renovering av radius 107

Användarens profilbild
tomas

renovering av radius 107

Inlägg av tomas »

Ramlade över denna 107 på loppis under misdsommarhelgen. Verkar vara i skapligt skick men saknar dock glaset och rensnålsratten är fast. Har läst lite i andra 107 trådar och ska beställa 2st glas från hytta.de (om någon vill vara med på beställningen, så hojta till)
Har bara optiskt besiktad den ännu men ska försöka ta ner den snart. den verkar vara som jukkas, dvs vänstergängad i övre kranen (skruvas ut medsols).
Men jag har några frågor till er 107 ägare/kännare.
1. en lite flisa/hake saknas på porslin-lågspridaren, se bilden. Sitter strumpan fast trots att denna lilla hake fattas??
2. om inte, går denna porslins grej att få tag på nytt?
2. finns det nya rensnålar och munstycken att få tag på om den inte går att få loss?
107
107
IMG_0196.JPG (252.62 KiB) Visad 12928 gånger
Bilagor
strump hållaren
strump hållaren
IMG_0197.JPG (253.52 KiB) Visad 12928 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: renovering av radius 107

Inlägg av jukka_t »

tomas skrev: 1. en lite flisa/hake saknas på porslin-lågspridaren, se bilden. Sitter strumpan fast trots att denna lilla hake fattas??
2. om inte, går denna porslins grej att få tag på nytt?
2. finns det nya rensnålar och munstycken att få tag på om den inte går att få loss?
1. konstigt att den är i porslin, min är i metall... kan hända att strumpan kommer hänga lite snett, jag skulle nog
prova att laga detdär med kemisk metall...
2. Tror det kan vara mycket svårt att hitta delar till 107an.
3. -------------------------"--------------------------------------

Försök rädda munstycke/rensnål på något sätt.

Grattis till en 107a, det är himla trevliga lampor.

Hörde på träffen i Falköping att det finns samlare som ligger o trycker på orginalglas till 107an, fick dock
inte luskat ut vem det var, men hytta glaset passar och ser helt ok ut på lampan...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Mantelhållaren tycks ha funnits både i keramisk och metallisk variant.
Den keramiska är lite tjockare, så gaslampsstrumpan man kan använda på de i mässing passar inte där utan modifikation.

När det gäller rensnålsmekanismen så är det i princip samma som på vissa fotogenkök, så jag har helt enkelt använt en rensnål därifrån med samma tandning, och det funkar utmärkt.
Det må hända att diametern på nålen är något klenare jämfört med original, men det fattas inte mycket.
Jag misstänker faktiskt att Radius helt enkelt har tagit hela nålmekanismen/munstycksbiten från ett befintligt kök, men vet i så fall inte vilket.

Gängmässigt passar hursomhelst många köksmunstycken förstås direkt. Jag testar just nu med ett oanvänt Primus nummer 4054, och den gängas på utan problem. Hålet är synbart mindre än lampans eget munstycke, men man får förstås även anta att originalet har vidgats något.
Kunde vara kul att ändå prova med köksmunstycket när jag ändå satt dit det, så en rapport kanske kommer. Jag misstänker dock att blandingen blir något mager.

Och apropå den vänstergängade förvärmningskranen: jag tror att alla är vänstergängade. Det som orsakar förvirringen är nog snarare hur man säger, för i någon tråd så efterfrågades vilket håll man vred åt för att öppna själva kranen, och det är (i alla fall på min) moturs som vanligt trots att själva skruven är vänstergängad. Den rör sig alltså inåt när kranen öppnas, vilket kan kännas lite ologiskt (sätet vilar mot delen i boxmuttern istället för mot godset i själva lampan).
Tänk på att även den lilla låsmuttern för reglageratten är vänstergängad ifall du skulle behöva skruva loss den!

*edit* Jag hittade ett större Primusmunstycke! Nr 4419. Det ser ut att ha samma hålstorlek som originalmunstycket, så jag får väl testa det också.

/Christer
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Tack för tipsen, intressant med primus munstyckena.
Tog lite tidigare helg och for hem till 107:an, ska försöka få isär och se om min nål/munstycke går att rädda. Upptäckte även denna grej i förgasarröret, känns som den inte ska vara där, ser ut som ett borstskaft?? (vapenborste el. liknande) den sitter fast just nu men jag ska ge den en 556 dos.

Fotat genom påfyllnadslocket, vad är detta?
Bilagor
IMGP0111.JPG
IMGP0111.JPG (394.14 KiB) Visad 12889 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

tomas skrev: Upptäckte även denna grej i förgasarröret, känns som den inte ska vara där, ser ut som ett borstskaft?? (vapenborste el. liknande) den sitter fast just nu men jag ska ge den en 556 dos.
Försiktig med den Tomas, sitter en sån i min oxo !!

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Jag hann med ganska mycket i går med 107an, men var tvungen att avbryta då jag lovat bort mig på en fisketur...
IMGP0112.JPG
IMGP0112.JPG (454.77 KiB) Visad 12870 gånger
Borsten i förgasarröret verkar vara en slags flödesrestriktor? med "borst" av garn/trådmaterial och själva skaftet som är av järn var rejält rostigt, där av så satt den fast men behövde bara en lätt dusch rostlösare så kom den ut, hel.
Efter ytterligare en dusch i röret började nålen fungera igen, allt är helt, tjoho!
Sköljde ut all rostlösare sedan med t-röd i tank och rör och hann även med att kolla att övre kranen fungerade.
Christer skrev:Mantelhållaren tycks ha funnits både i keramisk och metallisk variant.
Den keramiska är lite tjockare, så gaslampsstrumpan man kan använda på de i mässing passar inte där utan modifikation.
Christer. Vilken slags modifakation behövs?

/T
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Nu kan det ju vara så att det faktiskt finns glödnät med korrekt ring för den grövre, keramiska hållaren att få tag på, men jag är skeptisk.
Glödnätet jag använder är ett som jag köpt hos Fogas efter tips från Jukka att det passade på hans 107:a. Det passar dock bara på de versioner med mässingshållaren. Den keramiska hållaren som du har på din lampa har något större diameter där de tre upphängningsklackarna sitter (jag tror förresten inte att den utslagna flisen på en av dina klackar har någon betydelse. Nätet sitter nog kvar ändå eftersom de övriga två klackarna förhindrar nätets ring från att vrida sig).

Glödnätet vi talar om här har olika beteckningar beroende på var man köper det. Det väsentliga i sammanhanget är att det har ringnummer 1562 (det är standardiserade beteckningar på glödnäts keramiska ringar).

Modifikationen jag antydde består helt enkelt i att man slipar bort en liten bit av vardera av de tre inåtvända piggarna på glödnätsringen så att de går förbi basen på din keramiska hållare.
Det går med t.ex. ett högvarvigt slipstift för hårdmetall. Konstigare än så är det inte.

Kolla bilderna nedan. På den första ser du hur glödnätet inte går att föra upp högt nog för att kunna hängas på lampans hållare.
Nästa bild visar ringen, och sista hur den hänger på den klenare mässingshållaren.
keramisk.jpg
keramisk.jpg (49.98 KiB) Visad 12859 gånger
ring1562.jpg
ring1562.jpg (49.69 KiB) Visad 12859 gånger
mässing.jpg
mässing.jpg (48.92 KiB) Visad 12859 gånger
/Christer
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Nu börjar 107:an likna nått igen. Har rengjort den grundligt in- och utvändigt och idag kom äntligen glasen från stuga-cabana. Måste ge dom en eloge för fantastiskt paketering av fraktförsändelsen.

Nu saknas bara strumpa, ska till och beställa en sådan snart.
Bilagor
Nästan kompl. 107:a
Nästan kompl. 107:a
IMG_0203.JPG (266.53 KiB) Visad 12821 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

Tjusig, bara tänk på att vara försiktig när du slipar, lätt o ta sönder nätet vid slipning, verkar vara ett riktigt precisionsjobb.

mvh
Joakim
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Hade ett jobb uppdrag i norra landsändan i början av veckan och såg att loppisbutiken där jag fyndade 107:an tidigare i sommras var öppen. Sagt och gjort jag stannade till och gick ett varv och tittade på "skräpet" men hade en känsla att nått kanske fann ändå... Och bakom några smutsiga skräp glas låg det... Originalglaset till min 107:a :D

40kr fattigare och nyss hemkommen med min dyrgrip, lite tvätt och se så fint det blev.
Bilagor
IMGP0082.JPG
IMGP0082.JPG (58.72 KiB) Visad 12730 gånger
Skriv svar