skaffa första lampan

taxidriver

Re: skaffa första lampan

Inlägg av taxidriver »

Kan nog vara ide att kolla upp Backventilen. En annan grej som det kan vara är att rensnålelshöjden är felaktig eller att rensnålen helt enkelt inte är fastskruvad ordentligt. Kan du skruva rensnålsratten oändligt eller tar det stopp när nålen är i ändläge?
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

taxidriver skrev:Kan nog vara ide att kolla upp Backventilen. En annan grej som det kan vara är att rensnålelshöjden är felaktig eller att rensnålen helt enkelt inte är fastskruvad ordentligt. Kan du skruva rensnålsratten oändligt eller tar det stopp när nålen är i ändläge?
Ratten går runt runt..... rensnålen antar jag det är kan ses sticka upp å sen åker den ner igen....när man vrider runt.
det ska alltså inte vara så?
hur tusan löser man det?
känner att jag kommer få mecka isär ordentligt nu? men det kanske är lika bra....då lär man sig ju.

ska kolla hur ja kan göra med backventilen... fick tag i sån nyckel efter sommaren...

MVH
Daniel
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

Att den går runt ,runt är ju i sin ordning. Kan ju ändå vara så att den liger aningen högt
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

taxidriver skrev:Att den går runt ,runt är ju i sin ordning. Kan ju ändå vara så att den liger aningen högt
hur vet man det? hur högt den ska vara....
antar att det är dags att skruva isär hela förgasaren för å se hur det ser ut/fungerar....
men vad letar jag efter... hur ska det vara om det är rätt?

man kan se rensnålen precis sticka upp nu när den är i högsta läget

//Daniel
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

såhär ser det ut förresten. en bild säger ju mer än ja ni vet...många ord.
ursäkta skärpan

Bild

insåg förresten att den läkt lite fotogen oxå, måste kommit ovanifrån från uppåt förgasaren låg liten pöl på skarven eller vad det är vid förvärmaren....
antar dett det uppstått då den stått ovanpå min spis...som ja eldar i ibland...

//Daniel
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

Ja de eju inte lätt å säja mått när man justerar efter trial and error metoden....Men ser man 2-3 tiondels mm av rensnålen i översta läget bör det ju vara ok.

Läckage e ju inte bra...Har du förvarat lampan med avluftningsventilen stängd? I sånna fall är det inte ovanligt att det sölar...Man har väl fått mer än en åthutnig av hon som håller ordning på en här hemma när man glömt nån ventil och solen legat på ;) Annar så är ju läckage en vanlig orsak till fel

Ett undervattenstest är en bra metod för att hitta läckage i förgasningsapparater. 1. töm apparaten på fotogen 2. stäng ventiler och rensnål. 3. pumpa tryck 4. doppa ner den del av apparaten under vatten som du vill kolla i tex en hink eller diskhon/balja
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

taxidriver skrev:Ja de eju inte lätt å säja mått när man justerar efter trial and error metoden....Men ser man 2-3 tiondels mm av rensnålen i översta läget bör det ju vara ok.

Läckage e ju inte bra...Har du förvarat lampan med avluftningsventilen stängd? I sånna fall är det inte ovanligt att det sölar...Man har väl fått mer än en åthutnig av hon som håller ordning på en här hemma när man glömt nån ventil och solen legat på ;) Annar så är ju läckage en vanlig orsak till fel

Ett undervattenstest är en bra metod för att hitta läckage i förgasningsapparater. 1. töm apparaten på fotogen 2. stäng ventiler och rensnål. 3. pumpa tryck 4. doppa ner den del av apparaten under vatten som du vill kolla i tex en hink eller diskhon/balja
och nu den eminenta frågan; "hur justerar man rensnålen?"

äh jag får väl skruva isär manicken å pröva mig fram....men det är bra det är väl det bästa...annars lär ja mig inget.
i dagsläget sticker den ju upp fler milimeter eller åtminstone ett par....

//Daniel
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Utifrån bilden så ser det ju ut som att munstycket och gaskröken är på sniskan några mm. Om så är fallet så kommer ju gasstrålen in fel i gaskröken och det kan bli en felaktig bränsle-luft blandning. Prova att justera till kröken i sidled så att munstycket ligger centrerad rakt under ingången i kröken.
Det finns ju en del här på forumet att läsa om opimuslyktor som går dåligt och behöver justering av kröken osv.

Vill du sänka rensnålen så måste du ta bort förgasaren och ta loss excentern (axeln med rensratten), ta ut hela rensstången och justera höjdläget med hjälp av den gängade delen på nedredelen av rensstången. Kika på en sprängskiss så ser du jag menar.
Dankerz
Kontakt:

Re: skaffa första lampan - NU jäklar

Inlägg av Dankerz »

Idag var det tusan dags att ta tag i åbäket.

inte för jag visste hur eller egentligen vad jag skulle göra (trots många fina råd av er)
men isär skulle den. jag skruvade isär allt ja kunde å sen skruvade jag isär allt som jag skruvatr isär så att säga.... torkade gjorde rent och skruvade ihop.

sen provtände jag. vilken skillnad. jag vill nu påstå att den fungerar som den ska.
ska tända ikväll också för å se att det inte var nån engångsföreteelse... men tusan vad fint det blir å vad glad man blir

man blir direkt sugen på att skaffa mer. någon som har tips på värmare? det skulle sitta fint!

Men Tomas.... det där med gasstrå¨len och kröken är fortfarande inte bra....hur ska man kunna justera det? båda delarna sitter ju i öppningar som precis passar dem och hålen de går igenom i sig sitter ju fast....det går inte att justera utan att löda om eller så ju?

//Daniel
Dankerz
Kontakt:

Inlägg av Dankerz »

Glömde tacka er alla för hjälpen och engagemanget......

utan er skulle jag 1 inte fått tag i nån lampa och 2 inte fått den att fungera.

:)
Skriv svar