Primus 1014 renoveringsobjekt

Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Primus 1014 renoveringsobjekt

Inlägg av Fyrtorn »

Nyligen kommit över en 1014 på en marknad som tyvärr hade blivit elektrificerad. :cry: Men, den hade potential och såg ut att vara ett bra renoveringsobjekt. Någon har borrad ett hål i undersidan, men det gick att avläsa stämpeln, X (=1933) vilket jag ansåg vara viktig för en eventuell renovering, för 1933 var ett av dom första åren 1014 producerades, den startades nämnligen 1930.

Eftersom den var elektrificerad så saknades hela brännaren, jag bifogar en bild på vilka delar jag saknar. Råkar det möjligtvis vara någon vänlig själ som kan bidra med några delar. Brännaren är samma som på 1015 och är väldigt lik 1001:an men skiljer sig i att det finns en större spritskål och att luftrören är mindre i storlek.

Glaskupan saknades också, men jag tror jag kan komma över ett glas till just denna modell.

Här kommer bilden:
Delarna som saknas på min 1014.jpg
Delarna som saknas på min 1014.jpg (56.55 KiB) Visad 4367 gånger
Tack så mycket,
/Frank/
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Primus 1014 renoveringsobjekt

Inlägg av optipri »

Ett tips kan vara att köpa en gammal risig 1001 och kannibalisera den. Finns en ute på Tradera just nu.

BOsse
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Primus 1014 renoveringsobjekt

Inlägg av Fyrtorn »

Tack för tipset Bosse, tyvärr så lär det bli dyrt att köpa en risig 1001 på Tradera, jag tror jag får ropa in några reservdelslampor och plocka delarna därifrån. Rensnålen och munstycke har jag lyckats hitta, får jaga efter de andra delarna.

/Frank/
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Primus 1014 renoveringsobjekt

Inlägg av Fyrtorn »

Hejsan!
Jag är fortfarande intresserad av några delar till min 1014, är det någon här som har något till salu så köper jag gärna. Jag har inte lyckats hitta någon lämplig donator, 1001:an är en ganska ovanlig lampa enligt mig, men vi får se... som sagt har ni något hojta till. :D

Mvh,
Frank
Skriv svar