Primus 991 - för sprit/bensin?
Postat: ons 25 mar 2020, 23:29
Hej, här kommer ett par frågor från en riktig nybörjare:
Köpte en gammal Primus 991 (AE) som jag gått igenom (rengjort, bytt packningar lossat rensnålsmekanism, bytt backventilgummi och pumpläder samt rensnål och munstycke) - köpte en sats hos Fogas i Älvsjö.
När jag tänder den får jag ingen ordning på den - brinner gult och utanpå manteln. Den brinner dock vitare men svagt om jag stryper fotogentillförseln något med rensnålen så den verkar chokad - får för lite syre.
När jag gjorde rent luftröret såg jag att det sitter en insatshylsa i dess nedre ände. Efter en stunds luskande här på forumet fick jag några ledtrådar och känner mig nu rätt så säker på att mitt luftrör är för spritdrift!
Finns det någon här som kan bekräfta att detta är ett luftrör för sprit?
Kanske nån kan svara på om det går bra att rycka ur strypningen - mitt nya munstycke är ju för fotogen?
Vore toppen om man kunde få se en bild på hur röret skall se ut också!
Bara frågor och önskemål - men så är det när man är nybörjare, sorry.
Köpte en gammal Primus 991 (AE) som jag gått igenom (rengjort, bytt packningar lossat rensnålsmekanism, bytt backventilgummi och pumpläder samt rensnål och munstycke) - köpte en sats hos Fogas i Älvsjö.
När jag tänder den får jag ingen ordning på den - brinner gult och utanpå manteln. Den brinner dock vitare men svagt om jag stryper fotogentillförseln något med rensnålen så den verkar chokad - får för lite syre.
När jag gjorde rent luftröret såg jag att det sitter en insatshylsa i dess nedre ände. Efter en stunds luskande här på forumet fick jag några ledtrådar och känner mig nu rätt så säker på att mitt luftrör är för spritdrift!
Finns det någon här som kan bekräfta att detta är ett luftrör för sprit?
Kanske nån kan svara på om det går bra att rycka ur strypningen - mitt nya munstycke är ju för fotogen?
Vore toppen om man kunde få se en bild på hur röret skall se ut också!
Bara frågor och önskemål - men så är det när man är nybörjare, sorry.