När började primus tillverka lampor?

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av taxidriver »

Hittade en mycket bra engelsk sida som beskriver historien från början steg för steg http://homepage.ntlworld.com/munwai/history.htm Fanns även många fina bilder på både vanliga och ovanliga lyktor tyvär så är inte sidan uppdaterad sen 2006.

Reserv hatten hadde tre plåtflikar som var invikta på undersidan, dom fick jag böja tillbaka för att den skulle passa riktigt samma flikar eller "öron" fanns även på orginal hatten men har aldrig varit framböjda på denna.

Försökte att ta en närbild på hålet vid ratten men det blev tyvär inget bra resultat. Känns som att det kanske är något som saknas eftersom att pinnen på ratten inte har något att vila emot Och vad det gäller glaset så är det bara utvikt i ena änden som kommer neråt på lyktan.
Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av Lasse T »

Här är min fungerande 1001 från 1928.

Bild
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av stepside55 »

taxidriver skrev:Reserv hatten hadde tre plåtflikar som var invikta på undersidan, dom fick jag böja tillbaka för att den skulle passa riktigt samma flikar eller "öron" fanns även på orginal hatten men har aldrig varit framböjda på denna.

Försökte att ta en närbild på hålet vid ratten men det blev tyvär inget bra resultat. Känns som att det kanske är något som saknas eftersom att pinnen på ratten inte har något att vila emot Och vad det gäller glaset så är det bara utvikt i ena änden som kommer neråt på lyktan.
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken, ta gärna en bild på hattens plåtflikar också. Min pinne på ratten har inte heller något att vila mot, så det är nog inget konstigt.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av Nils_S »

Ljusbringaren skrev:Skall bli intressant att se när den är tillverkad.
Med den måde rattet og stopperne er, vil jeg gætte på 1928.

Fra hvad jeg kan se, er der følgende forskelle på ratt og stop-pinde:
1927 - stort hul i kraven, vandret stop-pinde og lang pinde/holdeskrue på rattet (ligesom på Zanoj's).
1928 - mindre hul i kraven, lodrette stop-pinde, ingen forskel på rattet (som på Ljusbringaren's).
1929 - samme hul i kraven, ingen stop-pinde, fortsat lang pind på rattet (måske som på Taxidriver's).
1930 - ingen huller til stop-pinde i kraven, ingen stop-pinde, kort 4-kantet skrue til rattet (lige som vi kender fra næsten alle andre lygte)

Hvis i har flere variationer eller årstal vil jeg gerne høre om dem (gerne med billeder).
Mvh
Nils
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av tomas »

Det här började ju bli intressant, så jag var tvungen att ta fram en 1001 (T=1929) som står på kölistan för mina framtida renoveringar.
Jag bedömmer den till att vara komplett orginal, med gamla platta tanklocket som har den löstagbara luftskruven (inte samma som på tex 1020). Glaset är originalglas från primus, rätt så tunt (känns skört) och med primus logga.
En fundering angående 1001 hattarna, de har ju varierat i form och färg hur ligger det till med det? vilka varianter finns det och hur vanliga är dom?

Nåväl här några bilder:
Bild
1001 från 1929
Bild
Primusglaset
Bild
Rensnålsratten
Bild
Hatten invändigt med de "tre flikarna"
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av taxidriver »

Ser presis ut som mina underifrån så det känns ju lite dumt att lägga in en bild till som ser likadan ut. extrahattens flikar var helt invikta från början,men inte längre. Misstänker att man ska kunna ljustera dessa flikar beroende på vilken typ av glas som sitter i den
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av stepside55 »

Så glaset ska passas in mellan flikarna? , det var fiffigt blir ju lite stabilare då.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av Nils_S »

stepside55 skrev:Så glaset ska passas in mellan flikarna? , det var fiffigt blir ju lite stabilare då.
Jeg ved ikke om det er mening med glas cylindere. Glas og messing udvider sig forskelligt med varme, så der er risiko for at det sprænger. Mica cylindere er noget andet. De er så lette at det er måske dem som skal holdes.
Mvh
Nils
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av taxidriver »

Nu har jag snyggat upp lyktan lite och gjort ett startförsök som inte gick nåt vidare tyvär pga fotogen läkage, men innan nästa isärtagning och vattenbad så får ni lite bilder. Närbilden på ratten är speciellt för dig Nils ;)
Bilagor
Bild 119.jpg
Bild 119.jpg (136.71 KiB) Visad 8320 gånger
Bild 118.jpg
Bild 118.jpg (142.52 KiB) Visad 8320 gånger
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: När började primus tillverka lampor?

Inlägg av Nils_S »

taxidriver skrev:Närbilden på ratten är speciellt för dig Nils ;)
Mange tak. Jeg er meget interesseret i detaljerne på Primus lamper (og de andre svenske mærker).
Mvh
Nils
Skriv svar