Nybörjarfrågor :)

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Nybörjarfrågor :)

Inlägg av jukka_t »

J.Fight skrev:
Trots en del surfande, här YouTube mm, har har lite nybörjarfrågor som jag hoppas få hjälp med:

1. Är röret med den vinröda knoppen en "snabbtändare" och hur används den?
2. "För sprit"... Vad innebär det att jag ska använda för bränsle? Hur vet man om den är ombyggd?
3. Var köper jag lämpligast glödstrumpa och passar vilken som? (Vore trevligt att typ svänga inom biltema och köpa en som är ok)
4. Likaså glas och eventuellt handtag, var köper man det bäst?
5. Ivrig att prova lampan, vad mer än glödstrumpa och bränsle behöver jag för att få igång den?
Hej Johan och välkommen till forumet.

1. Jepp, snabbtändare heter det och den fungerar så att man pumpar upp tryck, tänder med tändare
i ett hål i röret, då snabbvärms förgasarröret och så kan man tända lampan lite snabbare.
Finns det spritkopp, använd den istället tills att du ser att lampan är ok på alla sätt.
2. den enda spritsort jag fått fungera i spritlampor är Tenol, tenol är dyrt.... finns säkert andra som fungerar.
3. fogas.se och be o få prata med Conny, han har både rätt strumpa (300 cp ),spritkanna och glas.
4. -----------------------------------------------"---------------------------------------------------
5. du behöver rätt bränsle i tanken, ett väl inoljat pumpläder, en spritkanna för förvärmningsskålen.

Om din är konverterad till fotogen ser du genom att du lyfter upp luftröret högst upp i lampan (ta av locket först)
och tittar in i rörets alla hål, om det finns en metallhylsa innuti röret (restriktor) så är den fortfarande för spritdrift.

Förhoppningsvis är den konverterad för fotogendrift, då fungerar den bäst.

Tändförfarande kan du se på denna youtubevideo:
http://www.youtube.com/watch?v=mSr-21wGcdc

Lycka till !

Fungerar det inte, skriv ner några rader på vad som händer så hjälper vi till.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

J.Fight skrev: Angående konvertering eller ej: Är luftröret det blanka röret som sitter på det matta och går ner mot den svarta ratten eller är det det böjda röret längst upp? Har lirkat och haft mig och lyckas inte röra nåt av dem. Det verkar ha ärgat och vågar inte ta i för mycket. Får nog prova med Tenol (verkar som man kan prova med T-Röd + 1 dl vatten per liter T-Röd enligt vissa sidor) och sen prova med fotogen.
Här är Hackes bild på ett luftrör:

Bild

Dom sitter lite småhårt ibland, man får knacka försiktigt med något som inte ger bucklor uppe
i krökens insida...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

Det kan även vara så att strypningen sitter i botten på luftröret, d.v.s där luftröret mynnar ut vid ratten.
mvh
Joakim
Skriv svar