Primus Caesar X

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Primus Caesar X

Inlägg av stepside55 »

Hej
Här är ett Primus Caesar X kök. Det är för rödsprit och jag tror det är från slutet av 1800 talet (detta enligt liknande CSS). Hur som haver , det är inte putsat eller iordninggjort, i med lite rödsprit, tänd på, och det brinner överallt. finns inte någon förvärmningskopp under den. Men när det väl blivit lite varmt efter 10-15 sekunder så hostar det igång riktigt bra. Bland det roligaste inköpet på längre.

Stativ i gjutjärn, spritbehållare i mässing, ratt i trä.

Någon som vet om det suttit någon kopp under den?


Bild

Bild

Bild

Bild

mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Primus Caesar X

Inlägg av jukka_t »

Ett riktigt konstverk !

kul pryl...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Primus Caesar X

Inlägg av peo »

GRATTIS!!

/P-O
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Caesar X

Inlägg av Christer »

Coolt!
Och vilket flyt att mässingen var hel. Så här gamla mässingstankar med den här tunnare plåten har ju ofta stressprickor. Ett gott tips är att hålla polermedel borta från tanken. Åtminstone sådana som innehåller ammoniak, som t.ex. Autosol.

Jag tror dock inte att den är från 1800-talet. I en B.A. Hjorth katalog från 1903 benämns den ju som en nyhet, så det vore väl rimligt att anta att den började säljas i Sverige där någonstans?
Lite nyfiken på tillverkaren! Står det verkligen någonstans att det är en Primus?

/Christer
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus Caesar X

Inlägg av stepside55 »

Christer skrev:Jag tror dock inte att den är från 1800-talet. I en B.A. Hjorth katalog från 1903 benämns den ju som en nyhet, så det vore väl rimligt att anta att den började säljas i Sverige där någonstans?
Lite nyfiken på tillverkaren! Står det verkligen någonstans att det är en Primus?
/Christer
Hej Christer
Vad bra att du kunde datera den lite bättre.
Nix, det står inte Primus någonstans på den. Bara Aktiebolaget B.A Hjorth & Co. Hmm, det leder ju till lite eftertanke, varför skrev jag då Primus. Jo, jag hittade en bild på en likadan på CSS och den var döpt som Primus Caesar. Vid denna tiden i början på 1900 talet så var ju inte BA Hjorth och Primus sammanslagna, så det är nog ingen Primus utan en BA Hjorth.

Tusen tack för den insikten Christer
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Caesar X

Inlägg av Christer »

Tjenare Joakim.

Det kan mycket väl vara en Primus, jag har egentligen inte en aning, men jag undrar om den inte hade varit namngiven Primus i så fall. Primus var ett eget aktiebolag på den tiden precis som du säger, och bara ett av många varumärken under B.A. Hjorth.
Hjorth var rätt noga med att alla varumärken han sålde hade sitt eget varumärkes namn, och allt som kom ur Primusfabriken ska ha varit under sitt eget namn (utom oljekannorna!).
Köket nämns bara som 'Caesar' i de tidiga katalogerna, medan allt som är förknippat med Primus mycket nogsamt anges som just Primus. (Katalogerna innan sammanslagningen/övertagandet är förstås inte Primuskataloger utan B.A. Hjorth-kataloger)

Som sagt; inget jag vet med säkerhet, utan jag bara spånar lite.
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Primus Caesar X

Inlägg av Nils_S »

Som Christer skriver, findes den i katalogen fra 1903. Her er den listede som en nyhed, så den er nok først produceret i 1903. Den findes stadigvæk i katalogen fra 1912 som en Caesar X (der findes også en dobbel kogeapparat som heder Caesar XII). Den næste katalog jeg har adgang til er fra 1922 og den er der endnu, men nu heder en Primus 920. På et tidspunkt mellem 1912 og 1922 bliver den kaldt for en Primus. Det passer med at navnet skiftede da Hjorth overtog fabrikken selv i 1918. Ingen bevis for det, men muligt.

mvh
Nils
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Primus Caesar X

Inlägg av Christer »

Japp, jag såg också att det hette Primus 920 i katalogen från 1922, och det har säkert med övertagandet 1918 att göra.

Caesar kan mycket väl ha varit ett utländskt kök som Hjorth importerade. Firman var ju både importör och exportör fram tills att de tog över Primus år 1918.
Efter detta, eller i alla fall i tiden därikring, så slutade de i stort sett helt med importen och koncentrerade sig på att sälja sina egna produkter.
Måhända var behovet efter självtrycksköket så stort att firman Hjorth ansåg det lika bra att fortsätta ha det i sitt sortiment, men då fick man ju tillverka det själv vilket rimligen borde betyda att det nya dotterbolaget Primus fick uppdraget.

/Christer
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Primus Caesar X

Inlägg av taxidriver »

Borde den inte finnas nånstans där man kan kolla upp patentet?
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Primus Caesar X

Inlägg av stepside55 »

Bra ide det där med att söka patent.

Jag tittade lite på www.prv.se och hittade lite på primus, men jag tror man måste veta ganska väl vad man söker efter.

mvh
Joakim
Skriv svar