Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

Inlägg av taxidriver »

Traktorer kan ju också va kul..Funderar på att fixa en blåslampe driven motorvärmare till min volvo bm 35/36...lite off topic ;)
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

Inlägg av Matte »

taxidriver skrev:Traktorer kan ju också va kul..Funderar på att fixa en blåslampe driven motorvärmare till min volvo bm 35/36...lite off topic ;)
Jo jag håller mig med lite äldre järn i bonderiet. Blir betydligt roligare så.
Kronan hade ju sånna doningar. Vet att vi hade sån på 40 bilen i lumpen.
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

Inlägg av optipri »

Hej Matte

Har du reservdelsbrist så är du välkommen att kontakta mig, jag har en hel del pryttlar liggandes.

Du skriver att du tänker konvertera den till fotogen, det är nästan lite synd faktisk. Du kan utan problem hitta en bra 1020 (fotogenvarianten av 1320) som du kan köra, det är en av dom vanligaste modellerna. Spritmodellen, som är långt ifrån lika vanlig, skiljer sig genom reduceringen i luftröret, munstycket och nålen. Dessutom :!: är glaskorgen annorlunda. Det är betydligt större hål för ventilation, vilket du snart ser om du jämför.

Naturligtvis är det upp till dig att avgöra hur det ska bli med lampan, tänk bara efter en gång extra och se till att spara delarna så att det går att bygga tillbaks till original.

jag erkänner villigt att jag gjorde en jättetabbe i mina unga år som lampsamlare. Kompisen hade en 1020 men jag hade "bara" en 1022. Så jag borrade helt enkelt 4 hål i glaskorgen och monterade några stänger och byggde om den till en 1020special :shock:
Rena rama hädelsen, men är man okunning så kan det bli fel ibland. Nu har jag lyckligtvis fått tag på en oborrad 1022.

Bosse
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

Inlägg av Matte »

optipri skrev:Hej Matte

Har du reservdelsbrist så är du välkommen att kontakta mig, jag har en hel del pryttlar liggandes.

Du skriver att du tänker konvertera den till fotogen, det är nästan lite synd faktisk. Du kan utan problem hitta en bra 1020 (fotogenvarianten av 1320) som du kan köra, det är en av dom vanligaste modellerna. Spritmodellen, som är långt ifrån lika vanlig, skiljer sig genom reduceringen i luftröret, munstycket och nålen. Dessutom :!: är glaskorgen annorlunda. Det är betydligt större hål för ventilation, vilket du snart ser om du jämför.

Naturligtvis är det upp till dig att avgöra hur det ska bli med lampan, tänk bara efter en gång extra och se till att spara delarna så att det går att bygga tillbaks till original.

jag erkänner villigt att jag gjorde en jättetabbe i mina unga år som lampsamlare. Kompisen hade en 1020 men jag hade "bara" en 1022. Så jag borrade helt enkelt 4 hål i glaskorgen och monterade några stänger och byggde om den till en 1020special :shock:
Rena rama hädelsen, men är man okunning så kan det bli fel ibland. Nu har jag lyckligtvis fått tag på en oborrad 1022.

Bosse
Hej Bosse, och tack för erbjudandet! Det är aldrig fel att veta att det går att få tag på delar från likasinnade.

Jo, jag vet att det kan tyckas vara lite helgerån att bygga om lyktan till fotogendrift, jag gör det bara av praktiska skäl. Men det skulle aldrig falla mig in att kasta något, så munstycket och strypbrickan ligger i reservdelslådan, och lampan kan enkelt återställas till sitt originalskick igen, om andan faller på.
Då jag jobbar deltid med museala ting, iofs något större (ånglok), så finns "rätt" tänk, eller hur man skall säga. :)
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Matte
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 16:59
Ort: Tierpsslätten

Re: Första försöket att renovera en lampa, Primus 1321

Inlägg av Matte »

Nu då...det har inte hänt så mycket på ett tag, men idag for lampmekarlusten på mig igen! Ut i verkstaden och i med rensnål och munstycke från en 1020 och ihop med resten.

Dit med strumpan, det fick bli en Optimus No 4, då jag inte hade annat hemma. Antar att det skall vara 300CP strumpa i lampan?
Nåväl, spänningen var stor när spritkoppen antändes, men den släppte när proceduren var avklarad och lampan lös. :oops: Attans kul!! Enda smolket är att man kan ana att det fuktar vid bränslemätaren. Vet ej om det är från själva mätaraxeln, eller om det är packningen som behöver bytas. Det var i alla fall inget som påverkade funktionen vid testet. :)
Bilagor
IMAG0301.jpg
IMAG0301.jpg (129.67 KiB) Visad 5023 gånger
IMAG0300.jpg
IMAG0300.jpg (79.21 KiB) Visad 5023 gånger
IMAG0299.jpg
IMAG0299.jpg (155.18 KiB) Visad 5023 gånger
----------------------------------------------------------------------------
//Matte
Skriv svar