Primus 41 med felaktig låga

Mullemeckare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 18:44

Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av Mullemeckare »

Hej. Kan någon tipsa mig om vad som är fel på min gamla slitna 41:a?
När jag tänder slår det upp höga lågor i stället för det normala suset med blåa lågor ur alla små hålen...
Som om fotogenen inte är tillräckligt förvärmd eller nåt'. Har hålet i "spridaren" blivit för stort? Köket har fungerat klanderfritt i många år. Använder det väldigt sällan. Har rengjort tanken och fyllt på nytt bränsle men det hjälper inte. Tacksam för tipps!!! Mvh/Johan - Ingarö
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av jukka_t »

Mullemeckare skrev: Som om fotogenen inte är tillräckligt förvärmd eller nåt'. Har hålet i "spridaren" blivit för stort? Köket har fungerat klanderfritt i många år. Använder det väldigt sällan. Har rengjort tanken och fyllt på nytt bränsle men det hjälper inte. Tacksam för tipps!!! Mvh/Johan - Ingarö
Kan vara så att den är använd mycket och igenkoksad innuti, här ligger en guide för rengörning:
viewtopic.php?f=27&t=423

SL!
Jukka
Mullemeckare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 18:44

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av Mullemeckare »

Tack Jukka för de fina instruktionerna. Viste inte att brännaren tålde att värmas upp med blåslampa. Trodde den var hårdlödd eller nåt' och att den skulle falla i bitar i så hög värme :) Har ingen blåslampa. Kanske en gasolbrännare går lika bra? Nu måste jag jaga efter en nyckel så att jag kan demontera brännaren. Tack för fin-fina bilder och beskrivningar! /Johan
Mullemeckare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 18:44

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av Mullemeckare »

Har börjat plocka isär brännaren. Hur får jag ut "Valve spindle" (ventilstången)? Med lite våld? Måste "nipple" (spridaren) lossas först? Kan man lägga ut bilder i.s.m. med sina inlägg här på forumet? Hur gör man i så fall då? Oj vad många frågor det blev... :D :lol:
/Johan
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av jukka_t »

Mullemeckare skrev:Har börjat plocka isär brännaren. Hur får jag ut "Valve spindle" (ventilstången)? Med lite våld? Måste "nipple" (spridaren) lossas först? Kan man lägga ut bilder i.s.m. med sina inlägg här på forumet? Hur gör man i så fall då? Oj vad många frågor det blev... :D :lol:
/Johan
Johan.

Ta först ut munstycket, snurra sedan till rensnålen hoppar ut sen får du loss grejjerna...

Bilder i maxstorlek 1024 x 768 lägger du upp genom att trycka på fliken "ladda upp bilaga" som
ligger nere till vänster när du är i "skriva nytt inlägg läget"

SL!
Jukka
Mullemeckare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 18:44

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av Mullemeckare »

"rensnålen"? Ok. Den kanske dyker upp när jag får loss munstycket någon gång. Letar på olika säljforum och frågar gamla kloka gubbar, men har ännu inte fått tag på något lämplig verktyg. Tack!
Bilagor
My Primus.
My Primus.
DSC00528-2.jpg (298.55 KiB) Visad 15074 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus 41 med felaktig låga

Inlägg av stepside55 »

Hej
Inte säker på att det är exakt samma brännare vad gäller artikelnummer, men principen ska stämma.

http://www.fogas.se/rwdx/files//Byta-rensnal.jpg

mvh
Joakim
Skriv svar