"Renovering" av Primus 991

Användarens profilbild
Zanoj
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 20:40
Ort: Tranås

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Zanoj »

Snyggt jobbat.
Jag är mycket imponerad över din envishet ;) .

mvh zanoj
Saknar du något? Köp det!
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av stepside55 »

Tjusigt, lyser ju väldigt bra.
Bra du inte ger upp, jag själv kan tröttna ett tag om det jävlas mycket. Med det resultatet att plötsligt har jag en massa halvfärdiga lampor runt mig.
trevlig helg
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av jukka_t »

.

Snyggt Åke!

Hoppas verktyget fungerar bättre på nästa lampa.

trevlig renoveringstråd med massor av bilder

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av taxidriver »

Smar ide :idea: med att linda tejp runt ventinyckeln som styrning. Själv brukar jag spänna fast ventilnyckeln i skruvstycket och vrida runt tanken med ett tvåhandsgrepp samtidigt som jag trycker mot nyckeln. (man får större kraft och minskar risken för att slinta på detta sätt)
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Christer »

Marninger skrev:...och verktygen klättrar bara upp.
Kanske om man kan bygga något som håller ner verktyget när man drar
Så fungerar faktiskt vissa av originalverktygen!
Det finns ett stopp på verktygets stång, och ovanför stoppet sitter ett vanligt pumplock som håller nere verktyget mot ventilen när man skruvar på locket på pumptubens gängor.
När man sedan lossar ventilen kan verktyget omöjligen klättra upp. Det gäller förmodligen att bara precis få loss ventilen i första skedet. Därefter antar jag att man måste lossa pumplocket för att kunna fortsätta gänga loss ventilen helt.
Jag har länge tänkt bygga just ett sådan't verktyg, men behovet har inte funnits eftersom mitt grova verktyg fungerar så bra.

Anders Johansson visade ett sådant för några år sedan, bl.a. på Be-Back-Laters forum. Ni kan se tråden här: http://www.be-back-later.com/forums/vie ... =21&t=2194
Kolla där! Bilden på verktyget säger förmodligen mer om funktionen än mitt försök att i ord beskriva den... :roll:
(Ni får scrolla ner några inlägg innan Anders bild kommer.)

/Christer
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Tack zanoj, jukka_t och stepside55 för de vänliga tillropen, - de värmer och inspirerar!

taxidriver skrev:Själv brukar jag spänna fast ventilnyckeln i skruvstycket och vrida runt tanken med ett tvåhandsgrepp samtidigt som jag trycker mot nyckeln. (man får större kraft och minskar risken för att slinta på detta sätt)
Bra idé taxidriver!! - det är ju nästa omöjligt att både hålla fast lampan och med någon kraft försöka få loss ventilen

Christer skrev:Så fungerar faktiskt vissa av originalverktygen!
Det finns ett stopp på verktygets stång, och ovanför stoppet sitter ett vanligt pumplock som håller nere verktyget mot ventilen när man skruvar på locket på pumptubens gängor. När man sedan lossar ventilen kan verktyget omöjligen klättra upp. Det gäller förmodligen att bara precis få loss ventilen i första skedet. Därefter antar jag att man måste lossa pumplocket för att kunna fortsätta gänga loss ventilen helt. Jag har länge tänkt bygga just ett sådan't verktyg, men behovet har inte funnits eftersom mitt grova verktyg fungerar så bra.

Anders Johansson visade ett sådant för några år sedan, bl.a. på Be-Back-Laters forum.
Se där, - jag visste väl att många andra redan måste ha funderat och hittat lösningar på problemet. Tack Christer och stort tack för länken, - skönt att se att andra tänker i ungefär samma banor . . . och kul med ytterligare en sajt att utforska.

Som kanske kan ses redan på bild 2 i mitt förra inlägg så gulnade ljuset tyvärr ganska snabbt och det började brinna utanför glödstrumpan. Just då orkade jag inte mera men igår försökte jag ta rätt på orsaken till detta . . skam att säga så var det nog mest det här som var problemet:

Cider.JPG
Cider.JPG (228.95 KiB) Visad 6975 gånger
Efter middagen gick jag ju inte rakt ut i verkstaden utan provsmakade och drog om årets cider först :roll: . . .hmmm inte oävän :roll: . . . några veckor till så :roll: . . hick

Sen var jag full . . av tillförsikt menar jag . . . och glömde att jag inte var riktigt klar med riktningen av förgasare och blandningsrör . . här skall eldas 8-) . . . typ

Problem 1.JPG
Problem 1.JPG (229.65 KiB) Visad 6975 gånger
Fast fullt nykter hade jag väl inte kunnat missat hur dåligt blandarröret ansluter till förgasaren . . . eller att strumpan när den formade sig valde att ta spjärn mot förgasaren? Borde väl inte heller bara konstaterat att den lätt skulle kunna överrösta en Boing på väg ner mot Kastrup . . . . Eller kan jag skylla på att jag är nybörjare och inte riktigt vet hur alla de här sakerna normalt skall vara? :oops:

Efter en kvart - tjogo minuter eller så lyste i alla fall den övre delen av blandarröret mer intensivt än glödstrumpan . . . då insåg jag i alla fall att något var fel och släkte ner.

Bestämde mig sen för att i stället vara lite mer social och satsa på fredagsmys med Gunnel :roll: . . .
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Vid närmare studier, - nå'n dag senare när jag var mer allert var problemen uppenbara.
Problem 2.JPG
Problem 2.JPG (247.59 KiB) Visad 6961 gånger
Förgasare och blandare linjerar inte alls upp väl. Fotogenstrålen från munstycket är inte riktad rakt upp i luftblandaren . . . snarare rakt in i väggen på den. Här skall krökas . . . huva nu fick jag nästan huvudvärk igen . . . låt mig omformulera detta: här behövs lite klensmide för att rikta upp och få delarna att lira samman.

Det fodrades flera försök och ett tag var jag nära att ge upp och bara beställa en ny förgasare me till slut verkade delarna passa samman . . sådär i alla fall. Förnyat startförsök bekräftade att det fungerade bättre och ljudnivån var lägre . . . men efter typ 20 minuter började ändå blandaren glöda igen. :cry: :cry: Provade med annat bränsle (Biltemas soppa) men resultatet blev ungefär detsamma :cry: :cry: :cry:
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Backventilen läcker ju också fortfarande . . men inte värre än att den klarar hålla tryck en 20 minuter. Så planen just nu är fortfarande att konstruera något eget verktyg (för chansen att hitta ett sådant där orginal som man skruvar fast är väl närmast mikroskopisk). Men det skadar ju säkert inte att badda ventilen i tunn, varm olja . . . för mig låter det som en lysande lampa full med fotogen borde vara en dunderkur!!!!

Nåväl, - då gäller det förståss att få den att funka! Isär med delarna igen och undersök vad som går att förbättra . . . riktade lite här och där . . . och nu tycker jag nog att det lirar ganska bra. Smetade ändå in gängor och skarvar med CRC monteringspasta för att det skulle bli riktigt tätt . . . och nu har den gått i fyra timmar med intensivt vitt ljus!!!!!
Ljus igen.JPG
Ljus igen.JPG (221.61 KiB) Visad 6949 gånger
På bilden kör jag den utan glas bredvid en lampa jag använde som referens (Optimus 1200). Syns inte på bilden för ljusomfånget är för stort så lgödnäten fräter ut . . . men det blev klart vitare ljus från 991:an :D
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Nils_S »

Det tog sin tid, men resultatet taler for sig selv. Tillykke med den. :D
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: "Renovering" av Primus 991

Inlägg av Marninger »

Tack Nils, - det kändes onekligen skönt när den lyste stadig i fyra timmar. :D

Men säg den glädje som varar.

I går ville jag ju mysa med den och den startade hur bra som helst men efter typ en timma började den ryka och sota. Upp och ner med rensstången . . och den funkade igen . . . i typ tjugo minuter, - sen var det samma visa igen. Bara det att nu hjälpte det inte att köra rensstången upp och ned . . . och idag när jag undersökte vad som hänt såg nål och munstycke ut så här
Problem 3.JPG
Problem 3.JPG (246.41 KiB) Visad 6920 gånger
Problem 3b.JPG
Problem 3b.JPG (220.32 KiB) Visad 6920 gånger
Förmodar att det är något skräp som blivit kvar i tanken . . . och hoppas där inte finns mer av det. Jag har förståss försökt skölja ur igen genom kaffefilter och kan inte se något skräp då . . . så nu har jag rensat munstycket med tryckluft och skruvat dit ny nål och lampan lyser igen.

Har också kollat hur mycket fotogen den förbrukar och kört in resultatet i Lasse T räknesnurra som jag hittade här viewtopic.php?f=40&t=279. Förmodar att den främst är tänkt för kök men lampan ger ju en del värme den också och jag tyckte det var kul att prova, - resultatet finns här http://www.takvam.com/effekt

Verkar dock variera en hel del med trycket men jag hade ingen mätare för det. Fan flög dock i mig :twisted: och jag försökte göra en tredje mätning med lite högre tryck och efter en stund överhettade antagligen lampan och började brinna utanför strumpan . . . suck :(
Skriv svar