Renovering av Primus 992

Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Renovering av Primus 992

Inlägg av peo »

Hej

För en tid sen köpte jag en Primus 992 bordslampa i Rinkeby för 1400 kr. Ganska bra pris tycker jag. Lampan är tillverkad 1944 (stämplad AI i botten). När jag körde hem till Järna så passerade jag (ovanför) Lilla Essingen på Essingeleden, och kom då att tänka på att lampan tillverkats där nere för drygt 60 år sen. Undra vad de människorna tänkt om de sett hur det ser ut idag i Stockholm?

Jag var tvungen att renovera lampan en del för att få igång den, och tänkte berätta hur jag gjorde:
1. Jag plockade fram Autosol-tuben till det förnicklade och polerade.
2. Sen en diskborste och diskmedel till kupan och gick loss med det.

Och då blev det yttre bra - eller hur?
Bild

3. Sen kollade jag pumpen och backventilen som faktiskt verkade OK och inte läckte, men ...
4. Kuggdrevsknappen satt som limmad - gick inte att rubba vare sig upp eller ner. Jag plockade därför isär delarna och fick ut rensstången med nålen kvar på toppen samt en rejäl mängd koks. Kuggdrevet och tapparna på rensnålsstången var fyllda av skräp, men efter lite pillande var allt borta. Sen hade kuggdrevet kärvat fast, men lite 5-56 fick loss det. Efter det löpte rensnålen fint upp och ner.
5. Sen var tanken "full" av aska, ganska mycket i alla fall, så jag slängde i några diaboler till luftgeväret och skakade runt, och sköljde sen ur med lite fotogen. Det blev riktigt rent och bra.
6. Så var det dags att sätta på en nya strumpa och bränna av med den. Funkar bäst om man dränker in den i sprit och sen också fyller på i koppen, tycker jag.
7. När jag sen försökte tända så gick det bra men trycket sjönk ganska fort och någonstans pep det svagt.
Jag pumpade upp trycket igen och stoppade ner tank och lite till i en hink med vatten, och då såg jag att det läckte vid påfyllningslocket. Packningen var stenhård visade det sig. Så bort med den gamla, och så klippte jag till en ny från en 2 mm gummiduk jag köpt på Biltema.
8. Allt klart! Nej, kupan skulle på. Men just då kom en av mina smågrabbar (5 år på den tiden) in och frågade "Vad är det där?" och pulveriserade strumpan med pekfingret Så det var bara att sätta dit en ny och bränna av igen.

Och så lyste det äntligen så fint, så fint.

Bild

/P-O
Användarens profilbild
yyh
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 14:32
Ort: Taiwan

Re: Renovering av Primus 992

Inlägg av yyh »

尖石田爐燈聚會 118.jpg
尖石田爐燈聚會 118.jpg (44.74 KiB) Visad 3229 gånger
尖石田爐燈聚會 124.jpg
尖石田爐燈聚會 124.jpg (192.5 KiB) Visad 3229 gånger
尖石田爐燈聚會 125.jpg
尖石田爐燈聚會 125.jpg (46.02 KiB) Visad 3229 gånger
尖石田爐燈聚會 143.jpg
尖石田爐燈聚會 143.jpg (86.68 KiB) Visad 3229 gånger
Skriv svar