Primus No. 5

Användarens profilbild
Fyrtorn

Primus No. 5

Inlägg av Fyrtorn »

... För några dagar sedan fyndade jag på en loppis, såg ett bra kök i hörnet, hade ingen pengar med mig, körde hem och åkte med cykeln tillbaka... och nu står den här hemma!! :D Vad jag köpte var ett No. 5 i ett bra skick.

- Den är märkt AV (1956) men även Hz... vad betyder detta? är det vanlig med bokstaver under årtalet eftersom Primus' lampor är alltid märkt med siffor. :?:

- När jag köpte den såg jag direkt att det hade en Radius munstycke, packning, innerhuv, ytterhuv och spritskål. Mellanröret är stämplad 20 23 56 så den är original och Primus gjord. Har aldrig sett Radius grejer på en Primus, har någon lite mer information om det...? Säljaren köpte den i 50-talet vilket kan stämma.

Självklart lite bilder på den:

Tittar man noga ser man AV och Hz:
IMG_1769.JPG
IMG_1769.JPG (191.89 KiB) Visad 9990 gånger
Börjat renoverade den:
IMG_1768.JPG
IMG_1768.JPG (204.42 KiB) Visad 9990 gånger
Rengöringen:
IMG_1766.JPG
IMG_1766.JPG (209 KiB) Visad 9990 gånger
utan inner- och ytterhuv:
IMG_1753.JPG
IMG_1753.JPG (264.95 KiB) Visad 9990 gånger
Så här såg den ut när jag fick den.
IMG_1749.JPG
IMG_1749.JPG (264.78 KiB) Visad 9990 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Re: Primus No. 5

Inlägg av stepside55 »

Det är ett trevligt kök.
Vad bokstäverna/siffrorna betyder förutom tillverkningsårtalet tvistar de lärda om. En teori är att det är kopplar till vilken grupp som tillverkat köket, men det finns flera teorier.

Radius såldes på konsum på den tiden och därför var det ganska vanligt att man inhandlade reservdelar på konsum som även användes på Primus köken, de är ju helt utbytbara. Smidigt, tänk om det var på samma sätt med våra bilar.

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Fyrtorn

Inlägg av Fyrtorn »

stepside55 skrev:Det är ett trevligt kök.
Vad bokstäverna/siffrorna betyder förutom tillverkningsårtalet tvistar de lärda om. En teori är att det är kopplar till vilken grupp som tillverkat köket, men det finns flera teorier.

Radius såldes på konsum på den tiden och därför var det ganska vanligt att man inhandlade reservdelar på konsum som även användes på Primus köken, de är ju helt utbytbara. Smidigt, tänk om det var på samma sätt med våra bilar.

mvh
Joakim
Hej Joakim... tack för svaret. Det vore ju trevlig om vi kunde ta reda på vad bokstäver betyder exakt. Jag visste inte att Primus hade grupper inom företaget.

Ok... trodde att det var ovanlig med Radius delar på Primus kökar. :P Men då vet jag det, tack. :mrgreen:

Jag är nu färdig med renoveringen, har fyllt spritskålen med t-röd, lyftskruv är inte på. När bränslen är nästan slut sätter jag på lyftskruven - jag börjat att pumpa ett par ggr men det händer faktiskt ingenting. :? Funderat att det kunde vara backventilen eftersom allt annat fungerar som det ska. Har läst om Jukka's guide att renovera gamla backventil men jag är fortfarande lite osäker på hur jag får ut backventilen utan att få ut pumpröret. Går det eller måste man ta ut pumpröret också. Tacksam för svar... ;)
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Fyrtorn skrev: Jag är nu färdig med renoveringen, har fyllt spritskålen med t-röd, lyftskruv är inte på. När bränslen är nästan slut sätter jag på lyftskruven - jag börjat att pumpa ett par ggr men det händer faktiskt ingenting. :? Funderat att det kunde vara backventilen eftersom allt annat fungerar som det ska. Har läst om Jukka's guide att renovera gamla backventil men jag är fortfarande lite osäker på hur jag får ut backventilen utan att få ut pumpröret. Går det eller måste man ta ut pumpröret också. Tacksam för svar... ;)
Hej.

För att få ut backventilen måste du ha ett specialverktyg, dom säljs av Fogas.se och finns ibland på
tradera, ser ut som den till vänster i denna bild:

http://www.fotogenforum.se/jukka/tool/tool_01.jpg

En bra tändinstruktion i denna youtubefilm:
http://www.youtube.com/watch?v=2fYj0f0Lu04
Han tänder den ca 1:48 in i filmen.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Fyrtorn

Inlägg av Fyrtorn »

Tack så mycket för hjälpen Jukka.

Den här veckan kom paketet från Fogas med en nyckel. Provade nyckeln direkt på köket, och så fort jag vred var den runddragen. :cry:

Funderade på att ta ut pumpröret, men har ingen blåslampa. Pappan ska kolla på jobbet om dem har. Vet ej vad jag kan göra annars? :?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Fyrtorn skrev: Funderade på att ta ut pumpröret, men har ingen blåslampa. Pappan ska kolla på jobbet om dem har. Vet ej vad jag kan göra annars? :?
Aj... jaja, sånt händer...

Hoppas du får fram värme så du kan löda loss röret, det är lite trixigt att få lött tillbaka
röret, men med lite övning så...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

tråkigt när det strular till sig. Ett alternativ som kan fungera är med en "grispitt" , skruvutdragare. Ser typ ut som en konisk felgängad borr som man kan dra in i munstycket, sedan följer det med ut. Kruxet är att man får sätta fast utdragaren på något verktyg för att nå ända in.
mvh
Joakim
Skriv svar