Primus 121 ??

Användarens profilbild
Claus Carlsen
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 01:01

Primus 121 ??

Inlägg av Claus Carlsen »

Efter en hyggelig aften hvor vi var et par kammerater der lyste lidt, så lykkedes det mig endelig at skaffe min første rigtige køkken, en Primus 121.
DSC00488_opt.jpg
DSC00488_opt.jpg (60.97 KiB) Visad 15761 gånger
Vi tog på marked næste dag og ved den ene bod fandt jeg min anden Optimus 200, 1. udgave, 1. type og 20 meter længere henne stod denne Primus så og kaldte på mig ;) .
DSC00567_opt.jpg
DSC00567_opt.jpg (105.42 KiB) Visad 15739 gånger
DSC00568_opt (1).jpg
DSC00568_opt (1).jpg (123.28 KiB) Visad 15739 gånger

Som så ofte har den en revne i jernrammen, men den sidder så det er muligt at svejse det uden at ødelægge det fine pynt på benene.
Når den er mærket no. 121 på jernrammen, men når jeg slår den op under CSS så ser no. 121 ikke sådan ud?? Den ligner mere en Primus model 125.

Er det ikke nummeret på jernrammen man identificerer køkkenet efter?

Claus
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Nils_S »

Tillykke med kogeren. Den minder meget om min 125. Revne og det hele. :) Model 121 var brøler brænder versionen, så det er helt rigtigt at den ligner en 125. Hvornår er den fra?
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Claus Carlsen
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 01:01

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Claus Carlsen »

Tak - det var godt at høre at den er normal Nils og ikke sat sammen af stumper fra her og der.
Med hensyn til revnen, så må det faktisk have været lidt et kunstværk at kunne lave så tyndt jern som støbegods og i de former.

Har du stabiliseret din revne på nogen måde? Det vrider jo lidt i rammen hvis man ikke løfter den rigtigt.

Hvis alderen læses på samme måde som på lamperne, så står der I = 1919 og neden under et 5 tal i cirkelen.
Jeg har set disse komfurer med "løveben" før og jeg synes de er så smukke. Jeg beholder det kun som pynt. Virke skal det dog.

Claus
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Nils_S »

Lidt er blevet skiftet på den. den burde have en brølerbrænder.

1919 er tidligt for denne variant af 121/125. Jeg ville have forventet den tidligere version med kun 2 ben og tanken som de 2 andre.

Hvis du skal nogensinde af med den, må du gerne sige til. :) Jeg har kun 125 modellen i støbejern.

Jeg har ikke repareret min endnu, men har tænkt det bedste vil være at slaglodde. At svejse giver måske for mange spændinger i støbejern.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Claus Carlsen
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 01:01

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Claus Carlsen »

Hmm lodning lyder som en god løsning. Man kan så bare ikke gå tilbage og svejse hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg skal tænke på dig først når jeg kommer i "seperationstanker" ;) .

Jeg kan have taget fejl, hvis jeg overhovedet kigger det rigtige sted :oops:
Jeg læste bogstavet over tallet som et I = 1919, men prægningen er mangelfuld i toppen, især til venstre. Reelt kunne der stå T eller Y, men jeg synes stadig der er for meget af den nederste del af bogstavet til det kan være et Y. Der kunne faktisk godt se ud til at være en lille smule af T -et's øvre del til højre.

I eller T - prøv selv at kigge.
DSC00701_opt.jpg
DSC00701_opt.jpg (111.02 KiB) Visad 15689 gånger
Tanken bør være original. På den vanlige 121 er der 2 knopper i bunden af tanken som udgør en form for ben. På denne tank er der kun 1 knop i midten som udgør et ben. Er der også det på 125 ?
Tanken rører dog ikke underlaget og benet er ikke i brug.

Stellet bærer svage rester af sølvfarvet maling - ved du hvad der var den originale farve??

Claus
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Nils_S »

Jeg vil gætte på det skulle have været et T. Min 125 er fra 1929 med et T og et 5.

Der er også kun en enkelt knop på min tank. Som du siger, er det ikke et ben. Måske en anti vippe funktion?

Farven er et godt spørgsmål. Min var tykmalet med sølv farvede maling, men det var ikke originalt. Jeg har dog en Primus 1100 stativ med rester af sølv farve på benene som er originalt. Måske var det standard denne gang. Jeg har dog bare fjernet rusten og så behandlet med ovnsværte. Nu mangler jeg at finde en klar lak til messing som kan tåle petroleum og sprit.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Claus Carlsen
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 01:01

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Claus Carlsen »

Tak Nils.
Når tiden kommer vil jeg male den sølvgrå igen, det er jo den sidst kendte farve jeg ved den har haft og jeg tror det vil klæde den pænt.
Er brølerbrænderen den type brænder der sidder et ridderkors i?
Sidder brølerbrænderen også originalt på 125? Grunden til jeg spørger er at denne her jo er en form for hybrid mellem 121 og 125 :?
Kan du se hvor langt ned den skal skiftes?

Claus Carlsen
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Nils_S »

Det med ridderkors har jeg aldrig hørt før, men det passer udmærket. :) Det er hvad de kalder på engelsk en "roarer" brænder. Den skal skiftes der ved spritskålen. Dvs hele brænderen. Du får brug for 2 stk 19mm gaffelnøgler.

Model 121 havde brølerbrænderen og 125 stillebrænderen. Nummereringen passer med de helt almindelige 3 benet kogere hvor et nr. 1 har en brølerbrænder og et nr. 5 en stillebrænder. Jeg vil gætte på at din har en Svea eller Radius brænder. Det var de mest almindelige erstatnings brændere på markedet. Højst sandsynligt Svea, hvis det skete i Danmark.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Claus Carlsen
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 01:01

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Claus Carlsen »

Jeg ved ikke endnu hvilken brænder der sidder på nu, men væk skal den dog når den er forkert.
Jeg var så heldig at få en ridderkorsbrænder :D foræret af en mand, som havde en liggende. Desværre mangler kraven omkring - men jeg kunne jo ikke rigtig beklage mig og få nedslag i prisen ;)

Det er så endda ikke engang sikkert at det er en Primus-brænder. Bør de ikke være mærket Primus i toppen :?:
Primus 121 (3)_opt.jpg
Primus 121 (3)_opt.jpg (66.71 KiB) Visad 15596 gånger
Primus 121 (6)_opt.jpg
Primus 121 (6)_opt.jpg (93.65 KiB) Visad 15596 gånger

Jeg kan intet mærke se på denne, men har set rundt omkring at primus's kors-brændere er mærket Primus. Hvis det ikke er en Primus-brænder, ja så kommer den ganske enkelt ikke i :|

Claus Carlsen
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus 121 ??

Inlägg av Nils_S »

Du har fået fat I en forkert brænder der. Den er til en cylindrisk flammerør og giver en blæselampe-agtige flamme. Du kan se den rigtige slags brænder (nr. 4128) under dokumentation sektionen. Her har du et link. viewtopic.php?f=61&t=793
Mvh
Nils
Skriv svar