Primus 981

Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

Tack,

då är det som jag misstänkte, det sitter ett extra pumpläder (reserv) på min pumpstång, vänt åt andra hållet.

Skall kolla på pumpventilen och dubbelkolla att pumpröret inte är sprucket.
Efter det smörjer/byter jag pumplädret och testar ifall det blir något tryck när jag pumpar.
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

Fråga:

Skall packningen sitta sitta mellan nivåmätaren och locket?
I såfall saknas den, det är i alla fall där det läcker.
Nivåmätaren.JPG
Nivåmätaren.JPG (20.96 KiB) Visad 7920 gånger
Sen så undrar jag hur munstycket skall se ut?
Ser inte ut att finnas någåt så litet hål så att det skulle behövas någon rensnål.
Saknas något?

Sist men inte minst: så här ser glödstrumpan ut efter avbränning.
Ser fortfarande ut att vara för stor.
burned.jpg
burned.jpg (250.5 KiB) Visad 7920 gånger
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 981

Inlägg av Nils_S »

Niveaumeteren skal have pakningen mellem selve meteren og tanken. Det er der den skal holde tæt. Låget er 'kun' for at holde det sammen.

Jeg er ikke helt sikker hvad du mener med mundstykket. Rensenålen er på en stang i forgasserrøret og kontrolleres af rattet.

Glødenettet kan være rigtigt, men hvis ikke du er klar til at bruge lampen, vil den ikke holde nu. Den får først lidt 'styrke' når den er formet af at tænde lampen. Glødenet skal kun brændes af lige før de skal bruges.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

A. Är det riktigt säkert att packningen skall sitta mellan mätaren och tanken?
1. Nu sitter mätaren så hårt fast att jag inte vågar bryta loss den.
2. I såfall måste det ju finnas en packning för visare oxå och den finns inte på sprängskissen.

B. Vad är det som rensnålen rensar eftersom den är så spetsig (tunn tråd) för jag kan inte se att det finns något så litet hål att rensa.

C. Glödstrumpan är avbränd, Tände på den med tändare. Försökte starta med sprit. Dessutom så brann fotogenet så länge jag pumpade.
Måste pumpa hela tiden eftersom det läckte ut tryck.

D. Har någon tips om hur man putsar ut rost ur spritskålen. Får jag inget annat tips så testar jag med citronsyra.
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

Sorry, nu vet jag hur nålen fungerar, med magnet :oops:
(fick loss den till slut)

Det läcker fortfarande, skall klippa till en ny, tjockare packning.
leakage.jpg
leakage.jpg (283.36 KiB) Visad 7892 gånger
Varör är det gjort så att tavlan sitter på trekvart (texten lådrätt)?
Skall det vara så?
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus 981

Inlägg av Christer »

Primus981 skrev:Vad är det som rensnålen rensar eftersom den är så spetsig (tunn tråd) för jag kan inte se att det finns något så litet hål att rensa.
Det är ett hål i munstycket. Det är bara väldigt litet. En 981 är på 300 CP, så munstycket borde vara i storleksordningen runt 0,20 mm., vilket är stort nog till att synas om du kikar noga.
Om du har munstycket och rensnålen bortplockade från förgasaren, så kan du sticka in nålen inuti munstycket, och då ser du hur den sticker ut på ovansidan.
Alternativt om allt är monterat så kör du rensnålsratten. Om allt stämmer så ska en liten del av nålen sticka upp ur munstycket. Ofta så känner man den om man drar ett finger mot munstycket när nålen är ute, men på en 300 CP-lykta brukar det inte vara några problem att se den.
P981 skrev:Har någon tips om hur man putsar ut rost ur spritskålen. Får jag inget annat tips så testar jag med citronsyra.
Spritskålen brukar vara lite halvsvår att få riktigt snygg invändigt. Putsa lite vackert med diskmedel, vatten och en tandborste, och acceptera att den inte blir i nyckick.
Citronsyra ska man använda så lite som möjligt tycker jag. Den tar styggt på förnicklingen och lakar ur kopparen från mässing.
Tjock förnickling må man väl använda svag citronsyrelösning på om man vill, men som i fallet med spritskålen så är nickelskiktet så tunt att det försvinner väldigt snabbt. Ofta före den inbrända soten som man egentligen ville bli av med.
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 981

Inlägg av Nils_S »

Primus981 skrev:A. Är det riktigt säkert att packningen skall sitta mellan mätaren och tanken?
1. Nu sitter mätaren så hårt fast att jag inte vågar bryta loss den.
2. I såfall måste det ju finnas en packning för visare oxå och den finns inte på sprängskissen.
Her får du et billede af indersiden af meteren. Det har du formentlig fundet selv nu, men pakningen skal være på tank side af den. Tykkelsen af gummiet skal være 1 mm. Jeg bruger selv viton gummi, men nitrile er hvad blev brugt oprindeligt.
Primus_1321_AI_meter.jpg
Primus_1321_AI_meter.jpg (31.55 KiB) Visad 7882 gånger
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

Hur skall lågformsmunstycket till snabbtändare se ut och vilka mått har det?

Det kan ju inte vara svårt att tillverka själv.
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 981

Inlägg av Primus981 »

Besökte Fogas idag och köpte lite packningar, dom de nu hade.
Hur mycket spänner man åt packningen på ventilskruven?
"Tillräckligt" ;) Jag menar hur mycket tål en såndär packning, eller skall den helt enkelt tvingas att deformeras?

Nyckel till pumpventil hade dom, flera stycken.
Tyckte dock inte att dom såg speciellt bra ut så jag tillverkar nog en egen.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 981

Inlägg av taxidriver »

Det är sant att deras nycklar är rätt dåliga....Bättre att köpa en av mig ;)
Skriv svar