Sprucken brännare (?) 111T

Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Det svider i hjärtat...!
Min slitvarg har blivit skadad..!?

Den ser ut att läcka förgasad fotogen i en liten spricka under brännaren. Som tur är slutar det läcka när man drar på och brännaren är riktigt het. Förvärver alltid omsorgsfullt med en full kopp Tenol. Har aldrig haft problem med underburn...
Men jag köpte den begagnad för ett år sedan..Hur föregående ägare vårdat den vet jag ej..Kanske har sprickan funnits där hela tiden..
Finns det ngt jag kan göra...?
Har bilder men "bilden måste vara minst 0 pixlar.... .... Inte vara större än 1024 pixlar... ... ..."
Ska se om jag kan få in bilderna...
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Här är bilderna...Brinner så jäkla fint annars...är det graven som gäller...?
Brann 1.jpg
Brann 1.jpg (377.61 KiB) Visad 21001 gånger
Brann 2.jpg
Brann 2.jpg (466.25 KiB) Visad 21001 gånger
Brann 3.jpg
Brann 3.jpg (386 KiB) Visad 21001 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av stepside55 »

Så länge den drar ihop sig när den är varm så gör det ju ingenting. Har sett inlägg på Spiritburner där löd-virtuoserna lagar sina brännare. Själv räcker inte mina kuanskaper till, men jag tror de iallafall kommer att förbättras efter årets primusträff.

Släng den iallafall inte, tids nog träffar du nån som kan fixa till den.

mvh
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av taxidriver »

Någon som ska ha ett föredrag om lödning på träffen eller? Hade det varit min brännare så skulle jag lagt i lite silverlod efter att ha sotat ur brännaren ordentligt.
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Vad är arbetstemperaturen på brännaren...någon som vet..?
Silverlod smälter väl vid ca 600 grader (?).
Vad tror ni om att värma upp den lilla punkten/sprickan med en gassvets (acetylen/oxygen) tills den mer eller mindre smälter och inte använda tillsatsmaterial...? Eller tror ni att jag riskerar att få ett större hål..?
Kanske Fogas har peiling på det här...? Eller är det inga kluriga gubbar kvar längre..? Bara säljare.?

Vad är det för material i brännaren..? Kopparlegering...?
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av taxidriver »

Jag tror att det kommer att smälta och gå sönder(gassvetsen är för svår att kontrollera)....Finns en mikroskopisk möjlighet att det skulle kunna gå med en tig-svets att smälta ihop endast sprickan. Sedan blir det ju broblem med renheten...flussbelagt silverlod klarar det nog bättre än smältsvetsning. Sen är ju frågan om varför den har spruckit? Ibland kan brännare spricka pga att det är för mycket sot i dom...Är den svårstartad? Den verkar ju brina fint i vilket fall,så det borde inte vara någon fara med sot men man vet ju aldrig.
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Har aldrig sotat ur den...Men den har alltid brunnit fint och jag har nästan bara använt bra fotogen i den, någon enstaka gång akrylatbensin...Startar lätt efter förvärmning också på vintern ute.
Kommer jag inte på ngt annat så provar jag silverlod (efter ursotning)...Men det tar nog några veckor eller så (alla helger framöver är uppbokade). Jag uppdaterar här då.
Fler kommentarer/idéer är välkommet :)
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Har nu hårdlödt den spruckna brännaren efter en ursotning. Bytte allt annat i den också (blypackningen trasades så klart sönder vid demontering) från en serice-sats.

Skulle idag gå en tur på Gaustatoppen (bor i Oslo) och släpade med mig köket upp på 1800 meters höjd för att ge köket lite inspirerande intryck som kanske också hjälper den att bli frisk. Efter lite efterdragning av spindelmuttern mot blypackningen så funkade den kalas. Resultatet verkar vara bra som tusan, den fungerar fint utan läckage på undersidan.

Använde silverlod Rothenberger Rolot 606 (Silver brazing stick, Brasure 40%) dia 1.5 med blå flussbeläggning på pinnen. Rengjorde brännaren, slipade till den lilla skadan med smärgelduk, värmde upp brännaren med en blåslampa, klippte av 2-3 mm silverlod, la detta på skadan, värmde mer tills det smälte ut. Klart.

Har bara kört brännaren totalt kanske 30 minuter men det håller än så länge.
Börjar den läcka igen eller silverloden smälter bort så ska jag ge besked här !
gopro1.jpg
gopro1.jpg (741.18 KiB) Visad 20932 gånger
gOpro2.jpg
gOpro2.jpg (499.67 KiB) Visad 20932 gånger
Gopro3.jpg
Gopro3.jpg (368.32 KiB) Visad 20932 gånger
Gopro4.jpg
Gopro4.jpg (476.13 KiB) Visad 20932 gånger
gopro5.jpg
gopro5.jpg (367.84 KiB) Visad 20932 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av taxidriver »

Snyggt jobbat! Ser riktigt proffsigt ut Förstummande utsikt har ni också.
Silenhag
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 18:53

Re: Sprucken brännare (?) 111T

Inlägg av Silenhag »

Nu har min brännare börjat läcka från ett nytt ställe. Den gamla lagningen håller fint men nu har jag upptäckt att efter användning, när jag stängt av köket men det fortfarande är trycksatt, så blir det sakta blött under brännarhuvudet från en liten punkt. Alltså stort sätt samma problem som tidigare men utan sticklåga.

...Så det blev en runda till i hårdlödandets anda. Denna gång försökte jag gå över hela undersidan, i den skarv där dessa läckande prickar uppkommer. Och resultatet blev bra, nu funkar den fin-fint igen :)

Någon som vet varför dessa läckande punkter uppkommer..?
IMG_2561.jpg
IMG_2561.jpg (142.37 KiB) Visad 20692 gånger
IMG_2563.JPG
IMG_2563.JPG (296.72 KiB) Visad 20692 gånger
IMG_2568.jpg
IMG_2568.jpg (200.87 KiB) Visad 20692 gånger
IMG_2575.JPG
IMG_2575.JPG (238.47 KiB) Visad 20692 gånger
IMG_2576.jpg
IMG_2576.jpg (160.71 KiB) Visad 20692 gånger
Skriv svar