Blev stolt ägare av ett Optimus 111 i helgen

mats_bad
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 07:54

Blev stolt ägare av ett Optimus 111 i helgen

Inlägg av mats_bad »

För ett tag sedan började jag leta ett fotogenkök som skulle få följa med på mina skidturer i vinter.
I helgen snubblade jag på ett oanvänt Optimus 111 som med lite övertalan bytte ägare.
Efter att jag konstaterat att det höll trycket och inte läkte så testkörde jag köket som kickade igång utan problem. Nästa dag fick det fick det följa med till ett av Sveriges bästa fiskevatten för att genomgå flertalet fälttester.
111_2.jpg
111_2.jpg (37.21 KiB) Visad 14711 gånger
Jag är en novis man på fotogenköks området kan jag villigt erkänna, i ungdomens dag var det ett spritkök (Trangia) som fanns till hands i skogen, senare bytte jag till gas. Så nu undrar jag om det finns eller om någon vill skriva ner en enklare servicemanual? Vad man ska göra efter varje användning och vad man bör göra efter X antal timmars brinntid.


// Mats Bad
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Blev stolt ägare av ett Optimus 111 i helgen

Inlägg av jukka_t »

mats_bad skrev: någon vill skriva ner en enklare servicemanual? Vad man ska göra efter varje användning och vad man bör göra efter X antal timmars brinntid.
// Mats Bad
Hej Mats..
Välkommen till forumet.

Optimus 111 behöver inte så mycket service och om du har hittat en oanvänd så bör den hålla en livstid med många turer.

Det man kan tänka på ifall den börjar tappa trycket, dvs att du måste in o pumpa mitt i ett kaffekok kan vara att kolla
tanklockspackningen, det är gummi och den kan bli hård/otät, en liten guide på byte av tanklockspackning här:
viewtopic.php?f=26&t=548

Sen kan pumplädret behöva en droppe olja eller två en gång per år eller mer vid behov, lite om pumplädret här:
viewtopic.php?f=26&t=546

Vill det sig illa så kan backventilen börja läcka och här har du information om den:
viewtopic.php?f=26&t=415

Alla guider är till lampor, men det är i princip samma på ett kök, kan se lite annorlunda ut men funktionen är samma...

Många som fiskar här, lägg in nån bild från fisketurer om du känner för det, alltid skoj o se natur/fiskebilder...

SL!
Jukka
mats_bad
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 07:54

Re: Blev stolt ägare av ett Optimus 111 i helgen

Inlägg av mats_bad »

Tackar för svaren.
Jag har inte så mycket fiskebilder med har en liten film som jag gjorde i sommar. http://youtu.be/9vPWE6srLiA

// Mats
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Blev stolt ägare av ett Optimus 111 i helgen

Inlägg av stepside55 »

Härligt!
Fantastisk natur o god fiskelycka, kan nästan inte bli bättre.
mvh
Joakim
Skriv svar