Primus 980 funderingar

Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Primus 980 funderingar

Inlägg av Primus981 »

Förköpte mig på ett objekt, som jag tänkte fixa till nu i helgen ifall jag inte får kontra-orders ;)
(objektet i mitt föregående inlägg är ju lagt på is)

Nu undrar jag följande:

1. Eftersom ytan den förnicklade Lykthuvudunderdelen skall vara så känslig. Ska jag då undvika att putsa den i citronsyra oxå, inte bara undvika autosol. Hur gör jag då istället?
2. Varför verka de flesta Primuslyktorna ha Optimusglas (gissar vilt att optimus tillverkades längre än Primus?)

3. Finns det någon tabell som anger vilka lyktor som använde vilka munstycken/rensnålar?
Senast redigerad av Primus981 den sön 17 jun 2012, 21:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 980 funderingar

Inlägg av Primus981 »

Ang 1. ovan.
Tror inte hatten på min andra 981:a någonsin varit förnicklad, alternativt så hör det hatten till någon anna lykta.

Nedan den citronsyrade (ingen autosol) hatten från den andra 981:an jämfört med den oputsade från 980:an
hatt.jpg
hatt.jpg (481.77 KiB) Visad 5072 gånger
Användarens profilbild
Primus981
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 09:30

Re: Primus 980 funderingar

Inlägg av Primus981 »

JAG TAR TILLBAKA ALLT JAG PÅSTOD.

Readan blötläggning i såpa visar att det under skiten redan saknas en held del av det förnicklade....
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 980 funderingar

Inlägg av Nils_S »

1. Det har du selv svaret. Jeg har aldrig forstået hvorfor Primus tilod dette dårlig kvalitet. Alle andre modeller fra Primus gennem tiden har haft fin fornikling.

2. Det du gætter på er nok rigtigt. Primus solgt alle fotogen apparat produktion til Optimus i 1963. Hvis glasset er gået i stykker efter, var det sandsynligt at det eneste der kunne findes var et Optimus glas. For de fleste havde det ingen betydning hvad der stod på glaset, så længe det virkede.

3. Ikke at jeg kender til. Indtil videre skal man kigge i katalogerne for at finde det rigtige partnummer.
Mvh
Nils
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus 980 funderingar

Inlägg av taxidriver »

Citronsyra på förnicklade ytor tycker jag verkar riskabelt..syra brukar ju lösa upp förnicklingar. Jag kör endast med citronsyra på på apparater utan förnickling
Skriv svar