk
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 16:50

Re: Primus 1094

Inlägg av joakimk »

Okej, tack så mycket. Vart får man tag på den grafitpackningen om det skulle behövas?
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Primus 1094

Inlägg av matti »

Denna länk går till lampmekka Fogas.se där du finner det mesta. Servicesats kanske är onödigt om lyktan är NOS, finns lös grafit packning där också men du kan börja där.

http://www.fogas.se/shop/1778---service ... -550/1550/

Mvh Matti
joakimk
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 16:50

Re: Primus 1094

Inlägg av joakimk »

Nu verkar det fungera som det ska, tog isär ventilen och både det lilla sil/filter samt backventil var full i någon svart sörja, inte undra på att det inte funkade som det skulle.
Skruvade även till mutter till vredet så nu är det även tätt där, snabb tändaren har jag också kommit underfund med så nu slipper jag rödspriten.

Tack för all hjälp med att lösa problemet.

PS lägger ut bild på lampan om jag kommer underfund hur man gör.
joakimk
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 16:50

Re: Primus 1094

Inlägg av joakimk »

IMG_20191018_133409.jpg
IMG_20191018_133409.jpg (65.49 KiB) Visad 13286 gånger
Skriv svar