Brännarfrågor Primus no1 Senior

Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Hej och goddag!

Mitt namn är Daniel och jag är helt ny på detta forum. Jag fick tag på ett no1 Senior med tystbrännare på en loppis häromveckan, och jag har inga tidigare erfarenheter av fotogenkök öht. Syftet var att ev ha en fikabrännare till min gamla SAAB V4, men också för att jag är tekniknörd så in i vassen och inte kunde låta bli att förkovra mig i ett för mig rätt okänt område teknik. Hursom; efter lite upplivningsförsök så kom köket igång, men flamman är liksom osäker och ofin. Får den inte att gå riktigt smidigt. Efter lite studerande av sprängskisser och bilder på detta forum så verkar det som om jag saknar en innerhuv. Lite frågor poppar således upp;

- Vad fyller innerhuven för funktion?
- Finns den att beställa från Fogas?
- Jag ser ofta att det finns en slags bygel satt över ytterhuven, men saknar den på min. Borde man ha en sån?

Det kommer säkert fler frågor vartefter, men jag avslutar inlägget med en bild på min spis;
primus.jpg
primus.jpg (144.58 KiB) Visad 17140 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av jukka_t »

Hej och välkommen till forumet.


- Vad fyller innerhuven för funktion?

Vet ej, men vet att ett kök utan den fungerar dåligt/inte alls...

- Finns den att beställa från Fogas?

Jag är nästan 100 på att den finns där...

- Jag ser ofta att det finns en slags bygel satt över ytterhuven, men saknar den på min. Borde man ha en sån?

Den sitter där för att man inte skall tappa innerhuven och lågspridaren...


Om ditt kök är svårstartat efter att du fått tag på en innerhuv så kan du
sota ur brännaren enligt denna guide -> viewtopic.php?f=27&t=423

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Aha!

Jag skickade en förfrågan på lite delar till Fogas just, får se vad de har i gömmorna. Saknar kokarplattan och rensnål också. Jag såg dock inte att det fanns en bygel i reservdelskatalogerna, så jag får mecka en egen. Bör väl inte vara så svårt.

Jättetack för hjälp.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av jukka_t »

Vee-Eight skrev:Aha!

Jag skickade en förfrågan på lite delar till Fogas just, får se vad de har i gömmorna. Saknar kokarplattan och rensnål också. Jag såg dock inte att det fanns en bygel i reservdelskatalogerna, så jag får mecka en egen. Bör väl inte vara så svårt.

Jättetack för hjälp.
Vanlig najtråd fungerar utmärkt att använda som bygel.

Rätt säker på att din brännare inte skall ha najtråd orginal då den var byggd som en hushålls-spis, en som har bygel
är tex Svea 158, den var menad att transporteras mycket, nyare brännare som tex dom i Optiomus 155 har en slaggs
gänga som håller fast lågspridaren...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Intressant!
Jag har slagits av samma tanke att detta kök är gjort för innebruk. Stryka kläder görs ju inomhus oftast. ;)

Grundtanken för anskaffandet var att bygga ett slags fika/ärtsoppe-BOB ("Bail Out Bag" - kit för omedelbar flykt, i detta fall fika/lunch) till saaben. Det mysas ju enormt i samband med gammelbilar, och kan man trolla fram ett fotogenkök ur rockärmen på rastplatsen eller träffen så är det ju klart uppskattat. Köpte mig ett nytt platt kök från Jula för casette-patron, lite mer pålitligt för använtning i gammelbilen (fantastisk apparat för ca 150:- egentligen). :oops: Får se om kanske en Optimus 11 eller liknande hittas, tror den är mer lämplig för bilbruk, dessutom kanske mer tidstypiskt 70-tal. Primus 1:an är lite immobil, och tar en del plats.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av taxidriver »

En grej som jag har märkt när jag har med mig ett sånt kök ut i bilen är att det har en olägenhet att bygga upp tryck ock läcka fotogen av solvärmen när man har varit duktig att stänga luftnippeln :cry:

Och kör man med öppen luftnippel så finns ju en risk att det rinner ut där också i kurvorna...men det är ändå mindre risk än med stängd nippel. Gick i funderingar att skrota en gammal dålig brännare för att göra ett transportlock att sätta i gängan där brännaren sitter för att undvika detta fenomen

Annars så kan man ju köpa ett primus 210 eller radius 21 eller liknande kök som är gjorda för att ta med sig ut på resor/camping
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Sedär, nu fick jag svar från Conny. Han hade tydligen kikat in i tråden och identifierat mitt kök till att vara en No1 med No5-brännare. Service-sats samt innerhuv, eftertändare och kokring beställt.
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Jag har nu fått alla delar från Fogas. När jag tittar på innerhuven så verkar det som om den tillsammans med ytterhuven skapar en slags venturihals för luft/fotogenblandningen, likt sån som i en bilförgasare. Det ökade flödet i "strypningen" borde få blandningen bli bättre och därmed ge hetare och renare låga. Det är iaf min gissning. Verkar finnas små ansatser som skall passa på röret i mitten. Får se imorrn hur det funkar när jag monterar ihop alltsammans. Bilder kommer! 8-)
Användarens profilbild
Vee-Eight
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 17:44
Ort: Trollhättan

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av Vee-Eight »

Ledig dag från jobbet kan ju bara spenderas på ett sätt. Helt rätt gissat; man fipplar med sketofonköket! :D

Bild
Innerhuv monterad, passade mycket bra på röret.

Bild
Köket brann på riktigt fint och lugnt, men flamman såg misstänkt gul och sotig ut. Viss fotogenlukt spred sig också. Verkade som om den ger för mkt bränsle i blandningen med luft. Jag kommer ihåg från kemilektionerna med bunsenbrännaren så vid start skulle man ha stängd luftventil, och när brännaren blivit varm skulle den ha mer luft och flamman blev klarblå. Rensnålen gick i väldigt lätt och lite glappt, samtidigt som det nya i servicesatsen var klart trängre. Munstycket byttes ut och köket gick helt klart bättre utan gula flammor.

Bild

Inte illa för en 76-åring!
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Brännarfrågor Primus no1 Senior

Inlägg av jukka_t »

.

Ser mycket bra ut!

Men om du bytt så mycket delar på den så borde du sota ut brännaren oxo, köket blir
lättare o tända och pålitligare eftersom ett stenhårt sotlager innuti rören isolerar
så att fotogenet inte kan bli optimalt varmt....

SL!
Jukka
Skriv svar