skaffa första lampan

Dankerz
Kontakt:

Re: skaffa första lampan

Inlägg av Dankerz »

Nu har den äntligen kommit.
skärmen var lite transportskadad, men glaset var helt så skit samma....

den är i helt ok skick, verka rinte varit tänd men lite ärg på förgasaren....
nu e frågan hur man gör...... den där ratten för renssnålen? vad gör den?
på de filmer ja sett verkar den vrida så lätt, min e lite småtrög....vet inte om det gör något.

glödnätet, behöver det förberedas på nått vis eller bara å smacka på?

man borde väl kunna få tryck i den utan å tända den?
när jag pumpar sker ingeting....är det fel på packningen i pumpen?
packningen till påfyllningslocket är jättefin å mjuk, skulle förstås kunna läcka i den tryckmätaren oxå.
men känslan när man pumpar är att man inte gör nånting annat än drar pumpen ut och in....

måste ta mig i väg å köpa någon naftaprodukt oxå..... efter lite research här på forumet :)
men till förvärmaren eller va den kallas ska man ha t-röd?

MVH
Daniel
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

t-röd funkar utmärkt att förvärma med. Vissa föredrar att annvända tennol som är ofärgad och sotar mindre.

Det finns egentligen tre huvudorsaker att det inte går att bygga tryck i en förgasningsapparat 1: pumplädret, som är vanligast att det är i hoptorkat men som lätt smörjes upp med att antingen ställa pumpstång med läder i en burk med vanlig motorolja i ett par dar eller att använda tex klöver vasselin. viktigt är att man efter smörjning masserar ut kanterna på lädret så att det tätar ordentligt mot röret

Orsak nr 2 är backventilen som sitter i botten av pumpröret som antingen brukar fastna eller torka sönder. renovering av sådana finns det bra beskrivningar av här på forumet och orsk nr 3 är tanklockspackningen.

Alla tre orsakerna är lika vanliga och är mer regel än undantag
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

Hallå där alla!

det går sådär för mig.... lampan står på öppna spisen och ser fin ut..... men har inte kommit någon vart med den

min uppfattning är att dels pumplädret behöver fixas till...måste skaffa atteraljer å utföra det så som ni tipsat om.....

men sen pumpventilen har ja inget verktyg till, hylsnycklarna passar ju inte heller...har någon nått tips eller bor i Sthlmsområdet så man kan låna en sådan nyckel? eller någon som vill sälja en och vad mer man kan behöva

jag har prövat att sätta tryck (blåsa) både i fotogenpåfyllningshålet och i pumpröret....men verkar som pumpventilen täpper till....får inget luftflöde åt något håll... så det har väl torkat sönde rpå nått vis?
och pumplädret trycker inte, det ska väl sluta mot röret det sitter i så man kan trycka ner luften igenom pumpventilen som sedan förhindrar att det åker tillbaka...hmm

måste få igång den snart...suuuugen

MVH
Daniel
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Dankerz skrev: min uppfattning är att dels pumplädret behöver fixas till...måste skaffa atteraljer å utföra det så som ni tipsat om.....
Börja med att ta ut pumpstången, lägg ner pumpstången i nån behållare med motorolja
så att lädret får ligga helt i olja i ca 2 timmar, sen knådar du lädret så att det känns
mjukt och "böjjer den utåt".... montera försiktigt tillbaka pumpstången utan att skada
lädret.... kan vara svårt med det går med lite envishet och ibland kan svordomar behövas...

Återkom sedan med resultat :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

När du väl har fixat till pumplädret, så kan du hälla någon centiliter fotogen i pumpröret och försöka trycka igenom backventilen. tar det stopp så försök lite till, det brukar gå, annars får du ge dig på att få ut backventilen som har kärvat igen.
mvh
Joakim
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

otroligt. tillbaka från midsommar i dalarna "best midsummer ever".

lät pumplädret med stång stå i nån olja över natten...masserade och vek efter förmåga och instruktioner....

och se på f*n det var då svårt att få in den i röret igen och den var tajt å fin, dock fick ja ta i ordentligt för att det blev sånt mottryck i pumpstången när ja pumpa....efter några gånger så hörde man att det pös in lite. otroligt.
men ska det vara så pass trögt att pumpa-in luft?
den luft som går in genom ventlien sker på precis sista centimetern när man trycker in. skruvade på tanklocket å pumpade till jag blev helt slut.....men då hade jag fått upp lite lite tryck i den iallafall. tryckmätaren rörde sig knappt men märkbart.....

vad är nästa steg?
behöver jag rodda med pumpventilen tror ni eller?

//Daniel
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

stepside55 skrev:När du väl har fixat till pumplädret, så kan du hälla någon centiliter fotogen i pumpröret och försöka trycka igenom backventilen. tar det stopp så försök lite till, det brukar gå, annars får du ge dig på att få ut backventilen som har kärvat igen.
mvh
Joakim
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

stepside55 skrev:
stepside55 skrev:När du väl har fixat till pumplädret, så kan du hälla någon centiliter fotogen i pumpröret och försöka trycka igenom backventilen. tar det stopp så försök lite till, det brukar gå, annars får du ge dig på att få ut backventilen som har kärvat igen.
mvh
Joakim

jo men jag får ju igenom luft....

men du rekomenderar ändå denna procedur?
i fix.

//Daniel
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

Det brukar funka bättre, antar att fotogenet smörjer upp lite samtidigt. Fotogenet komprimeras ju inte heller så ventilen tvingas att öppna sig helt.
mvh
Joakim
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

Hej alla glada.

Smått seg som jag är i kombination med okunskap så har jag fortfarande inte fått min lampa att fungera något vidare... sen ska vi inte gå in på hur mycket jag försökt....
i vilket fall så tände jag den i sommras med följande resultat, se film.
http://youtu.be/rQHEv-hI0PI
det känns inte som att det är så det ska se ut....

det är riktigt trögt att pumpa upp tryck men jag får in lite luft i slutet av varje pumptag
nånting säger mig att det ska gå lättare och smidigare?

känslan är också att det är skit nånstans....eventuellt i närheten av rensnålen... och att den därför inte släpper igenom tillräckligt flöde....? hur gör man för att få isär de delarna och göra rent?

Måste få igång den snart...det är vårkänslor ute å jag har skaffat tjej, här ska mysas!!

MVH
Daniel
Skriv svar