Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

Så hände det igen, ville ha en primus 1051 på tradera och det ville en tysk oxo, kampen var hård men det var även mitt sistabud.

Jaja, jag betalade för mycket igen, men den är betald nu :-)

Denna sorgliga sak med massor av saknade pusselbitar... att jag överhuvudtaget bråkade med tysken berodde på att jag hade
hatten från en reservdels 1001a som jag visste var samma som just denna 1051 har haft från början.

Här är den sorgsna stackaren:

Bild

Och här är han lite gladare tack vare en hatt, lite småbuklig men håller för regn...

Bild

Lite mer bilder, tanken är faktiskt rätt ok och även korgen ser riktigt bra ut när man får väck smutsen/dammet... bilder:

Bild
Bild

När jag såg backventilen så tänkte jag " o ou.... problem", specialare som kanske har nån slaggs
vridfunktion som Colemans har ???

Bild

Här är ännu en " o ou.... problem", skulle kanske låtit tysken vinna?

Om ni undrar vart resten av rensnålen är så kan jag meddela att den sitter fast i munstycket....

Bild
Bild

Förgasarröret var iallafall helt men smutsigt, ligger o pyr i Ultraljudstvätten just nu...

Bild

Här är lite mer delar:

Bild

Sot o smuts o elände... :
Bild

Sen så misstänker jag att denna del fått sig en smäll, ser ut som lutande tornet i Pisa.

Bild

Snajsig topp-clips...

Bild

Min första Primus med denna ratt:

Bild

Skall bli intressant o få ren denna smuts:

Bild

Bild

Jaja...

Önskar information om ur den lite speciella backventilen fungerar och ev bild på hur
den nedre delen av pumpen ser ut...

Och om någon har nån av delarna som fattas så tar jag gladeligen imot dom, byter nått bra mot dom eller betalar för dom.

Och om du har delar men gärna vill behålla dom.... så tänk på att jag kämpade hårt för att vi skulle behålla denna lampa
här i Sverige åtminstonne en generation framöver :-)

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av taxidriver »

Kul att det var nån man kände som vann den :) Var med lite i början på den,men när det drog i väg så tänkte jag bara "snyft". Min extra hatt hadde passat fint till den annars. Blev att jag tröstköpte 1001an i stället och den blev faktisk billigare och så var den komplett. Lycka till med renoveringen. Ps Blir det mica eller glas cylinder till den?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

Och lyckan är total när jag efter ultraljudstvätt ser att backventilen inte alls är nån specialare utan en gammel
variant som gömde sig under smutsen.... sen vet jag inte om det var upptäckten eller om det är fredagsölen
som gjorde mig så lycklig, men tror det var en kombination...

bilder:

Bild

Bild

Korken som satt i som packningsmaterial var i utmärkt skick och fortfarande mjuk (?)
vände jag på och där satt den, en fungerande backventil...



Ännu lite för tidigt att börja leta efter dunken med acrylatbensin.

Kanske ett litet steg för mänskigheten, men ett stort steg för mig:
Backventil -> Check

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Kul att det var nån man kände som vann den :) Var med lite i början på den,men när det drog i väg så tänkte jag bara "snyft". Min extra hatt hadde passat fint till den annars. Blev att jag tröstköpte 1001an i stället och den blev faktisk billigare och så var den komplett. Lycka till med renoveringen. Ps Blir det mica eller glas cylinder till den?
Har ett Micaglas som är gjort av fred Kuntz som passar på denna :-)
Kommer bli finfint tror jag..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

.

Nicht bumsen bitte.... är det enda jag kan på Tyska, ingen aning vad det betyder, men när jag skulle till Tyskland utan frun så sa hon att jag skulle säga det till närgångna fruntimmer....
;-)

Ultraljudstätten låter lite elakt, vettefan om man inte skulle ha den i ett annat rum när man kör den... men men...

Eftersom förgasarröret inte är i lika kraftfullt material som vanliga bestämde jag mig att glödga den med gasolhällen, och glödde, det gjorde den!

Bild

Sen körde jag en sväng med moppevajjern i den oxo...

Lite mer rena delar:

Här kan man se det jag misstänkte att den fått sig en smäll nångång, hållaren till förgasaren är sne...

Bild

Bild

Betydligt renare/bättre förgasare:
Bild


Nu får jag snart besök och det blir en flaska Tequila straight, tror jag fortsätter med 1051an imorgon bitti ...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

.

Mycket nöjd med hur delarna börjar se ut men fortfarande en hel del o göra...

Det sista jag fick gjort igår var att jag fick gjort rent rören, luftrör och strumphållare sitterju ihop på denna model...

Rörpaketet:

Bild

Sen så tog jag hatten från min andra 1001a och micaglaset från fred Kuntz och testade på den... ser klart
bra ut tycker jag:
Bild

Och igår när jag meka så hade jag igång 1025an.

Bild

Nu tänkte jag att jag skulle få loss korgen från tanken, sitter stenhårt, haft på massor av 5-56, skall prova
med lite milt våld idag...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av Nils_S »

Hej Jukka

Tillykke med lampen. Den ser ude til at være i fin stand under alle snavset.

Pumpeventilen i denne type findes kun på 1050 og 1051 lamperne. Den har en større diameter end den 'normale'. Hvad den ekstra stang gøre godt for, ved jeg ikke. Enden af pumpestangen er konisk, så når den skrues fast lukker den på toppen af ventilen.

Forgasserren er blevet byttet på et tidspunkt. Det er den senere type fra efter 1934. Den første var mere i stil med en Coleman R55.
Mvh
Nils
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av taxidriver »

Blir ju väldans fint! Mica cylindern är riktigt snygg. Är dom dyra att ta hem?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

>Pumpeventilen i denne type findes kun på 1050 og 1051 lamperne. Den har en større diameter end den 'normale'. Hvad den ekstra stang gøre godt for, ved jeg ikke. Enden af pumpestangen er konisk, så når den >skrues fast lukker den på toppen af ventilen.

Ah... det är en sån... blir nog svår o hitta.. men skall leta lite..

Forgasserren er blevet byttet på et tidspunkt. Det er den senere type fra efter 1934. Den første var mere i stil med en Coleman R55.

Jag såg på Joakims bilder att han hade en annan förgasare... får försöka få till nån slaggs rensnål oxo..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Blir ju väldans fint! Mica cylindern är riktigt snygg. Är dom dyra att ta hem?
Kommer inte ihåg vad dom kostade, jag var med o delade frakten med joakim och Johan.. har för mig att priset var
klart överkommligt...

SL!
Jukka
Skriv svar