Min Primus 1321

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Min Primus 1321

Inlägg av jukka_t »

.

Primus 1321

Bild

Lampan är i mycket bra skick förutom en fläck där förniklingen släppt, det är trevligt att
både bränslenivåmätare och tryckmätaren fungerar...

Den är konverterad till Fotogen.

SL!
Jukka
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Min Primus 1321

Inlägg av Matte »

Bumpar denna gamla tråd med mitt första inlägg på detta formidabla forum! :)

Eftersom jag just plockat isär en precis likadan lampa, sånär som på manometern, så undrar jag hur du gjorde när du konverterade din till fotogen, munstycksbyte osov?

//Matte
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Min Primus 1321

Inlägg av Tive »

Hej Matte,

Du behöver byta , munstycke/rensnål samt plocka bort en bricka i insugsrörets nedre del, ( en sorts strypning som används vid sprit drift ) eller byta röret mot ett rör tillhörande en 1020,

mvh Tive
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Min Primus 1321

Inlägg av Matte »

Hej och tack! Det var snabbt svarat! :)
Ja, det lät ju inte speciellt bängligt. Lampan är väldigt sliten, så den skall få sig en rejäl översyn. Återkommer med detta i en egen tråd.
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Petromax828
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 03 apr 2010, 11:50

Re: Min Primus 1321

Inlägg av Petromax828 »

Hej!
Jag har en likadan lampa och hade helst velat ha den okonventerad, men när jag kontaktade FOGAS för att få reservdelar, så hade de inte samtliga delar som behövdes för att köra den på sprit och sade dessutom att de rekommenderar att man konverterar den för fotogen för det är "farligt" att köra dem på sprit.

Detta gjorde jag också och lampan fungerar, men jag undrar fortfarande vad som är farligt med att köra lampan på sprit som de ursprungligen var gjorda för. Är det någon som känner till det?

Anders
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Min Primus 1321

Inlägg av optipri »

Egentligen är det väl inte farligare med sprit och bensin än med fotogen. Det förutsätter dock att man hanterar grejorna på vettigt sätt samt att man ser till att packningar mm är ok.
Min första erfarenhet med sprit var ett Primus 41 som farsan hade haft oanvänt i många år. Jag pumpade upp och tuttade på och det brann bra. Tyvärr gick pumpventilen och spriten duschade ut över mina fötter med sko-brand som följd.
Det som är tråkigt med sprit är att den saknar feta ämnen i sig vilket medför att grejorna gärna kärvar ihop efter en tid. En spritdriven lampa kan vara ett hellsicke att få isär och den är ofta grön av ärg.
Dessutom så måste dessa apparater förvärmas, vilket man i princip slipper med bensinare. Att bränslet även har lägre energivärde hör också till dom negativa sidorna.
Så det finns egentligen inte många fördelar med sprit som bränsle, det var ju bara ett substitut för annat under kriget.

Bosse
Skriv svar