Primus 1020

Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Primus 1020

Inlägg av Bent Jensen »

Tjenare
Jag är helt ny på detta forum, fannt det ved rent tillfälle. Jag har sysslat med olika trycklampor och -kokare dom senaste 30 år, mest Primus och Ginge, men ochså Optimus och andra. Jag har just nu problemer med en primus 1020, som har stått i verkstadsboden en årräcke. Lampan är oanvännt, tyvärr är glasset gåt sönder.

1: Känner någon till, var man får reservglas för en sådan lampa? måt är Ø122xH122, el. tillverkarens uppgift. Skulle gärna annvändas på Söderåsen 4. februari d.å.

2: I förpackningen låg en bruksanvisning, som sa, att lampen måste påfyllas sprit i huvudtanken. Går dette, eller skapar man sig en kopia av ett mindre stridsplan, utan katapult?

Bäste hälsningar

Bent Jensen
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Primus 1020

Inlägg av daniel granath »

Hej

och välkommen glas finns att köpa hos conny på fogas (www.fogas.se) 1020 är gjord för fotogen sprit modellerna brukar ha en på lödd skylt där det står nummret tror 1020 för sprit heter 1320 och för sprit. är jag osäker börjar jag med fotogen sen sprit och sist bensin om jag är osäker på bränsle!

Dnne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 1020

Inlägg av taxidriver »

Fogas glas(120x120mm) e aningen dyrt ca 200kr+frakt på 120kr men dom har mycket snabb och bra service och stort kunnande, om man bor i stockholmsområdet så e det ju klart värt att åka dit. Skulle själv ha behövt 4 st glas av samma sort. Ibland dycker dom upp på tradera till vettigare pengar och ofta kan man hitta dom om man har nått bra överskottslager eller äldre järnhandel i närheten
Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Re: Primus 1020

Inlägg av Bent Jensen »

Jag tackar för svar! Har hittat glas och strumpor i Danmark hos Petromax.dk till 225. Återvändar när lampan har sanlats igen.
Med venlig hilsen
Bent
Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Re: Primus 1020

Inlägg av Bent Jensen »

Har nu tittat lite mer på min 1020'ar. På "burken" står 1020, men nummeret har varit täckt av någon sorts av märke, som nu är borta. Är det möjlig att danska Civilförsvaret, som sålde lampan på auktion, har ombyggat 1020'are til sprit och satt på märkat? Vad är skillnaden mellan 1020 och 1320 rent mekanisk?
Mvh
Bent
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 1020

Inlägg av Nils_S »

Hvis der er tegn på at der har været et skilt loddet fast til tanken over 1020 nummeret, så har den sikkert startet livet som en 1320. Forskellen er dybest set kun en anden mundstykke og nål og en restriktion i enden af luftrøret. For at få spritlampen til at køre på fotogen, skal man kun skifte mundstykke og nål og så enten fjerne restriktionen eller bruge et luftrør fra en 1020. Mange af militær/CF lamper blev ombygget til fotogen da det blev mere tilgængelig igen.
Mvh
Nils
Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Re: Primus 1020

Inlägg av Bent Jensen »

Hej Nils.
Tak for hurtigt svar - som sædvanligt! (Jeg har en fornemmelse af, at du har en klokke skruet på din computer, som ringer, når der går en "primus-rotte" i fælden :-)) )
Det som sidder tilbage er limen fra et klistermærke, som kun dækker tallene 1020, der har ikke været loddet noget på. Da jeg købte lampen, som har hørt til et CF-hospital, ved Ole Olsen i Middelfart, var der inden i glasset en opstartsanvisning, som angav, at lampen skulle påfyldes denatureret sprit, og ellers forvarmes som normale lamper. Det er sådan set den eneste grund til at jeg bliver ved med at vende tilbage til spørgsmålet omkring sprit kontra petroleum. Eet eller andet sted har jeg det også dårligt med at starte den, den har aldrig været i brug, men på den anden side, grejerne er jo blevet fremstillet for at blive brugt.
Med venlig hilsen
Bent
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 1020

Inlägg av Nils_S »

Jeg har faktisk set en 1320 fra DK hvor den havde kun en 'dymo' mærke over 1020. Den var også konverteret tilbage til petroleum. Hvis den har været en 'ægte' 1320 vil der være en ring af forholdsvis store huller i bundpladen af glashuset.

Der er 2 forskellige holdninger til om man skal tænde en ubrugt lampe eller ej. Min personlig holdning er at det gøre jeg ikke, medmindre det er en lampe som stadigvæk produceres. Hvis du mangler en 1020 at bruge, har jeg adskillige ekstra.
Mvh
Nils
Bent Jensen
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 22:16
Ort: Hørup pr. Slangerup, Danmark

Re: Primus 1020

Inlägg av Bent Jensen »

Hej Nils

Jeg er overbevist om at det hænger sammen, som du beskriver mht. dymo-mærket.
Når jeg går ind på denne hjemmeside:

http://www.geocities.jp/gkpllantern/24_ ... adius.html

og scroller lidt ned, kan jeg se hvad du mener med de store huller. Sådanne har min ikke, de svarer til beskrivelsen af en 1020 lidt tidligere på samme side. Jeg kan også godt følge dig vedr. jomfrulamper, jeg er ikke afvisende over for dit forslag. Du kan evt. sende en mail med et prisforslag. Det behøver ikke at være en 1020, det vigtigste er at den skal bruges på Söderåsen næste fredag. Jeg kan evt. komme omkring kbh og hente den.
Med venlig hilsen
Bent
Skriv svar