Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
-
- Inlägg: 586
- Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
- Ort: Uddevalla
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Är man tillräckligt enveten så går allt, Gött jobbat!
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Heja Jukka, - snyggt jobbat!
. . . och vilka bilder sedan!
. . . och vilka bilder sedan!
- stepside55
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 727
- Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
- Ort: Svartö
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Du har bra tålamod Jukka
Vad du tvungen att svetsa eller kom den av sig själv till slut?
mvh
Joakim
Vad du tvungen att svetsa eller kom den av sig själv till slut?
mvh
Joakim
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
.
Tackar killar!
Det var envisheten och tålamodet som till slut knäckte den, bytte oljemärke tre gånger, först var det
5-56, sen var det nån "proffsolja" och sen gick jag ner till brossan (bilmekaniker) och fick en
flaska tysk olja som dom använder när skruvar kärvar..
Efter bytet till den tyska oljan märkte jag att hålet började svälja lite mer olja
per dygn, efter ca 3 dagar tog jag fram brännaren, brände på och tog ett tag
med poligripen, tyckte den rörde sig när jag vicka fram o tillbaka, försökte
kolla på axeln om den verkligen rörde sig och det gjorde den, han tänka
att "knäckte jag axeln" men fortsatte snurra och glädjen var enorm och
jag jubla högt... frugan titta ner från övervåningen och frågar
förvånat-> Vad gör du?, och jag visade stolt som en tupp axeln som
jag precis fått loss.... hon skaka på huvudet och gick o la sig...
Igår körde jag axeln i ultraljudstvätten, kunde ha börjat meka lite mer
men tänkte att jag skulle njuta av segerns sötma några dagar innan jag fortsätter
Har insett att jag kommer få problem med att få detta tätt igen eftersom jag inte
vet hur tätningen skall se ut förutom den lilla bilden som visas några sidor bakåt
i denna tråd, men det löser sig, tänkte prova med en grafit-tejp som jag fått
av lampkompisen Chin från Taiwan...
Blir inte mycket mekande kommande helg, har lite snickerijobb hemma som måste
bli klart, har beställt en ny "leksak" som behöver tak över huvudet...
SL!
Jukka
Tackar killar!
Det var envisheten och tålamodet som till slut knäckte den, bytte oljemärke tre gånger, först var det
5-56, sen var det nån "proffsolja" och sen gick jag ner till brossan (bilmekaniker) och fick en
flaska tysk olja som dom använder när skruvar kärvar..
Efter bytet till den tyska oljan märkte jag att hålet började svälja lite mer olja
per dygn, efter ca 3 dagar tog jag fram brännaren, brände på och tog ett tag
med poligripen, tyckte den rörde sig när jag vicka fram o tillbaka, försökte
kolla på axeln om den verkligen rörde sig och det gjorde den, han tänka
att "knäckte jag axeln" men fortsatte snurra och glädjen var enorm och
jag jubla högt... frugan titta ner från övervåningen och frågar
förvånat-> Vad gör du?, och jag visade stolt som en tupp axeln som
jag precis fått loss.... hon skaka på huvudet och gick o la sig...
Igår körde jag axeln i ultraljudstvätten, kunde ha börjat meka lite mer
men tänkte att jag skulle njuta av segerns sötma några dagar innan jag fortsätter

Har insett att jag kommer få problem med att få detta tätt igen eftersom jag inte
vet hur tätningen skall se ut förutom den lilla bilden som visas några sidor bakåt
i denna tråd, men det löser sig, tänkte prova med en grafit-tejp som jag fått
av lampkompisen Chin från Taiwan...
Blir inte mycket mekande kommande helg, har lite snickerijobb hemma som måste
bli klart, har beställt en ny "leksak" som behöver tak över huvudet...
SL!
Jukka
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Hej Jucka
Har spånat lite och en tanke som dök upp var att kolla blåslampor och flera av dem som drivs på bensin verkar ha en likadan spindel som som din 1051 har. Boxpackningen är cylindrisk och troligtvis av grafit och snart kommer jag in mitt förråd där jag sett såna packningar, mät upp boxläget och även spindeln så kan jag kolla efter en spindel också. Blåslamporna jag kollade heter 820, 821, 823
Mazen
Har spånat lite och en tanke som dök upp var att kolla blåslampor och flera av dem som drivs på bensin verkar ha en likadan spindel som som din 1051 har. Boxpackningen är cylindrisk och troligtvis av grafit och snart kommer jag in mitt förråd där jag sett såna packningar, mät upp boxläget och även spindeln så kan jag kolla efter en spindel också. Blåslamporna jag kollade heter 820, 821, 823
Mazen
- Bilagor
-
- th_Bensin 2.jpg (4.71 KiB) Visad 17429 gånger
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Ursäkta stavningen av ditt namn
Blev inget vidare med bilden, du kanske kan friska upp minne så gör jag ett nytt försök
Mazen
Blev inget vidare med bilden, du kanske kan friska upp minne så gör jag ett nytt försök
Mazen
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Köpte en bensinlampa på tradera förra veckan bara för att se hur grafik-konan ser ut...mazen skrev:Hej Jucka
Har spånat lite och en tanke som dök upp var att kolla blåslampor och flera av dem som drivs på bensin verkar ha en likadan spindel som som din 1051 har. Boxpackningen är cylindrisk och troligtvis av grafit och snart kommer jag in mitt förråd där jag sett såna packningar, mät upp boxläget och även spindeln så kan jag kolla efter en spindel också. Blåslamporna jag kollade heter 820, 821, 823
Mazen
Tog ut axeln och man klart o tydligt se en grafit-bit inne i hålet, sen är frågan om hur jag
skall få ut den för en närmare kik....Skall kika lite närmare på det i helgen.
SL!
Jukka
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
.
Primus 1051an ihopplockad, saknas lite småjobb innan det är dags att tända den.
1. skall få till en bra tätning på bränslekranen.
2. Väntar på ett bränslelock som ser ut som orginalet men är från en Coleman 237a.
3. hoppas på en riktigt risig 1051a på tradera för delarna som saknas tex "tändstickan"
och en orginal komplett pump.
bild:

SL!
Jukka
Primus 1051an ihopplockad, saknas lite småjobb innan det är dags att tända den.
1. skall få till en bra tätning på bränslekranen.
2. Väntar på ett bränslelock som ser ut som orginalet men är från en Coleman 237a.
3. hoppas på en riktigt risig 1051a på tradera för delarna som saknas tex "tändstickan"
och en orginal komplett pump.
bild:
SL!
Jukka
- stepside55
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 727
- Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
- Ort: Svartö
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Härlig finish du fått till på den. du ska se att delarna dyker upp förr eller senare.
lossnade rensnålen från munstycket när du körde den i tvätten? , jag brukar inte lyckas få ut det som fastnar i munstyckena.
mvh Joakim
lossnade rensnålen från munstycket när du körde den i tvätten? , jag brukar inte lyckas få ut det som fastnar i munstyckena.
mvh Joakim
Re: Renovering Primus 1051 Bensin (1930)
Jepp!, rensnålsstumpen lossna i ultraljudstvätten, dock ser munstyckets hål inte allt för vackert ut....stepside55 skrev: lossnade rensnålen från munstycket när du körde den i tvätten? , jag brukar inte lyckas få ut det som fastnar i munstyckena.
SL!
Jukka