Rökhattar

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Rökhattar

Inlägg av taxidriver »

Har forskat lite i ämnet om att renovera "rökhattarna" till primuslyktorna och undra bla om det är någon som kan veta hur varma lyktorna blir på toppen? Det verkar som att det är vämebeständig färg som är minst omständig att använda jämfört med att lämna in på emaljering.

Provade att blästra lite på en hatt från en 1020 som var rätt ful.Resultatet blev rätt bra. tyvär så blev det lite gropigt där det fanns gravrost men jag hoppas att det går att dölja det lite med färgen. Problemet med värmebeständig färg verkar vara att få tag på rätt kulör.

Hitills har jag hittat vit, blå, gul, röd, svart och silver som tål mellan 600 och 800 grader + att jag har hittat en amerikansk kaminfärgs tillverkare som heter senotherm där det ev går att beställa den färg man önskar. Deras färg ska tåla 1200 grader farenheit.

Röd skulle kanske funka fast lyktan skull se ut som en hövik och mörkblå fanns väl på dom äldre lyktorna och gul kanske sklle funka rent estetiskt men gönt känns ju mest rätt
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Rökhattar

Inlägg av tomas »

Hur går det, har du hunnit spreja någon hatt?

Har själv funderat på att spreja ovansidan på en optimusskärm svart. Har en gammal 200 med svart hätta och den skulle bli mycket snyggare med svart skärm till.

/T
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Rökhattar

Inlägg av taxidriver »

Nej har tyvär inte fått hem nån färg än :(
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Rökhattar

Inlägg av stepside55 »

tomas skrev:Hur går det, har du hunnit spreja någon hatt?
Har själv funderat på att spreja ovansidan på en optimusskärm svart. Har en gammal 200 med svart hätta och den skulle bli mycket snyggare med svart skärm till.
/T
Skärmen är nog inte så noga med vilken färg man väljer då den inte blir så varm. Däremot "hättan" kommer upp i flera hundra grader.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: Rökhattar

Inlägg av Tive »

Hej,

1200 F är ca 650 c, och det finns grenrörsfärger som klarar den temperaturen... iaf, ett litet tag, gemensamt för dessa färger brukar vara att dom är matta och oftast svarta samt att färgen härdar när man hettar upp den, jag köpte kaminrör till min kamin i sommarstugan och dom rören hade en färg som verkar tåla mycket hög temperatur, då röret har varit glödhett när jag eldat, men färgen är kvar, om man kan få tag i den färgen så kanske det är möjligt att den går att använda på en rökhatt, annars är jag mycket tveksam till att det finns någon färg som klarar dessa temperaturer.

Det finns folk i USA som emaljerar om hattar, man kan tala med Fred Kuntz så kansk hen kan hjälpa till.

Mvh Tive
Skriv svar