Vilket verktyg för att få loss backventil i pump? No. 5.S:or och No. 210

Användarens profilbild
thardin
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 18:35

Vilket verktyg för att få loss backventil i pump? No. 5.S:or och No. 210

Inlägg av thardin »

Tjo. Jag har köpt två fotogenkök, no. 5 och no. 210, och i den som är i bäst skick (no. 5) så läcker ventilen. I 210:an verkar ventilen hel men pumplädret är trasigt och den saknar lite andra delar. Ventilerna ser ut att vara samma storlek så vitt jag kan se, så jag tänkte flytta ventilen från 210:an till 5:an. Vad är ett lämpligt verktyg för detta? På de webbutiker jag hittat hittar man bara verktyg för munstycken, inte ventiler. Bredden på "ventilhuvudet" är rätt nära 4.8 mm.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Vilket verktyg för att få loss backventil i pump? No. 5.S:or och No. 210

Inlägg av jukka_t »

Svårt att hitta bra verktyg till detta, dom som säljs på tradera med jämna mellanrum
är inte bra, man kan tillverka ett verktyg själv.

Läs här -> viewtopic.php?f=26&t=549

Mvh
Jukka
Användarens profilbild
thardin
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 18:35

Re: Vilket verktyg för att få loss backventil i pump? No. 5.S:or och No. 210

Inlägg av thardin »

Sedär, letade runt i forumet men missade den tråden. Själv har jag en idé att kapa till en 5mm hylsnyckel mha dremel. Har inte tillgång till fräs. Postar bilder här om jag får till det.

Jag provade att 3D-printa verktyg också, men kan rapportera att PLA inte duger för syftet. Provade även med ~1mm plåt insert i ett verktyg men plåten blev bara deformerad. Rostlösare var en bra poäng, eller kanske penetrerande olja vilket vore skonsammare.
Skriv svar